Bolti eszközök és berendezések, 1. rész: Kevesebb kibocsátás, több kontroll
A kiskereskedelmi terek átalakulása ma már nem csupán esztétikai vagy kényelmi kérdés, hanem technológiai, energetikai és biztonsági kihívás is. Az automata nyílászárók és beléptetőrendszerek fejlesztései hozzájárulnak az épületek intelligens és költséghatékony működtetéséhez. Az üzletberendezések világában egyre nagyobb hangsúlyt kap a frissáru-látvány, a digitalizáció és az automatizált kiszolgálás.
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.
Az automata nyílászárók piacán az energiatakarékosság és a biztonság áll a fókuszban. A gyártók korszerű, intelligens mozgásérzékelők alkalmazásával igyekeznek minimalizálni az energiafelhasználást. Egyedülálló fejlesztés az Airslide névre hallgató, légfüggönnyel kombinált automata ajtó, amely e két berendezést egybefoglalva, az épület bejáratánál elhelyezve jelentősen javítja a levegőminőséget és a klimatizálás hatékonyságát, miközben jelentősen csökkenti az energiafogyasztást és a karbantartási költségeket. Az Airslide emellett az eltérő hőmérsékletű belső terek elválasztására is kiválóan alkalmas.

A nyílászárók esetében a gyártók korszerű, intelligens mozgásérzékelők alkalmazásával igyekeznek minimalizálni az energiafelhasználást

Jámbor Árpád
ügyvezető
FAAC Hungary
– Cégünk integrált egységben kínálja mindezt, ami technológiai és üzemeltetési oldalról egyaránt kiemelkedő előnyöket biztosít. Termékeink távoli eléréssel diagnosztizálhatók és paraméterezhetők, így többnyire helyszíni kiszállás nélkül is eleget tudunk tenni ügyfeleink igényeinek. Ez komoly költségcsökkentést eredményez – emeli ki Jámbor Árpád, a FAAC Hungary Kft. ügyvezetője.
Az építőipari kivitelezések során gyakran okoznak gondot a nem megfelelő falfelületek, az elhanyagolt elektromos bekötések vagy a menekülési útvonalak hiánya. Ezek nehezítik az automata ajtók telepítését, habár alaposabb előzetes tervezéssel könnyedén megelőzhetők lennének. Meglátása szerint a legnagyobb kihívás abban rejlik, hogy az építkezések során nem hangolják össze megfelelően a különböző szempontokat, így sok esetben elvesznek az automatizálásban rejlő lehetőségek.
A vállalat további innovatív berendezései közé tartoznak a nagy hatótávolságú sorompók és a gyors arcfelismerésen alapuló beléptetőrendszerek, amelyek repülőtéri szintű biztonságot és gyors áthaladást tesznek lehetővé. A QR-kód alapú hibabejelentés még kevéssé elterjedt, pedig nagyfokú hatékonyságnövelő tényező lehetne. A távdiagnosztika és a gyors technikai reagálás viszont már jelenleg is alapvető elvárás.
Jámbor Árpád lényeges piaci trendként említi az épületek automatizációját, valamint a mesterséges intelligencia növekvő jelenlétét. Bár az AI-alapú személy- és mozgásfelismerő rendszerek még fejlődő fázisban vannak, már most is ígéretes perspektívát mutatnak a szakma számára.

Az elektronikus polccímkék, az önkiszolgáló kasszák és a mesterséges intelligencia által vezérelt bolti funkciók ma már a napi működés szerves részei
Átjárható, de nem védtelen
A kiskereskedelemben az árubiztonság kérdése napjaink egyik sarkalatos témája, aminek leglátványosabb megnyilvánulása az üzletek be- és kijárati zónáiban telepített kapuk számának növekedése. Ezek jelentős segítséget nyújtanak a kereskedőknek abban, hogy a vásárlók ellenőrzött pontokon, például a kasszákon vagy ügyfélszolgálati zónán keresztül hagyják el az üzletteret.

Lőrincz László
customer & business
development manager
WANZL Magyarország
– Az önkiszolgáló kasszák megjelenésével párhuzamosan merült fel az igény az önkiszolgáló zónákból történő kontrollált kiléptetésre. Mára ez a gyakorlat teljesen elfogadottá vált: a vásárlást követően a blokkon található vonalkód vagy QR-kód segítségével nyílik a kiléptető kapu. A különféle kapurendszerek kialakítása lehetőséget teremt arra, hogy a legoptimálisabb megoldás valósuljon meg. A biztonsági szint például tovább növelhető duplasoros beléptető kapukkal (ún. „zsilipes” kialakítással), vagy beépített visszafutásgátlóval, amely hangjelzéssel figyelmezteti az üzlet dolgozóit egy esetleges, nem engedélyezett távozásra – tájékoztatja lapunkat Lőrincz László, a WANZL Magyarország Kft. customer & business development managere.
A Wanzl széles választékkal rendelkezik be- és kiléptető berendezések terén. A hagyományos mechanikus kapuktól az elektromos szárnyas modellekig, sokszínű technológiákat kínálnak partnereiknek. Meghatározó szempontként kezelik a kapuk megjelenését is, hiszen azoknak illeszkedniük kell a belső enteriőrhöz és a kereskedők elvárásaihoz.
A Wanzl-kapuk minden olyan iparágban fellelhetők, ahol fontos a látogatók, ügyfelek vagy dolgozók mozgásának irányítása.
– Nemrégiben mutattuk be SlidingDoort, amely a hagyományos szárnyas kapuktól eltérően nem kifelé nyílik, hanem a kapu vonalában csúszik vissza a szerkezetbe. Ez amellett, hogy formabontó és elegáns, esztétikus és helytakarékos is – mutat rá Lőrincz László.
Új korszak az üzletberendezésben
Az üzletberendezési trendek látványos fejlődésen mentek keresztül az elmúlt években. Kiemelt szerep jut a friss árukhoz kapcsolódó területeknek, valamint a digitális technológiák térnyerésének. Mindez nemcsak esztétikai szempontból formálja át az üzleteket, hanem a vásárlói élményt is új alapokra helyezi.
Emellett az automatizálás is egyre több ponton kap kulcsszerepet: az elektronikus polccímkék, az önkiszolgáló kasszák és a mesterséges intelligencia által vezérelt bolti funkciók ma már a napi működés szerves részei.

A COVID idején megszaporodtak a magas higiéniai elvárásoknak megfelelő, üvegajtós, automata csukódású kenyérdisplayek
Hagyományos iskola
Az Artmatch a friss áruk megjelenítésének újszerű megközelítésével emelkedik ki a hazai piacon. A cég évtizedes tapasztalattal rendelkezik a pékárubútorok terén, ahol az okos mechanikai elemek és a figyelemfelkeltő dizájn nemcsak esztétikai értéket képviselnek, hanem a boltok forgalmát is növelik. A nemzetközi trendekhez igazodva a friss területeken megjelent a bővülő halkínálat és a speciális táplálkozási igények kiszolgálása is, melyek további fejlődést ígérnek.
Már számos hazai üzletben elérhetők az elektronikus polccímkék, amelyek az árazás automatizálásával segítik csökkenteni a munkaerő-ráfordítást. A cég a Magyarországon forgalmazott elektronikus polccímkék többségét telepíti itthoni boltokba, és a polccímkékhez kapcsolódó valamennyi kiegészítőt – legyen szó élelmiszerüzletről, non-food kereskedelemről vagy patikáról – gyártja és forgalmazza.
A vizuális kommunikációban is új korszak kezdődött: a nemzetközi példákban mind gyakrabban jelennek meg világító és kommunikáló kasszabútorok, amelyek a közeljövő vásárlócsalogató attrakciói lehetnek. Az önkiszolgáló boltok már hazánkban is megjelentek, de a technológia és az emberek alkalmazkodása még finomításra szorul.

Kolonics Attila
tulajdonos ügyvezető
ART MATCH Hungária
– Mi továbbra is a hagyományos iskolát képviseljük: jól átgondolt vásárlói útvonalakat, ezekhez igazodó üzletberendezést és olyan eszközöket kínálunk, amelyek egy boltot vagy egy márkát szerethetővé és vonzó választássá tesznek. Többségi tulajdonosunk lett a német Kesseböhmer Ladenbau GmbH, így több évtizedes nemzetközi tapasztalat, gyártástechnikai háttér és vevőközpontú know-how érkezik a cégbe. A gyártói kapacitásaink fejlesztésével párhuzamosan hazai ügyfeleinket is ezzel a kibővített szaktudással és szolgáltatásportfólióval kívánjuk kiszolgálni – fejti ki Kolonics Attila, az ART MATCH Hungária Kft. tulajdonos ügyvezetője.
Hazai gyártás, nemzetközi jelenlét
A Rotte Csoport több mint három évtizede van jelen az üzletberendezés piacán. Tevékenységük kiterjed élelmiszerboltok, szupermarketek, hipermarketek, barkácsáruházak, töltőállomások és divatüzleteket berendezésére is. Magyarországi központjukban – Tatán és Tatabányán – létrehozták az ország legnagyobb üzletberendezés-gyárát, ahol robotizált és lézertechnológiás megoldásokkal készülnek a fémpolcok, kenyeres és zöldséges állványok, valamint akciós displayek.

Illés József
ügyvezető
Rotte Group
– A piac az utóbbi években átalakult: új hipermarketek már nem nyílnak, helyettük a meglévő üzletek átalakítása került előtérbe. A friss áruk megjelenítésére fordított alapterület nőtt, főként a pékáru és a zöldség-gyümölcs szekciókban. A COVID idején meggyarapodtak a magas higiéniai elvárásoknak megfelelő, üvegajtós, automata csukódású kenyérdisplayek. Erre a trendre hazai gyártásunkkal gyorsan és kedvező áron tudunk reagálni – ismerteti Illés József, a Rotte Group ügyvezetője.
A Rotte repertoárját párásított és hűtött zöldségszigetek, illetve a lengyel Damix cég bevásárlókocsijai is gazdagítják, amelyek között egyre nagyobb szerephez jutnak a kis- és nagyméretű műanyag, valamint hibrid modellek. A fémrácsos eszközök – mint a roll-konténerek és euro-case állványok – továbbra is keresettek.
Az elmúlt három évben a romániai Profi áruházláncnak több mint 500 önkiszolgáló kasszát szállítottak évente. A Rotte csoport különösen erős a töltőállomások berendezésében: több mint tíz éve dolgoznak együtt a MOL Zrt.-vel, 10 országban rendezik be részükre a Fresh Corner koncepciós töltőállomásokat, emellett az OMV, az Orlen Spar és DeSpar shopok kialakításában is aktív szerepet vállalnak.
– A jövő az automatizált, hatékony és részleteiben kidolgozott boltoké. Ebben mi nemcsak gyártóként, hanem a teljes üzlettervezési és szervizháttér biztosítójaként is partnerek vagyunk – teszi hozzá Illés József.

Az üzletberendezések világában egyre nagyobb hangsúlyt kap a frissáru-látvány, amely nemcsak esztétikai szempontból formálja át az üzleteket, hanem a vásárlói élményt is új alapokra helyezi
Következő számunkban folytatjuk a sorozatot!
Kapcsolódó cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >