Boltról boltra Sanghajban (2. rész) – Lótuszvirág

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 09. 24. 08:00

Szupermarket – csemegepult nélkül. Viszont az eladótér olyan vonzó színekkel és mozgalmas árukihelyezéssel, no és gazdag szortimenttel várja a vevőket, hogy Nyugat-Európában is megállná a helyét. Ám a feliratok sajnos nem csak érthetetlenek számunkra, de olvashatatlanok is. Sebaj. Készséges vendéglátóink a tolmácsok segítségével minden lényeges információval rendelkezésünkre állnak. Munkatársunk a CIES sanghaji konferenciájának résztvevőivel járt ott. A kínai tulajdonban lévő Lianhua (magyarul Lótuszvirág) szupermarket 703 négyzetméterével jó kis lakóhely közeli üzlet lehet. De ismerve a lakosság alacsony átlagos jövedelmeit, mindjárt kérdéssel fordulok Ping Han úrhoz, az áruház vezetőjéhez:
– Kik az önök vevői?
– Vonzáskörzetünkben főleg a felső középosztály tagjai laknak, nagyrészt ők járnak hozzánk vásárolni.

Honnan jön a vásárlóerő?
A „kínai Manhattan” néven is emlegetett Pudong városrészben vagyunk. Modern, betonfalú, négy-hat emeletes lakóházak húzódnak az utca két oldalán, a máshol látottaknál tágasabb lakásokkal. Európai ember számára kevésbé szokatlan a hangulat, mint más sanghaji negyedekben.
Egyik kísérőnk elmondja, hogy Pudongban húsz éve még rizsföldek és zöldségeskertek húzódtak. Helyükön található a tizenegy sávos főút mentén például a világ harmadik legmagasabb, 468 méteres tévétornya, „Kelet Fénylő Gyöngyszeme”.
De a csupa üveg, csupa acél felhőkarcolók Manhattanhez képest sűrűbb erdejéből kiemelkedik még a világ harmadik legmagasabb épülete, a 421 méter magas, 88 emeletes Jinmao torony. Felső 35 emeletén alakították ki földünk legmagasabb szállodáját.
No és itt a sanghaji tőzsde új épülete, ahol huszonegy gyorslift és 10 ezernél több telefonvonal áll a brókerek rendelkezésére.
Szóval, kivételesen magas itt az egy főre jutó vásárlóerő.

Mindössze 29 alkalmazott
A legnagyobb kínai boltlánc a Lianhua; 3716 egységéből 1980 működik Sanghajban. A Ping Han által vezetett áruház naponta reggel héttől este fél tízig tart nyitva. Mindössze 29 alkalmazottat foglalkoztat, és öt pénztárral rendelkezik. Teljes területe 1050 négyzetméter, amelynek kétharmada az eladótér. Élelmiszert 400 négyzetméteren kínálnak, s azon belül 280 négyzetméterrel dominál a friss áru.
Az árbevétel 70 százalékát hozza élelmiszer, a többit más termékek.
Nyolc éve nyitották az egységet, és kellemes atmoszféráját a tavaly májusban befejeződött felújítás során kapta.
Az anyacégről Shi Min Hua regionális igazgató tájékoztat. A Lianhua Szupermarket Holding 1991-ben alakult, és akkor nyitotta első üzletét.
Idén, jövőre, majd utána évente 400 új üzlet nyitását tervezik. Egyrészt azzal a céllal, hogy tovább növeljék piaci részesedésüket, másrészt nyereségüket szeretnék nagyobb mértékben növelni. Tavaly „csak” 106 üzlettel bővítették hálózatukat.

Márkás testápoló szerek: Nivea, Gillette…
A bejárattal szemben a vevő mindjárt a gazdag sörkínálat állványaival találja magát szemben. A szubtrópusi klíma párás, meleg nyári napjain mindenféle szomjoltó ital a keresett árucikkek közé tartozik. Ez magyarázza, hogy itt hatdecis a legelterjedtebb kiszerelés mérete. Sőt, a Coca-Colát 6,3 decis PET-palackokban árulják 2,4 jüanért, ami magyar pénzben 60 forintnak felel meg.
A fal melletti polcon borok közül lehet választani. Sok kínai fajta mellett az importok mezőnyében franciák dominálnak.
Feltűnően sokféle papírárut és írószert tartanak. Nyilván ezt is igényli a magas státuscsoportba tartozó vevőkör.
Szembetűnik a testápoló szerek átgondolt, vonzó kihelyezése. Itt a bolti eladás kínai szakértői a vevők komoly márkatudatosságával számolnak. Többek közt a Nivea, Gillette, Head & Shoulders jelenléte imponálóan hangsúlyos. Aztán az Omo mosópor hívja fel magára a figyelmet, majd a Raid rovarirtó.

Ütőkártyájuk a garantált minőség
A Mei Hua utcában is kezdenek hódítani a kényelmi termékek. Rengeteg különböző keksz közül lehet választani. Gyorsul az életritmus, az ember gyorsan bekap valamit, kell egy falat, kezd népszerű lenni a snack.
A zöldségek és gyümölcsök nagy részét csomagolva árulják, fóliával takarva, hogy lehessen látni magát a terméket. Szembeötlik az azonnali felhasználásra előkészített, apróra vágott vagy tisztított, hámozott termékek magas részaránya. Ugyanakkor magasak az árak.
A kimért friss árura egy eladó igen nagy gonddal vizet permetez, hogy őrizze üde, vonzó küllemét.
Okát Ping Han áruház-igazgatótól tudjuk meg:
– Így vesszük fel a versenyt az országosan még mindig legnépszerűbb kis, hagyományos boltokkal, amelyeket angolul „wet market”-nek neveznek. Az angol wet szó nedveset jelent. A név arra utal, hogy a boltos szinte folyamatosan nedvesen tartja az árut, hogy friss és gusztusos maradjon.
Ebben a szupermarketben is kijátsszák a modern bolttípusok egyik ütőkártyáját, a friss áru garantáltan jó minőségét. Viszonylag sok hűtőpult található az eladótérben, tele fóliákba csomagolt, tisztított és szeletelt, azonnali konyhai felhasználásra előkészített halakkal, húsokkal és húskészítményekkel.
De hol a csemegepult? Hiányát Ping Han így magyarázza:
– Sajtból nagyon keveset adunk el. Nem lenne kifizetődő, ha kiszolgálással árulnánk. Mivel pedig vevőink a kényelmet keresik, többségük nem szívesen állna sorba a kimért húskészítményekért. Jobban szeretik a hűtött polcról gyorsan levehető, csomagolt árut, amelynek hosszabb a szavatossági ideje. Az eltarthatóság szintén kényelmi kritérium.
Bajai Ernő

Néhány friss termék fogyasztói ára a Lianhua szupermarketjében, 2007. júniusban. Forintra átszámított ár/kilogramm
Termék Ár
Alma 370
Grépfrút 520
Õszibarack 320
Narancs 500
Szőlő 645
Zöldpaprika 200
Sertéskaraj 820
Sertéscomb 820
Forrás: Trade magazin saját gyűjtés

Kapcsolódó cikkeink