Begyűjtötte az aranyérmeket Japánban a Dereszla Pincészet

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 03. 01. 11:23

Négy borával vett részt Japánban, a Sakura Wine Award borversenyen a bodrogkeresztúri Dereszla Pincészet, és mind a néggyel aranyérmet nyert – számolt be a Világgazdaságnak a pincészetet vezető Kalocsai László. A 2010-es aszú mellett egy-egy száraz és félszáraz furmintot, valamint a tokaji borvidéken egyre népszerűbb, de fajtaborként még ritkaságszámba menő kabar borukat nevezték a versenyre. Ez utóbbi a Magyarországon nagyaranynak, Japánban dupla aranynak nevezett elismerést is kiérdemelte.

Kalocsai László kiemelte, hogy a rendkívül nagy potenciállal rendelkező japán piacon a legrangosabb, a trendeket jól jelző versenyen érték el a sikert. A verseny különlegessége, hogy csak hölgyek bírálnak, és a japán piacon meghatározó az itt elért eredmény, főleg, mert Japánban a nők lényegesen több bort fogyasztanak, mint a férfiak.

Igaz, az átlagos japán fogyasztó még a magyarnál is kevesebb bort iszik: az országos 3,5 millió hektoliteres fogyasztás fejenként 2,7 litert tesz ki, szemben a hazai (2015-ös adat) 26 liter körülivel. A japán borimport dinamikusan nő, a 2010-es 1,8 millió hektolitert 2016-ban már 2,7 millió követte. A lendület folytatódására utal Kalocsai László szerint, hogy a világon Franciaország után Japánban van a második legtöbb hivatásos sommelier. A borok 48-48 százalékát éttermekben és áruházakban, szaküzletekben vásárolják, a maradék 4 százalékot alternatív, például internetes csatornákon. Népszerűek a boros kurzusok, amelyeket többségben szintén nők látogatnak.

A japán import mennyiségének 23 százaléka, értékének 51 százaléka származik Franciaországból. Magyarország még nem veszi ki a részét a japán borforradalomból és annak előnyeiből, és az sem biztató jel, hogy a Sakura Wine Awardon csak egy magyar induló volt, míg például szlovákiai és romá­niai borászatok jóval nagyobb számban érkeztek. E visszafogottság látszik az exportadatokban is: Magyarország 2017-ben csupán 1400 hektolitert értékesített Japánban, ötödrészben a tokaji borvidékről származó terméket. E mennyiségből a Dereszla csak 30 ezer palackkal részesedett. Bár a japánoknak a magyar bor említésekor az édes tokaji jut eszükbe, a Dereszla döntő részben száraz borokat ad el ott. Kalocsai László elmondta: a most kapott díjak marketingértékét is kihasználva, néhány éven belül meg kívánják duplázni a mennyiséget. (vg.hu)

Kapcsolódó cikkeink