Borban a kettősség
A borfogyasztás visszaesése túlkínálathoz és jövedelmezőségi nehézségekhez vezet, és miközben a borászatok költségei folyamatosan emelkednek, az árak nem követik ezt a trendet. A jövő sikere a bor kulturális értékként való újrapozicionálása és a fogyasztás élményként történő bemutatása lehet. Az alkalmazkodás a fogyasztói szokások változásaihoz elkerülhetetlen, de az identitás feladása hosszú távon zsákutcába vezethet – vélik borász beszélgetőpartnereink, akiket a klímaváltozás hatásairól és a no/low borokról is kérdeztünk.
A cikk a Trade magazin 2025/11. lapszámában olvasható.

Romsics László
vezérigazgató
Csányi Pincészet
Csökken a hazai borfogyasztás – szögezi le Romsics László, a Csányi Pincészet Zrt. vezérigazgatója –, és ez a tendencia világviszonylatban is megfigyelhető, így az exportpiacok sem kecsegtetnek jelenleg sok jóval. A borászatok ráadásul nem tudnak azonnali válaszokat adni a fogyasztási trendek változásaira, hiszen sok esetben a történelmi borvidékeken nincs erre lehetőség. Abban bízhatunk, hogy ez a trend megfordul, és a fogyasztók ismét felfedezik a borban rejlő történelmi, kulturális és élvezeti értékeket.
Nem lehet egy-egy évjáratot rutinszerűen kezelni. Fontos a folyamatos monitorozás, a változások időbeni észlelése, és a megfelelő, illetve időben történő reagálás, hogy a klímaváltozásból fakadó negatív hatásokat elkerülhessük. A fehér szőlő telepítése és korai szürete csak egy válasz a sok közül, ami már bizonyította, hogy 10 évvel ezelőtt jó döntést hoztunk.
A Csányi Pincészet egy hosszú távú stratégiát valósít meg, amely a minőség további növelésére, az értékteremtésre és a megbízhatóságra épül. A forgalmunk a csökkenő borfogyasztás ellenére kiegyensúlyozott, de folyamatosan keresnünk kell az új lehetőségeket, piacokat.

Koch Csaba
tulajdonos
Koch Borászat
A magyar borágazat jelenlegi helyzete – magyarázza Koch Csaba, a Koch Borászat tulajdonosa – egyik oldalról kedvező, másrészről pedig sok nehézséggel kell szembenéznünk.
Nagyon sok fajtával nagyon különleges és különböző minőségi szintű borokat készítünk, azaz mind vertikálisan, mint horizontálisan nagyon sokszínű az ágazatunk. Ez kedvez a turizmusnak, és lehetőséget biztosít a helyes út kiválasztására. Ugyanakkor ez a sokszínűség a legfőbb gátja az exportpiacokon való sikeres értékesítésének! Nem tudjuk meghatározni, hogy milyen is a magyar bor, milyenek a fajtáink, a stílusaink! Az ágazat exportpiacokon való sikeréhez elengedhetetlen lenne, hogy néhány egyértelműen Magyarországgal azonosítható fajta és ezekből készült egységes stílusú bor kerüljön ki a borászatokból, versenyképes áron. Meg kellene próbálni egységesíteni bizonyos borfajták stílusát, alkalmazkodva a változó fogyasztói szokásokhoz: például az alacsony alkoholtartalmú, gyümölcsös, friss borokat kell készíteni – ez a fiatalok eléréséhez is elengedhetetlen.
Az idei szüret nálunk a korai fajtáknál nagyon magas minőséget adott, ez még a közép érésű fajtákról is igaz. Véleményem szerint összességében kimagasló minőségű borokat tudunk készíteni 2025-ben!
Minőség és túlkínálat

Eszterbauer János
tulajdonos
Eszterbauer Borászat
A borpiac világszinten évek óta válságban van állapítja meg Eszterbauer János, az Eszterbauer Borászat tulajdonosa –, idén a helyzet tovább romlott. A jelentős keresletcsökkenés – melynek számtalan oka van – túlkínálatot idézett elő a kereskedelemben. Ha ez nem lenne elég az egyre romló állapotokhoz, óriási veszélyt jelent a szőlőültetvényekre a szőlőkabóca által terjesztett aranyszínű sárgaság fitoplazma rohamos terjedése, mely komoly katasztrófával fenyeget, megfelelő intézkedések nélkül akár a XIX. század végi filoxéraszintű tragédiába torkollhat.
2017-től a mai napig minden évjárattal elégedettek lehetünk. Amennyiben továbbra is ilyen ütemben változik az éghajlatunk, az valóban jelentős veszély lehet, de azt kell mondjam, a jelenlegi helyzet a kékszőlők esetében jótékony hatású a minőségre. A borpiaci válságot nézve forgalmunkra nincs panaszunk, de az üzleti eredményességre annál inkább: esetenként a növekvő eladási számok mellett sem tudjuk eredményesen működtetni borászatunkat. A fennmaradáshoz szükséges tőkét másik iparágból, az automatizálással foglalkozó, szintén családi vállalkozásunkból pótolom ki. Nem vagyunk ezzel egyedül, nagyon sok borászatnál külső befektető biztosítja a likviditást. Szerencsések vagyunk, hogy ez a külső befektető is a mi családi tulajdonunk.
A klímaváltozás hatásait illetően szerencsés helyzetben vagyunk; a magyar borvidékek közül a lösztalaj alatt meghúzódó szürke és vörösanyagnak köszönhetően a Szekszárdinak az egyik legjobb a vízháztartása.

Frittmann János
társtulajdonos
Frittmann Borászat
A 2025-ös szüret nagyon érdekesen alakult – véli Frittmann János, a Frittmann Borászat társtulajdonosa, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke. – Egyes helyeken nagyon gyors volt az érés, és így a szüret is, mivel magasak voltak a cukorfokok. Ám voltak helyek, ahol több eső esett: ott lelassult az érés. Mivel az éjszakák hidegek, így rendkívül gyümölcsösek lettek az elkészült borok.
A fehérboros borászatok könnyebb helyzetben vannak, mint a vörösborosok. A változások is abba az irányba mutatnak, hogy a buborékos italok és fehérborok iránt nagyobb a kereslet.
Az elmúlt két év forgalma a borászatunknál jónak mondható. De voltak nehézségek is, mivel az input anyagok ára emelkedett, ezt viszont a boráremeléssel nem lehetett lekövetni, ezért szükség lenne a termék árának az emelésére.
A klímaváltozás hatásai minket – és mindenki mást is – komoly kihívások és változások elé állítanak. De ebben csak az állammal közösen lehet átütő sikert elérni, mert az egyik központi kérdés a vízpótlás. Minden más alkalmazott megoldásunkkal csak részeredményeket tudunk elérni.
Sikeres alkalmazkodás

Kamocsay Ákos
főborász
Hilltop
Itthon a fizetőképes kereslet csökkenésével a végfogyasztók érdeklődése az alacsonyabb árfekvésű borok felé fordul – hangsúlyozza Kamocsay Ákos, a Hilltop Neszmély Zrt. főborásza. – Mi szerencsére ki tudjuk szolgálni ezt az igényt is, hisz zömében üde, friss illatos, zamatos fehérborokat készítünk, viszonylag nagy mennyiségben, így belföldi piacunk viszonylag stabil. Ennek egyik oka az, hogy sok bort készítünk, amelyet a kereskedelemben nagy mennyiségben értékesítünk, a visszajelzések alapján jó ár-érték arányban. Az évek során kialakult a partnereink részéről egyfajta bizalom és márkaismertség a Hilltop név iránt.
Az exportpiacunkat első sorban Nagy-Britannia jelenti, amely piac eléggé hektikus lett. Csökken itt is a borfogyasztás, ahogy Európában mindenütt máshol is. Nekünk, borászoknak az a feladatunk, hogy tudatosítsuk az emberekben, hogy a kulturált borfogyasztás nem alkoholizmus, hozzátartozik az ősi kultúrához és az emberi örömökhöz.
A klímaváltozás érezteti a hatását. A 2024-es és 2025-ös szüret is nagyon különleges volt, a korábbiakhoz nem fogható, és korán be tudtuk fejezni, amire a brit piac új igényei miatt is szükség volt; most az alkoholtartalom alapján fizetik az adót, ezért alacsonyabb alkoholtartalmú borokat kértek. Hogy a szőlőből alacsonyabb alkoholtartalmú borok készüljenek, komoly és új típusú feladatot is ró a borászokra.

Kovács Gergely
kereskedelmi igazgató
Sauska Borászat
A borágazat nehezített piaci környezetben próbál teljesíteni – mondja Kovács Gergely, a Sauska Borászat kereskedelmi igazgatója. – A makrogazdasági hatások és a borfogyasztás csökkenése miatt sokkal több erőforrás megmozgatásával lehet az eddigi (vagy valamivel kisebb) forgalmat elérni.
Kiegyensúlyozott évjáratot zárhatunk mindkét borvidéken. Villányban kissé elhúzódó, de jól időzített szürettel sikerült bebiztosítani boraink gyümölcsösségre, friss aromákra épülő stílusát. Amennyire pozitív volt a pezsgőszüret Tokajban, majdnem annyira aggodalommal teli a száraz fehérboroké: az őszi esők miatt gondos szelektálásra volt szükség.
Egy csökkenést mutató piacon enyhe növekedés mellett elégedettek vagyunk. Még ha a vörösboroknak nem is kedvez a fogyasztói trend és a rozék népszerűsége is átfordult, a könnyebb és gazdagabb fehérborok és tradicionális pezsgőink ellensúlyozzák ezt a hatást.
A klímaváltozás miatt több munkával érhetjük el a megfelelő eredményt. Komolyan vesszük a betegségek elleni védekezést, miközben az ültetvény kondícióját, immunrendszerét is erősítjük.

Meg kellene próbálni egységesíteni bizonyos borfajták stílusát, alkalmazkodva a változó fogyasztói szokásokhoz
Ellenszelek

Dr. Szűcs Róbert
tulajdonos
Jammertal Borbirtok
A bor, ezen belül különösen a vörösbor globális és hazai fogyasztása az utóbbi években gyorsuló lejtmenetben van – állítja dr. Szűcs Róbert, a Jammertal Borbirtok tulajdonosa. – Ennek okát mi egyszerűen látjuk: a piacra dobott vörösborok oroszlánrésze élvezeti cikként nem képes megfelelni a fogyasztó minimális elvárásainak. Ugyanazért a pénzért, amiért a vásárló egy ismert és standard ízvilágú sört, likőrt vagy égetett szeszt kap, sokszor csak zsákbamacskát vesz egy palack vörösbor megvásárlásával. A globális termelés „olcsó és nem ráz” filozófiája visszaütött. Túl sok az alacsony élvezeti értékű vörösbor és azok sem igazán olcsók, és a fogyasztók bizalomvesztése ezen alkoholfajtával kapcsolatban jelentősen nőtt.
Magyarország a kékszőlőtermelés terén az utolsó tíz év érezhető klímaváltozásából egyértelműen profitált. A jó vörösbor a társasági és társalgási kultúra máig fontos és népszerű része, ha betölti egyszerű feladatát: magyarázat és kompromisszumok nélkül megszépíti a pillanatot. Mi, a Jammertal Borbirtok erre a kategóriára vezettük be a Nagybor fogalmát. Nagybor = jó bor.

Varga Péter
tulajdonos
Varga Pincészet
A 20-as évek elején véget ért az a világtrend – vallja Varga Péter, a Varga Pincészet tulajdonosa –, ami szerint az alkoholos italok közül a legnépszerűbb a bor volt. A borfogyasztáson belül a vörösbor- és a rozédivatot a fehérbor követte, ezért a kékszőlőültetvények jelentős része feleslegessé vált. Európa és hazánk is egyik recesszióból a másikba esik a COVID és az azt követő háború miatt, ami a luxustermékek fogyasztására különösen negatívan hat.
A délről terjedő aranyszínű sárgaság betegség már 12 borvidékünkön megjelent, köztük a Badacsonyi borvidéken is, a Varga Pincészetnek mintegy 100 hektár ültetvénye van a térségben, annak közel a felét kell jövő évben a betegség miatt kivágni.
Kiutak és tévutak

Szittnyai Zalán
borszakértő
Zwack Izabella
Borkereskedés
A hazai borágazat nehéz időszakot él meg – értékel Szittnyai Zalán, a Zwack Izabella Borkereskedés borszakértője –, hiszen az alkoholfogyasztás szemmel láthatóan csökken. Tapasztalataink szerint a könnyű fehérborok és a buborékos borok, pezsgők, proseccók még tartják magukat, a forgalom nagy részét adják. A rozéborok fogyasztása egyértelműen csökkenő tendenciát mutat, a vörösborok pedig teljesen megálltak az elmúlt 1-2 évben. Azt látjuk, hogy a klasszikusan vörösboros vidékeken, Dél-Pannóniában, egyre többen foglalkoznak fehérbor készítésével, fehér szőlő telepítésével.
A 2025-ös évjárat a kevés csapadék miatt szűkebb, ám jó minőségű termést adott. A bogyók szárazabbak, kisebbek, ezért kevesebb a lékihozatal.
Tevékenységünket, terveinket a klímaváltozás nem befolyásolja, de a fogyasztói szokások változása – például a fehérborok, pezsgők előretörése – hozhat új irányokat az értékesítésben.
Részben olyan borokat készítünk – mondja el Romsics László –, amelyek a fiatalok körében is népszerűek. Mind a Teleki fehér-, mind a Teleki vörösborok tekintetében a gyümölcshangsúlyos, könnyedebbre hangolt borokat részesítjük előnyben.
Az alacsony alkoholtartalmú borok, a borkoktélok és néhány esetben az extravagáns csomagolások most dinamikus növekedést mutatnak, és bizonyára egy ideig velünk maradnak. Ugyanakkor itt csak a termék ad némi újdonságot a fogyasztójának, de hosszú távon nem várható, hogy kötődni fognak ezekhez.
Ha a borvidékek a trendkövetés miatt elvesztik az arculatukat, akkor elvesztik a történelmüket és identitásukat is. Abban biztos vagyok, számunkra nem ez a jövő. Fontos ilyenkor a közösség ereje, amit Villányban is látok. A közös hit, a közös kommunikáció. Ha mi hiszünk a borainkban, akkor mindezt képesek leszünk elhitetni és megkedveltetni a fogyasztóinkkal is.
A csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes borok most trendi termékek, növekedésük dinamikus, de nagyon alacsony bázisról indultak. Ízük egyelőre messze elmarad az alkohollal rendelkező borokétól, így nem is lehet elvárni ugyanazt az élményt.
Új szempontok
Az elmúlt két év során folyamatosan bővültek piacaink, és javultak értékesítési mutatóink – húzza alá Koch Csaba –, viszont az önköltségünk folyamatos növekedése mellett a piacainkon elmaradt a megfelelő szintű áremelés, így jövedelmezőségünk kissé csökkent. Hosszú távon csökkenteni kell költségeinket, minél hatékonyabbá tenni a termelést.
Új szárazságot és magasabb hőmérsékletet kedvelő mediterrán fajták telepítésével, esetleges öntözés kialakításával csökkenthető a felmelegedés káros hatása, ám a szőlő telepítése évtizedekre történik, így az ágazat nehezen tud alkalmazkodni.
A borfogyasztás csökkenését az egészség tudatosabb táplálkozás előtérbe helyezése állíthatja meg. A kulturált borfogyasztás része kell, hogy legyen a táplálkozási kultúráknak és egészségünk megóvásának! Az alkoholtartalom csökkentése tovább javíthatja a bor, mint egészséges ital megítélését. Egy alkoholmentes bor nem tud jelenleg még olyan minőségi színvonalat és élvezeti értéket elérni, mint egy hagyományos, de bizonyos fogyasztói csoportoknak megoldást jelent!
Néhány új tételünk fiatalos megjelenéssel jött piacra – újságolja el Eszterbauer János –, így születtek meg a Szeszély, Ábránd, Mámor, Sisters, Brothers, 113 Éves Kadarka, P.7 Kadarka, Néró 7,4 elnevezésű borok, melyek nem csak megjelenésben, de reduktivitásban, gyümölcsösségben is a mai igényekhez igazodnak. Aktivitásunk a közösségi médiában is jelentős.
A borfogyasztás csökkenésére nem tudom a megoldást, de az biztos, hogy a kínálatnak minél előbb a kereslet volumenéhez kell igazodnia, kevesebb borral, kevesebb versenyzővel, mert jelen helyzetben legfeljebb a nagyüzemek képesek nyereséget termelni. Ennek a folyamatnak több borászat esik majd áldozatul. Az alkoholmentes bor aligha jó irány: szerintem ez olyasmi, mint egy guminő.
Kapcsolódás a fiatalokhoz
A fiatalokat borkóstolókkal és alacsony alkoholtartalmú koktélokkal próbáljuk a bor ízével megismertetni – számol be Frittmann János. – Emellett a közösségi média által próbáljuk megtalálni azt a kommunikációs teret és nyelvet, ami ebben segíthet.
A borfogyasztás csökkenésére a szakmában mindenki keresi a megfelelő választ. Szerintem mindenképpen hangsúlyozni kell, hogy a bornak rengeteg pozitív élettani hatása van, és depresszió ellen a társasági élet egyik fontos kelléke volt mindig is. Persze nem alkoholistákat akarunk nevelni. Fontos, hogy nyitottak legyünk a borral kapcsolatos innovációkra, és be tudjuk építeni.
A csökkentett alkoholtartalmú boroknak lehet jövője, de az alkoholmentesnek nehezebb lesz nagyobb piacot találni. Külföldön még nagyobb piaci igény van rá, mint nálunk, de ez idővel változhat. Ugyanakkor azt nem gondolom, hogy hosszú távon a borfogyasztás csökkenését az alkoholmentes borok fogják megoldani.
Megpróbáljuk a fiatalok ízlését formálni – mondja Kamocsay Ákos –, egyre több egyetemi együttműködésünk van, ahol borklubokat, kóstolókat tartunk. Szerintem olyan fogyasztókat kell nevelni, akik mértékkel, jó minőségű bort fogyasztanak, az élet örömeihez tartozik számukra, ha meglátogatnak egy-egy borászatot és kóstolnak egy-két pohár finom bort. A fiatalok számára fejlesztjük boralapú, ízesített, szénsavval dúsított borkoktéljainkat is.
Előfordulhat, hogy a klímaváltozás miatt szőlőfajtát kell váltani, új rezisztens fajtákat kipróbálni, elfogadtatni a fogyasztókkal. Mi szerencsések vagyunk, nagy területen rendelkezünk saját szőlővel, így kísérletezni is tudunk az alacsonyabb alkoholtartalmú borokkal.
Az alkoholmentes boroknak nem vagyok a pártján. Többször kóstoltam, különböző, elsősorban külföldi borászatoktól, de igazi élvezetet egyik sem tudott okozni. Elég drága eljárás pillanatnyilag, és a közeljövőben mi még biztosan nem gondolkozunk ebben.
Mindenkinek a maga nyelvén
A Sauskánál egyik legszebb feladatunknak érezzük – hangsúlyozza Kovács Gergely –, hogy sok-sok találkozási ponton keresztül találjunk lehetőséget az edukációra. Szeretnénk közel hozni a borokat minden generációhoz: egyetemi előadásokon, fesztiválokon és kóstolókon, új TikTok-csatornánk videótartalmain keresztül, és még inkább személyes élményekkel.
Mostanra erre már három lokáción is lehetőségünk van: budafoki pincelátogatás és kóstoló, villányi Sauska 48 éttermünk, és Tokajban a Padi.
A fogyasztói környezet most arra ösztönöz minket, hogy még inkább a borkedvelők igényére ráhangolódva, még szebb borokat és pezsgőket próbáljunk készíteni. A minőség mindig is fontos lesz, ahogy az edukáció és kommunikáció is. De arra is készen kell állnunk, hogy alkalmazkodjunk a változó fogyasztói szokásokhoz. Az alkoholmentes irányt nem érezzük sajátunknak, sokkal inkább a meggyőző, szerethető borok készítését.
Tapasztalataink szerint a huszonéves korosztály kifejezetten nyitott a borra – emeli ki dr. Szűcs Róbert –, ha az hozza a kicsi pluszt, amit egy kulturális és érzelmi értéket tükrözni kívánó terméktől jogosan elvárhat. A mesterségesen csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentes szőlőből készült italokat nem tartjuk bornak. Vörösborban az egyensúly a minden, ha bármelyik komponenst drasztikusan megváltoztatjuk, többnyire értékelhetetlen löttyöt kapunk – tehát valóban jó borokat kell készíteni, a minőséget, nem a mennyiséget szem előtt tartva.
A fiatal célcsoportokat – fejti ki Szittnyai Zalán – főként borbemutatókkal és a közösségi médián keresztül próbáljuk elérni. A mi termékeink közül az egyértelmű nyertes az elmúlt években a prosecco volt, üzleti eredményeink legfontosabb szereplőjévé nőtte ki magát.
Most az új típusú termékek és csomagolások, a modern értékesítési formák az új divat, szerintem elsősorban az új belépőket, fiatalokat érinti. Aki eddig kedvelte és kereste az új tételeket a piacon, azokat kevésbé érinti, inkább az utánpótlásban látom a célcsoportot.
A csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes boroknak van jelenük és jövőjük – bár igazán értékelhetőt még nem kóstoltam –, plusz az ökológiai lábnyoma is nagyobb egy alkoholmentes ital elkészítésének. Szerintem nem nehéz döntés, hogy „iszik vagy vezet”, hiszen az alkoholmentes nem nyújt ugyanolyan borélményt, főként ízében nem.
Ami a legaggasztóbb – véli Varga Péter –, hogy változni látszik a bor egészségügyi szempontból korábban egyértelműen pozitív megítélése; sok orvos ma toxikusnak tartja a napi alkoholfogyasztást. A témát vizsgáló statisztikák és egészségügyi kutatások még velünk vannak, de az elrettentés hatására sokan nem, vagy csak korlátozottan fogyaszthatnak alkoholt.
A divatok változnak, a nehézségek elmúlnak, a felmelegedéshez majd alkalmazkodunk, ahhoz azonban, hogy a szőlő-bor ágazatnak a biztos jövője megmaradjon, meg kell őriznünk a bor általános pozitív társadalmi megítélését
Az új métely
Az idei évben országos összefogás indult az aranyszínű sárgaság (Flavescence dorée, FD) elleni védekezés érdekében.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa koordinálásával, a hegyközségek, borászok, hatóságok és szakmai szervezetek együttműködésével lezárult az országos szemleprogram, amelynek során több mint 200 szemlecsoport dolgozott a borvidékeken. Összesen 3000 hektárnyi szőlőterületet vizsgáltak át, számos fertőzött tőkét időben eltávolítottak, és mintegy 1500 szakember kapott gyakorlati képzést a betegség felismeréséről és megelőzéséről. Az aranyszínű sárgaság már 17 vármegyében és 20 borvidéken jelen van, a fertőzés gyorsan terjed, és komoly gazdasági, valamint kulturális veszélyt jelent.
A szakmai konferenciák és a terepi programok egyértelmű üzenete: a szőlő egészsége a bor jövője. A mostani összefogás bizonyítja, hogy szervezettséggel és szakmai fegyelemmel még van esély a magyar szőlő megóvására.
Ők mondták!
Megkérdeztük beszélgetőpartnereinket, mely boraikat ajánlanák olvasóinknak a 3000 Ft alatti és az 6000 Ft feletti kategóriában, és azt kértük, nevezzék meg az elmúlt időszakban megvalósult legsikeresebb innovációikat.
Kapcsolódó cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Biztonság, minőség, fenntarthatóság
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Továbbra is a hazai partnerségekre épít a PENNY
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mutassa be innovációját a SIRHA Budapest 2026 kiállításon!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Ritmusváltás előtt a magyar intermodális forgalom
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A döntések 89%-a a nőké, mégis úgy érzik, figyelmen kívül hagyják őket
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >


