Botrányok a marketingben
A hagyományos júniusi TMK grillparty online formában került megrendezésre 2020. június 4-én. Az izgalmas témát a szakma jól ismert és elismert szakértői, Fazekas Ildikó (ÖRT), Lakatos Zsófia (EMERALD) és Kanyó Roland (dm) fejtették ki, sok érdekes illusztrációval, a tanulságokat hangsúlyozva és ahol lehetett, az aktuális helyzetre vonatkoztatva is.
A TMKlub nyárnyitó grillparty témája általában kitekintő, „Out of box” jellegű szokott lenni. Így volt ez most is. Bár a grill és a tortázás elmaradt, a gyülekező alatt networkingre, aktuális kérdésekről való beszélgetésre is volt lehetőség. Az irodákba való visszatérés, a home-office továbbélése, a 4 napos munkahét lehetősége és akadálya, az ügyfélszolgálatok új típusú leterheltsége is szóba került.
Hermann Zsuzsanna, a TMK egyik alapítója, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője volt az online esemény házigazdája. A résztvevők köszöntése és a technikai részletek ismertetése után bevezetőjében kiemelte, hogy először kerül napirendre a botrányok téma TMK rendezvényen, nem szenzáció hajhászásból, hanem az érdekességeken keresztül a következtetések levonása és alkalmazása céljából.
Igaza volt-e Gábor Zsazsának?
Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület igazgatója „Botrány vagy/és hírnév?” című előadásában meg is válaszolta az alcímben feltett kérdést. Gábor Zsazsa mondása volt, hogy „Nem az a fontos, hogy igaz legyen, csak beszéljenek rólam”. Az ÖRT igazgatója lebeszélt mindenkit a határok túllépéséről, hiszen a bizalom és a hitelesség építését, ami ma már minden márkának fontos, egy botrány csak rombolni tudja. A márka és fogyasztója kapcsolatát az értékazonosságon alapuló házassághoz hasonlította. Sok tényezőt figyelembe kell venni, a fogyasztók és a társadalom érzékenységét, a nemzeti sajátosságokat, az időzítést és a kiválasztott média csatornát is. Bár egyre inkább kitolódnak a határok, az ÖRT segít abban, hogy a környezet által jelzett veszélyekre felhívja a szakma figyelmét, segítsen a botrányok megelőzésében. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a vírushelyzet váratlanul érte a szakembereket is, lehetetlen volt felkészülni. Nagy márkaátrendeződésekre számít, akik nem tűnnek el, előre gondolkodnak, fejlesztenek, tudnak majd sikeresek maradni. Bízik a fiatal generációk önértékelő, önmagukért kiállni tudásában, ami a reklámok világában is érezteti majd a hatását.
Nagy kommunikációs bukások
Lakatos Zsófia, a Magyar Public Relations Szövetség korábbi elnöke, az EMERALD PR vezetője a közelmúlt melléfogásait mutatta be. Saját élményei alapján mesélt az amerikai fekete-fehér érzékenység hátteréről és kitért a jelenlegi zavargások mögött húzódó ellentétekre is. A magyar sajátosságokra is rámutatott a szexizmus és a kríziskommunikáció fontossága, hiányának veszélye kapcsán. A botrányok elkerülésére a PR szakértő korai bevonását javasolja a kampányok tervezésében és megvalósításában, aki látni fogja a rejtett problémákat is. A világjárvány következményei között kiemelte, hogy a PR szerepe felértékelődik, a megmaradt rendezvény és média költéseket sok cég erre a területre összpontosítja. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a lehető legrosszabb döntés, ha nem kommunikálnak a márkák. A változásokat a marketingnek le kell követni, új, értékalapú üzeneteket találni, megmutatni, hogy egy adott márka mit tesz hozzá a világhoz. Ez pedig már a PR világa is. Azt is hangsúlyozta, hogy fontos a külföldről jövő, központi kommunikációs anyagokat magyar szemmel is áttekinteni, mert még a régióban is nagy különbségek vannak az általánosan elfogadott látványok, üzenetek között.
Válságstáb a kulcsterületek bevonásával
Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere elmondta a receptet, hogy lehet kikerülni a botrányokat. Minden helyzetre fenntartanak krízis-csoportokat, amelyekben az adott témában a külső és belső kommunikáció irányvonalait megvitatják beszerzés, értékesítés, marketing, logisztika, jog és biztonság szempontjából is. Konzervatívan és óvatosan mérlegelik a lehetséges hatásokat, reakciókat. Munkájukat egy nemzetközi PR tanácsadó cég segíti. Egyértelműen a nyílt és őszinte kommunikáció hívei. Előre elkészített krízis forgatókönyvvel felkészülten és gyorsan tudnak reagálni a kialakuló helyzetekre. A világjárványban nem szüntették meg a kommunikációt, hanem átalakították, a termékfókusz helyett az edukációra, a dm imázsra és márkaérték erősítésre helyezve a hangsúlyt. Az október 1-től kezdődő új gazdasági évben rugalmassággal terveznek és növekedést várnak. Bizakodva tekintenek az év vége és a karácsonyi időszak felé, hiszen az ajándékozás és a meghitt pillanatok értékálló üzenetek a nehéz helyzetben lévőknek is.
A kérdések és válaszok után a közeli személyes találkozók és az optimista nyárral kezdődő új normál időszak beköszöntét remélve búcsúztak el egymástól a TMK online klubülés résztvevői.
Kapcsolódó cikkeink
TMK 2in1: Workshop és grillparty
A Trade Marketing Klub június 6-án délután egy különleges, teraszra…
Tovább olvasom >TOP 50 marketing- és TOP 50 PR-vezető: nők az élen
Női topmenedzserek kerültek idén mindkét kommunikációs toplista, a marketingvezetőket és…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >