Bővült a cereáliák piaca, erősödik a gabonapelyhek pozíciója
Kedvező fordulatot vett a cereáliák 12 milliárd forintot meghaladó kiskereskedelmi forgalma.
A korábbi csökkenés után értékben 2 százalékkal nőtt az értékesítés, mennyiségben pedig 4 százalékkal, 2005 december-2006 novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest.
Habár összességében bővült a cereáliák
piaca, számottevően csak a gabonapehely eladása nőtt, értékben 11, mennyiségben
pedig 12 százalékkal.
Így a reggeli ételeken belül pedig tovább
erősödött a gabonapehely domináns szerepe.
Ugyanakkor a müzli-eladás mennyiségben
stabil, míg értékben 5 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.
A gabonapelyhek több mint felét csokoládés
ízesítésűből adják el. A mennyiséget tekintve második natúr részaránya csökken,
és némileg keresettebb a fahéjas.
Müzlinél nagyobb mértékben rendeződik át az
ízek forgalma. A bolti értékesítés egyharmada még mindig a gyümölcsösre jut, de
a tendencia csökkenő. A csokis értékben tartja második helyét, viszont nagyon
jön fel a natúr. A mézes pozíciója szintén romlott valamelyest.
A gabonapehely a Nielsen által felmért 86
élelmiszer kategória ranglistáján, az értékben mért kiskereskedelmi forgalom
szempontjából közvetlenül a likőr után, a 43. helyen áll. Utána az ételízesítő,
tartós piskóta és az extrudált következik.
A müzli 64. helyezettként a mustárt követi,
és közvetlenül a következőket előzi meg: croissant, citromlé, puding.
A
bolttípusok piaci részesedése azt mutatja, hogy a piacbővítés két motorja
egyesül a cereáliáknál: A modern étkezési szokásokban az egészségre való
törekvés és a modern üzleteket előnyben részesítő vásárlói magatartás. Így az
összes gabonapehely 39, míg a müzli 37 százalékát a legnagyobb eladóterű üzletekben
adják el.
Figyelemre méltó viszont, hogy a müzli- és
pehelyszelet a 400 négyzetméteresnél kisebb boltokban még mindig 39 százalékos
piaci részesedést ér el. Habár a tendencia csökkenő.
Az egy kiszerelésre jutó átlagárak a
korábbi csökkenés vagy stagnálás után a legutóbbi október-novemberi periódusban
kicsit megugrottak az előző kéthónapos periódusokhoz képest. Így az átlagos
fogyasztói árak 7-9 százalékkal emelkedtek a cereáliák egyes
termékcsoportjaiban, egyik évről a másikra.
Legnagyobb mértékben a müzli drágult.
Táblázat. Reggeli ételek – mennyiségben
mért – kiskereskedelmi forgalmából a szegmensek részesedése. Százalékban.
Szegmens |
2004 december- 2005 november |
2005 december- 2006 november |
Müzli |
29 |
28 |
Müzli- és pehelyszelet |
19 |
16 |
Gabonapehely |
52 |
56 |
Forrás: Nielsen
Táblázat. Reggeli ételek – mennyiségben
mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése.
Százalékban.
Bolttípus |
Müzli |
Müzli |
Müzli- és pehelyszelet |
Müzli- és pehelyszelet |
Gabona- pehely |
Gabona- pehely |
2004 dec.- 2005 |
2005 dec-2006 nov. |
2004 dec.- 2005 nov. |
2005 dec.-2006 nov. |
2004 dec.- 2005 nov. |
2005 dec.-2006 nov. |
|
2 500 nm felett |
39 |
37 |
24 |
22 |
39 |
39 |
401- 2 500 nm |
36 |
36 |
34 |
39 |
35 |
37 |
201-400 nm |
11 |
11 |
12 |
11 |
9 |
8 |
51-200 nm |
13 |
14 |
22 |
22 |
13 |
12 |
50 nm és kisebb |
1 |
2 |
8 |
6 |
4 |
4 |
Forrás: Nielsen
Táblázat. A cereáliák mennyiségben mért
kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkás termékek részaránya az elmúlt
időszakban. Százalékban.
2004 október-november |
2005 október-november |
2006 október-november |
|
Kereskedelmi márkák részaránya |
15 |
24 |
27 |
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >