Boltról boltra Sanghajban (3. rész) – Tesco

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 10. 31. 08:00

Egy órát töltöttem a Tescóban, és ezalatt 37 „olcsóbb, olcsóbb” kétnyelvű, angol és kínai felirattal találkoztam. Harsány színek teszik mozgalmassá az eladóteret, ahol mindig történik valami. Kóstoltatnak, műszaki cikket kapcsolgatnak, ruhát próbálnak, feldobott vásárlók hangosan nevetnek. A szokványostól eltérő kihelyezések is hozzájárulnak a változatossághoz. Itt aztán élmény a vásárlás.Továbbra is a „kínai Manhattan” néven emlegetett Pudong negyedben járunk. De olyan részében, ahol még nem állnak felhőkarcolók. Buszunk ablakából a régi szegénységet őrző barakk-bódé-kunyhó együttes látható. Igaz, itt már bontják. Aztán a kétszer négysávos út mellett mocsár következik. Szomszédságában új lakópark vonzza a szemet, egyelőre jórészt üres lakásokkal.
Kereszteződéshez érünk, egy másik, szintén forgalmas, négysávos úttal találkozunk. Megállunk, itt a sarkon vár ránk a Tesco Jin Xiu Store, kínai nevén Hymall.

Kevés az autó, fontos a tömegközlekedés
A Jin Xiu út 3218. szám alatti áruház mágnesként vonzza a gyalog érkező vásárlókat. A homlokzaton négy angol és kínai transzparens hirdeti az olcsóságot.
A látogatókat az áruház vezetője, Li Xin Jiang és munkatársai a könnyen megszokható udvariassággal köszöntik. A vezető elmondja, hogy Kínában 47 Tesco működik, abból 17 Sanghajban. A vállalat néhány éve lépett a kínai piacra, a helyi Ting Hsin (Hymall) céggel együtt. 50-50 százalékos tulajdonrésszel alapítottak joint venture-t. Az induló beruházási összeg elérte a 270 millió USA-dollárt.
A nagyobb arányú külföldi tulajdon korlátozását három éve szüntették meg. Így a britek kihasználták a lehetőséget, és tavaly 90 százalékra növelték tulajdonrészüket a közös vállalatban.
Tesco névvel idén nyitották az első hipermarketet Pekingben. A tervek szerint most már a nemzetközileg jól ismert logóval évente tíz új egységet nyitnak az országban.
A kínai menedzser tudja, hogy náluk egy hipermarket sok mindenben eltér a Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában megszokott bolttípustól.
Például Kínában kevés a magánautó. Ezért mindig forgalmas, tömegközlekedéssel jól megközelíthető telephelyeket választanak. Az alapterület általában kisebb a fejlett országokhoz képest, de az épületek emeletesek. Általában a földszinten kis, önálló boltok kapnak helyet, különböző profillal. Aztán fentebb helyezkedik el a tulajdonképpeni hipermarket. A vevők először az élelmiszert és gyakran a háztartási vegyi árut találják meg.

Rágógumis angyal
A bejárat után mozgólépcső visz fel az élelmiszerekhez. Ahogy lelépünk róla, mindjárt szembetűnik két bevásárlókocsi. Mindegyikbe egyforma termékeket tettek. Az egyiknél felirat jelzi, hogy a konkurens XX Mallban a vásárlás 352,48 jüanban kerülne, míg ugyanezért a Hymallban csak 291,69 jüant kell fizetni. A különbség 21 százalék, magyar pénzre átszámolva pedig 1600 forint. Sokat számít viszont, ha az itteni 35–55 ezer forint körüli jövedelmeket nézzük.
Mosolygós hoszteszek kínálnak kóstolásra süteményt, sört, kekszet, gyümölcslevet és valamilyen szószt.
Egy angyalszárnyú lány szokatlan jelmeze abból a szempontból igen hatékonyra sikeredett, hogy látogatásom után hónapokkal is emlékszem rá. Egy Wrigley-promóció keretében kínált kipróbálásra rágógumit.
Li Xin Jiang a friss zöldségek részlegéhez érve bemutatja birodalmának alapadatait. Öt éve nyitottak, összesen 33 385 négyzetméteren. Az eladótér felén árulnak élelmiszert. Az élelmiszer területének több mint egyharmada jut a hiper ütőkártyájára, a biztonságos friss árura. A forgalomból viszont 70 százalékot visz el az élelmiszer.
A teljes munkaidőben foglalkoztatottak száma 280. Kell az ember, hiszen naponta 7.30-tól 22.30-ig tartanak nyitva.
Összesen 30 pénztárnál fizethet a hetenként átlagosan 49 ezer vevő. Együttesen heti átlag 2,9 millió jüant költenek itt el, ami 72,5 millió forintnak felel meg.
Azért számítanak autós vevőkre is, akik 144 parkolóhely közül választhatnak.

Soha el nem fogyó rizshegyek
A Nestlé a Kit Kat látványos kihelyezésével igyekszik rászoktatni a kínaiakat a csokoládé ízére. „Valódi svájci torta” hirdeti egy felirat, megint csak angolul és kínai­ul. Az édességek fogyasztása a jelek szerint jelentős tartalékokat rejt még. A gyomor- és torokrészesedésért folyó versenynek óriási a tétje, ha 1300 millió emberrel számolhatunk.
A felső emeleten ruházati áruház található, természetesen gazdag és olcsó kínai gyártmányú kínálattal.
Kerékpárral nem csak másod-, de harmad-, sőt negyedkihelyezésben is találkoztunk. Nem csoda. Hiszen kevés az autó, és a biciklizés olyan elterjedt, hogy a modern utak négy vagy öt sávja közül a szélsőt mindig a kerékpárosok számára tartják fenn.
Legemlékezetesebb élményem a Tescóban egy köztéri piacot idéző fabódé, asztalain soha el nem fogyó rizshegyekkel. A vevők maguk kis lapáttal tehetik zacskóba mindennapi ennivalójukat. Egyikből fél kiló magyar pénzben 30, a másikból 37 forintba kerül. Házaspárok, gyerekes anyák, nők vagy férfiak egyedül látható örömmel lapátolnak a bőséges kínálatból. Annyi rizst tettek ki az önkiszolgáló pultokra, hogy sohase kelljen sorban állni.
Bajai Ernő

Kapcsolódó cikkeink