Botrányok a marketingben
A hagyományos júniusi TMK grillparty online formában került megrendezésre 2020. június 4-én. Az izgalmas témát a szakma jól ismert és elismert szakértői, Fazekas Ildikó (ÖRT), Lakatos Zsófia (EMERALD) és Kanyó Roland (dm) fejtették ki, sok érdekes illusztrációval, a tanulságokat hangsúlyozva és ahol lehetett, az aktuális helyzetre vonatkoztatva is.
A TMKlub nyárnyitó grillparty témája általában kitekintő, „Out of box” jellegű szokott lenni. Így volt ez most is. Bár a grill és a tortázás elmaradt, a gyülekező alatt networkingre, aktuális kérdésekről való beszélgetésre is volt lehetőség. Az irodákba való visszatérés, a home-office továbbélése, a 4 napos munkahét lehetősége és akadálya, az ügyfélszolgálatok új típusú leterheltsége is szóba került.

Hermann Zsuzsanna a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője
Hermann Zsuzsanna, a TMK egyik alapítója, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője volt az online esemény házigazdája. A résztvevők köszöntése és a technikai részletek ismertetése után bevezetőjében kiemelte, hogy először kerül napirendre a botrányok téma TMK rendezvényen, nem szenzáció hajhászásból, hanem az érdekességeken keresztül a következtetések levonása és alkalmazása céljából.
Igaza volt-e Gábor Zsazsának?

Fazekas Ildikó az Önszabályozó Reklám Testület igazgatója
Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület igazgatója „Botrány vagy/és hírnév?” című előadásában meg is válaszolta az alcímben feltett kérdést. Gábor Zsazsa mondása volt, hogy „Nem az a fontos, hogy igaz legyen, csak beszéljenek rólam”. Az ÖRT igazgatója lebeszélt mindenkit a határok túllépéséről, hiszen a bizalom és a hitelesség építését, ami ma már minden márkának fontos, egy botrány csak rombolni tudja. A márka és fogyasztója kapcsolatát az értékazonosságon alapuló házassághoz hasonlította. Sok tényezőt figyelembe kell venni, a fogyasztók és a társadalom érzékenységét, a nemzeti sajátosságokat, az időzítést és a kiválasztott média csatornát is. Bár egyre inkább kitolódnak a határok, az ÖRT segít abban, hogy a környezet által jelzett veszélyekre felhívja a szakma figyelmét, segítsen a botrányok megelőzésében. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a vírushelyzet váratlanul érte a szakembereket is, lehetetlen volt felkészülni. Nagy márkaátrendeződésekre számít, akik nem tűnnek el, előre gondolkodnak, fejlesztenek, tudnak majd sikeresek maradni. Bízik a fiatal generációk önértékelő, önmagukért kiállni tudásában, ami a reklámok világában is érezteti majd a hatását.
Nagy kommunikációs bukások

Lakatos Zsófia az EMERALD PR vezetője
Lakatos Zsófia, a Magyar Public Relations Szövetség korábbi elnöke, az EMERALD PR vezetője a közelmúlt melléfogásait mutatta be. Saját élményei alapján mesélt az amerikai fekete-fehér érzékenység hátteréről és kitért a jelenlegi zavargások mögött húzódó ellentétekre is. A magyar sajátosságokra is rámutatott a szexizmus és a kríziskommunikáció fontossága, hiányának veszélye kapcsán. A botrányok elkerülésére a PR szakértő korai bevonását javasolja a kampányok tervezésében és megvalósításában, aki látni fogja a rejtett problémákat is. A világjárvány következményei között kiemelte, hogy a PR szerepe felértékelődik, a megmaradt rendezvény és média költéseket sok cég erre a területre összpontosítja. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a lehető legrosszabb döntés, ha nem kommunikálnak a márkák. A változásokat a marketingnek le kell követni, új, értékalapú üzeneteket találni, megmutatni, hogy egy adott márka mit tesz hozzá a világhoz. Ez pedig már a PR világa is. Azt is hangsúlyozta, hogy fontos a külföldről jövő, központi kommunikációs anyagokat magyar szemmel is áttekinteni, mert még a régióban is nagy különbségek vannak az általánosan elfogadott látványok, üzenetek között.
Válságstáb a kulcsterületek bevonásával

Kanyó Roland a dm marketing és PR menedzsere
Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere elmondta a receptet, hogy lehet kikerülni a botrányokat. Minden helyzetre fenntartanak krízis-csoportokat, amelyekben az adott témában a külső és belső kommunikáció irányvonalait megvitatják beszerzés, értékesítés, marketing, logisztika, jog és biztonság szempontjából is. Konzervatívan és óvatosan mérlegelik a lehetséges hatásokat, reakciókat. Munkájukat egy nemzetközi PR tanácsadó cég segíti. Egyértelműen a nyílt és őszinte kommunikáció hívei. Előre elkészített krízis forgatókönyvvel felkészülten és gyorsan tudnak reagálni a kialakuló helyzetekre. A világjárványban nem szüntették meg a kommunikációt, hanem átalakították, a termékfókusz helyett az edukációra, a dm imázsra és márkaérték erősítésre helyezve a hangsúlyt. Az október 1-től kezdődő új gazdasági évben rugalmassággal terveznek és növekedést várnak. Bizakodva tekintenek az év vége és a karácsonyi időszak felé, hiszen az ajándékozás és a meghitt pillanatok értékálló üzenetek a nehéz helyzetben lévőknek is.
A kérdések és válaszok után a közeli személyes találkozók és az optimista nyárral kezdődő új normál időszak beköszöntét remélve búcsúztak el egymástól a TMK online klubülés résztvevői.
Kapcsolódó cikkeink
Trade marketing, az elengedhetetlen
Ha Valentin-nap, akkor „Szerelmem a trade marketing konferencia” immár 22…
Tovább olvasom >A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: februárban a fogyasztói árak átlagosan 5,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat
2025. februárban a fogyasztói árak átlagosan 5,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Jönnek az intézkedések: Orbán Viktor a Facebookon fakadt ki az áremelések miatt
Elég volt, véget vetünk az indokolatlan áremeléseknek – közölte a…
Tovább olvasom >Árrésstop 30 alapvető élelmiszerre: így próbálja kordában tartani az inflációt a kormány
A magyar kormány újabb árkorlátozó intézkedést jelentett be az élelmiszerpiacon.…
Tovább olvasom >