Boltok behálózva
Milyen informatikai eszközök találhatók egy kis boltban? Milyen kihívásoknak kell megfelelniük az élelmiszeriparban dolgozóknak? Összeállításunkban erre a kérdésre igyekszünk megtalálni a választ.Egy FMCG-cégnek mindenképp akkor érdemes egy élelmiszer-ipari szoftveres megoldást bevezetnie – legyen az logisztikai vagy egy vállalatirányítási rendszer –, amikor a vállalat életében olyan nagy mennyiségű adat keletkezik, hogy azt már nem lehet manuális munkával rendszerezni, netán egy Excel táblában nyilván tartani – mondja Harcz Ádám, a CSB-System Hungary Kft. key account menedzsere.
Kisebb boltok, pékségek dobozos kereskedelmi szoftverrel is elboldogulnak, ám a szakember szerint az is látható, hogy a vezetők elkötelezettségétől is függ, hogy bevezetnek-e egy számítástechnikai megoldást vagy sem, igyekeznek-e informatikai eszközökkel automatizálni a munkát. Ha fontos az ügyfelek számára az adott vállalkozás rendelkezésre állása, hogy a raktárkészlet már megfelelő mértékben nagy és áttekinthetetlen az emberi munkaerő számára, akkor viszont mindenképp eljött az ideje, hogy az IT-hez forduljanak a társaság vezetői.
Hosszú távú gondolkodás
A gyártó vállalatok esetében nagyon sok a szabályozás, aminek maradéktalanul meg kell feleljenek, emiatt fontos, hogy az adatok integrált formában legyenek elérhetők. A bevezetendő rendszertől elvárás, hogy ne csak a jelenleg létező folyamatokat támogassa, hanem a hosszú távú gondolkodás jegyében a jövőbeli fejlesztésekkel is kompatibilis legyen: ismerje a vonalkódkezelést, vagy éppen az RFID-rendszereket tudja integrálni. Hiszen egy ilyen rendszert hosszú távra vezetnek be, és érdemes mindenképp előre gondolkodni.
Harcz Ádám szerint ezért gyártó és bevezető cégeknek a felelőssége a partnerrel együtt áttekinteni ezeket az alkalmazásokat. Egy bevezetési folyamat ugyanis nemcsak a jelenlegi folyamatokat kezelő szoftver bevezetését jelenti, hanem megfelelő alkalmat tud szolgáltatni a vállalat folyamatainak esetleges optimalizálására. A szakember szerint a CBS-System Hungary Kft. azért van kivételezett helyzetben ezen a piacon, mert olyan élelmiszer-ipari mérnökök, agrármérnökök dolgoznak cégüknél, akik közelről ismerik partnereiket, vállalkozásaik problémáit. A bevezetések buktatóit akkor lehet elkerülni, ha a két cég pontosan tisztázza a szerződésben, hogy mire is vállalkoznak, hogy mi az elvárás egymással szemben. A finom módszertani koncepcióval tudatosan élni kell – mondja a szakember. Szerinte, ha egy cég vezetői kellőképpen elkötelezettjei a bevezetésnek, ha a munkatársakat is megfelelően tájékoztatják a fejleményekről, akkor a siker garantált.
Középpontban a profittermelés
Harcz Ádám szerint az EU-s pályázati lehetőségek, a GOP-pályázatok érezhetően fellendítették a magyar cégek érdeklődését a különböző rendszerek iránt, sokkal nagyobb nyitottsággal vágnak bele ezekbe a projektekbe. Az is elmondható, hogy a magyar piac különbözik a nyugat-európai piactól. Ott a vállalatirányítási, logisztikai rendszerek bevezetésének hátterében a munkaerő kiváltása is meghúzódik, itthon inkább a munkaerő átcsoportosítását jelenti az adminisztrációs feladatoktól a „profittermelő” feladatok felé. Megvan az igény a rendszerek bevezetésére, az anyagi lehetőségek viszont szűkösebbek. A piaci és gazdasági változások az élelmiszeripart, ezen belül is leginkább a húsipart érintették súlyosan, így ezek a szektorban dolgozó vállalkozások, ahogy csak tudták, halogatták az ilyen jellegű beruházásokat.
– A CSB-System ágazatra szabott szoftver racionalizációs koncepciók megvalósítása érdekében alakult meg. Azok a vállalatok, amelyek a CSB-System megoldást választják, az összes vállalati területen és folyamatban vállalatirányítási rendszert használnak, ezáltal megszűnnek a szigetmegoldások, és szükségtelenné válnak a külső rendszerekhez kialakított interface-ek – mondja Harcz Ádám.
Vonalkódolvasás az alap
– Egy kis boltban alapvető eszköznek számít egy vonalkódolvasó pénztárgép, ez után pedig leltározásra, bevételezésre használható mobil adatgyűjtők beszerzésére is igény születik – ismerteti Szabó Dániel, az élelmiszeripar számára logisztikai szoftvereket, hardvereket gyártó M.I.T. Systems Kft. ügyvezető igazgatója.
A kisebb boltok nyilván képesek informatikai támogatás nélkül is átlátni a készletüket, ezért ezek az egységek nagyon ritkán ruháznak be ilyen termékekbe. A kereskedelmi láncok esetében nagy valószínűséggel a központ írja elő, hogy mi is az az adott szoftver, amit kötelező használniuk, de ezen a területen sem egységes a szabályozás.
Különbség az értékesítési folyamatban
Szabó Dániel szerint az FMCG-cégek esetén meghatározó különbségek vannak a gyártás, raktározás és az értékesítési módszerekben. Cégük főként a raktározás és értékesítés területén tevékenykedik, ahol a kézi számítógépek használata kulcsfontosságú. Raktározás esetében fontos szempont, hogy kell-e a raktári tárhelyeket kezelni. Szabó Dániel szerint a különböző cégeknél az értékesítési folyamatban tapasztalhatók a legnagyobb különbségek. Az árképzési metódus szinte mindenhol más és más. Ugyanakkor az árufajtától függően kezelni kell göngyöleget, vagy frissáru-szolgáltatás (frisch dienst) keretében a lejárt szavatosságú áruk cseréjét. Amikor megoldásukat bevezetik egy-egy új partnernél, akkor a meglévő tapasztalatukra alapozva tervezik a rendszert. Általános, hogy a mobil rendszert mindig egy meglévő vállalatirányítási rendszerhez kell illeszteni.
Szabó Dániel szerint elsősorban a referenciák fémjelzik egy rendszer minőségét. Ebben az esetben nem elegendő felsorolásra hagyatkozni, érdemes szervezni egy referencialátogatást, ez tud szolgáltatni igazi viszonyítási alapot. Egy ilyen látogatáskor kikérdezhető a felhasználó, járulékos információk szerezhetők be a bevezetés körülményeiről, a rendszertámogatás minőségéről. Az ügyvezető igazgató szerint a legfontosabb választási szempontok, hogy a rendszer mennyi idő alatt vezethető be, és hogy probléma esetén milyen támogatást nyújt a szállító. Hiába olcsó, ha az üzembe helyezés elhúzódik, vagy nincs kihez fordulni, ha elakad a felhasználó.
RFID: még mindig a jövő
Egy rendszerrel szemben mindenképp alapkövetelmény, hogy az kezelni tudja a vonalkódot, az RFID-technológia ugyanis még mindig a jövő. Noha folyamatosan fejlődik, elterjedése az RFID-címkék ára miatt nem robbanásszerű. Egyes területeken valószínűleg sosem tudja kiszorítani a vonalkódot.
A kézi számítógépes adatgyűjtés esetében az az elvárás, hogy kommunikációs lehetőségek hiányában, vagyis offline is tudjon folyni a munka. Hiszen egy GPRS-alapú online rendszerben a rossz lefedettségű területen lehetetlenné válhatna a munka. Egyébként a szakember szerint raktári rendszerekben a vezeték nélküli internetes technológiák használata sokkal elterjedtebbek és biztonságosabbak.
Folyamatos megújulás
Kiss István, az élelmiszer-ipari szoftver- és hardvereszközöket forgalmazó Rool Informatika Kft. ügyvezető igazgatója szerint a legkisebb boltnak is szüksége van valamilyen informatikai eszközre, a folyamatosan megújuló technikai, információkezelési és hasznosítási lehetőségek határtalannak tűnnek. Az, hogy egy cégnek milyen eszközre van szüksége, fejlettségétől, tevékenységi volumenétől függ. Az ügyvezető igazgató szerint valószínűsíthető, hogy ezen a területen jelentős változás lesz a következő években, az információkezelés, a kapcsolatkövetés és -tartás szerepe és jelentősége drasztikusan változik. Ám tapasztalataik azt mutatják, jelenleg a magyar élelmiszeripar nehéz helyzetben van, így csak a feltétlenül szükséges mértékben vagy kimutathatóan rövid távon megtérülő eszközökre hajlandók költeni.
A cég a baromfi-, sertés-, gyümölcsfeldolgozás, nagykereskedelem, disztribúció területén nyújt informatikai megoldásokat, forgalmaznak informatikai rendszereket. A bevezetést követően a rendszereket támogatják is.
Kiss István szerint egy informatikai rendszer bevezetésénél a vállalatnak olyan partnert érdemes választania, amely az adott területen belül hazai referenciával rendelkezik. Meg kell vizsgálni, hogy a rendszer a valós üzleti folyamatokat logikusan támogatja-e, milyen termelésirányítási és készletezési modelleket támogat, adminisztrációs többletet hoz-e, s ha igen, hol csapódik ez le, az anyagok azonosítására milyen lehetőségek vannak, vállalatok együttműködési lehetőségeit hogyan támogatja. Érdemes megvizsgálni azt is, hogy a kivételek kezelését hogyan támogatja a rendszer, milyen gyorsan vezethető be, milyen továbbfejlesztései várhatóak az adott rendszernek. Fontos, hogy a rendszer forráskódjához hozzáférést biztosít-e a szállító, vagyis mennyire nyitott és ellenőrizhető a rendszer. Érdemes számolni a bevezetés utáni költségekkel, a rendszer továbbfejlesztési lehetőségeivel, azok díjával. Nem árt megvizsgálni, hogy az egyedi igényekre milyen költségekkel alakítható a rendszer – zárja gondolatait Kiss István.
Vass Enikő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >