Bővült a cereáliák piaca, erősödik a gabonapelyhek pozíciója

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 02. 22. 00:00

Kedvező fordulatot vett a cereáliák 12 milliárd forintot meghaladó kiskereskedelmi forgalma.

A korábbi csökkenés után értékben 2 százalékkal nőtt az értékesítés, mennyiségben pedig 4 százalékkal, 2005 december-2006 novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. 

Habár összességében bővült a cereáliák
piaca, számottevően csak a gabonapehely eladása nőtt, értékben 11, mennyiségben
pedig 12 százalékkal.

Így a reggeli ételeken belül pedig tovább
erősödött a gabonapehely domináns szerepe.

Ugyanakkor a müzli-eladás mennyiségben
stabil, míg értékben 5 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.

A gabonapelyhek több mint felét csokoládés
ízesítésűből adják el. A mennyiséget tekintve második natúr részaránya csökken,
és némileg keresettebb a fahéjas.

Müzlinél nagyobb mértékben rendeződik át az
ízek forgalma. A bolti értékesítés egyharmada még mindig a gyümölcsösre jut, de
a tendencia csökkenő. A csokis értékben tartja második helyét, viszont nagyon
jön fel a natúr. A mézes pozíciója szintén romlott valamelyest.

A gabonapehely a Nielsen által felmért 86
élelmiszer kategória ranglistáján, az értékben mért kiskereskedelmi forgalom
szempontjából közvetlenül a likőr után, a 43. helyen áll. Utána az ételízesítő,
tartós piskóta és az extrudált következik.

A müzli 64. helyezettként a mustárt követi,
és közvetlenül a következőket előzi meg: croissant, citromlé, puding.

 A
bolttípusok piaci részesedése azt mutatja, hogy a piacbővítés két motorja
egyesül a cereáliáknál: A modern étkezési szokásokban az egészségre való
törekvés és a modern üzleteket előnyben részesítő vásárlói magatartás. Így az
összes gabonapehely 39, míg a müzli 37 százalékát a legnagyobb eladóterű üzletekben
adják el.

Figyelemre méltó viszont, hogy a müzli- és
pehelyszelet a 400 négyzetméteresnél kisebb boltokban még mindig 39 százalékos
piaci részesedést ér el. Habár a tendencia csökkenő.

Az egy kiszerelésre jutó átlagárak a
korábbi csökkenés vagy stagnálás után a legutóbbi október-novemberi periódusban
kicsit megugrottak az előző kéthónapos periódusokhoz képest. Így az átlagos
fogyasztói árak 7-9 százalékkal emelkedtek a cereáliák egyes
termékcsoportjaiban, egyik évről a másikra. 
Legnagyobb mértékben a müzli drágult.

Táblázat. Reggeli ételek – mennyiségben
mért – kiskereskedelmi forgalmából a szegmensek részesedése. Százalékban.

Szegmens

2004 december-

2005 november

2005 december-

2006 november

Müzli

29

28

Müzli- és pehelyszelet

19

16

Gabonapehely

52

56

Forrás: Nielsen

Táblázat. Reggeli ételek – mennyiségben
mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése.
Százalékban.

Bolttípus

Müzli

Müzli

Müzli- és

pehelyszelet

Müzli- és

pehelyszelet

Gabona-

pehely

Gabona-

pehely

2004 dec.-

2005 
nov.

2005 dec-2006 nov.

2004 dec.-

2005 nov.

2005 dec.-2006 nov.

2004 dec.-

2005 nov.

2005 dec.-2006 nov.

2 500 nm felett

39

37

24

22

39

39

401-

2 500 nm

36

36

34

39

35

37

201-400 nm

11

11

12

11

  9

  8

51-200 nm

 13

14

22

22

13

12

50 nm és kisebb

  1

  2

  8

  6

  4

  4

Forrás: Nielsen

Táblázat. A cereáliák mennyiségben mért
kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkás termékek részaránya az elmúlt
időszakban. Százalékban.

2004 október-november

2005 október-november

2006 október-november

Kereskedelmi márkák részaránya

15

24

27

Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink