Böjt lehet a húsvét is a sonkapiacon
A húsvéti sonkák forgalmát adó füstölt húsok és a füstölt-főtt húsok március–áprilisi forgalmát egészen 2011-ig nem túlságosan rendítette meg a válság. A 2012-es évben a két kategória összesített volumene szezonban a 2009-es év szintjére esett vissza, értékben viszont továbbra is jelentős mértékben nőtt – vagyis az árszínvonal emelkedése tavaly immár a fogyasztást is visszavetette.
Rövid lesz a szezon
Tavaly emelkedtek a takarmányárak, majd ennek következtében
a sertéshús-alapanyagárak is, mégpedig meglehetősen drasztikus mértékben. Ezért a magyar húsipari vállalatok további áremelésre kényszerültek 2012 harmadik negyedévében, ami 2012 utolsó hónapjaiban jelent meg többek között a füstölt áruk fogyasztói áraiban is. Várhatóan ezen az árszinten kereskednek velük a 2013-as húsvéti szezonban is.
– 2013-ban a húsvét kereskedelmi szempontokat tekintve nem túl szerencsés időpontra, március 31-re esik – állapítja meg Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Egyrészt a hó végére, amikorra sajnos nagyon sok család már kifut a havi fizetéséből. Így várhatóan a fizetőképes kereslet alacsonyabb lesz, mint amikor a húsvét a fizetésnap után jött. Másrészt az idei évben viszonylag korábban lesz a húsvét, amely miatt az értékesítési periódus lerövidül, és a forgalom csupán pár hétre koncentrálódik. Emiatt a Pick Szeged a gyártás ütemezésére és a kiszállítások tervezésére kiemelt hangsúlyt fektet, ennek köszönhetően a kereskedelmi partnerek áruval történő ellátását időre, az elvártnak megfelelően, maximálisan biztosítani tudja.
Tér nyílik
az import előtt
A sertésszám megállíthatatlan csökkenése maga után vonja az alapanyaghiányt. E mellett Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója a húsipart sújtó nehézségek közül a feketekereskedelmet emelte ki, amely nagyban megnehezíti a törvényesen működő húsipari vállalatok mindennapjait. Így különös jelentősége lesz annak, hogy a fogyasztók megbízható, legális forrásból szerezzék be a húsvéti asztalra kerülő termékeket.
– Fentiek teret nyitnak az olcsó importtermékek előtt – világítja meg Bódi Krisztina.
– A helyzetet nagyban javítaná, ha a fogyasztók tisztában lennének a magyar termékek kiváló minőségével, és azzal, hogy ennek milyen árat kell jelentenie a polcokon. Van ugye egy hasznos mondásunk a témához, miszerint: „Olcsó húsnak híg a leve…”
Hozzáteszi: a Private
Label és a gyártói márkák „küzdelme” a polcokon változatlan erővel zajlik, bár a PL részesedése megközelítőleg stabil a sertéshúskészítmények piacán. Mint mondja, sajnos még mindig túl sok fogyasztó hiszi azt, hogy a saját márka alatt márkaminőséget kap.
Ha húsvét,
akkor Békebeli
A Pick Szeged a 2013-as húsvéti szezonban is a Békebeli termékek értékesítésére fókuszál. Húsvéti szortimentjének legfajsúlyosabb részét a már jól ismert alaptermékek adják: a PICK Békebeli tarja, PICK Békebeli kötözött sonka és a 2011-ben bevezetett PICK Békebeli frikandó sonka.
– A PICK Békebeli termékcsaládot a tavalyi évben bevezetett, nagy záróképességű, 45 nap minőségmegőrzési időt biztosító, felülnyomott zsugortasakba csomagoljuk. A márkára jellemző fekete-arany színű arculattal ellátott tasakok egységesebb, esztétikusabb megjelenést és jobb márka-beazonosíthatóságot biztosítanak az üzletek polcain. Méretek tekintetében úgy tapasztaljuk, hogy a kisebb kiszerelések irányába mozdul a piac, ezért ennek megfelelve a szortimentünk teljes egészét önkiszolgáló, vákuumcsomagolt formában,
cca. 0,8-1,1 kg-os kiszerelésben kínáljuk.
Alapanyag tekintetében a PICK Szeged kedvező helyzetben van, mivel a Bonafarm-csoport sertéstenyésztési ágazatát folyamatosan fejleszti, és a cégcsoport mezőgazdasági vállalatai, valamint az általuk integrált partnerek évről évre növelik a felhizlalt sertések számát.
– Az ünnepekkor a vásárlók kiemelten figyelembe veszik az akciókat, ezért intenzív akciós politikával próbáljuk meg a fogyasztókat elérni – árulja e l Szántó Zoltán. – Értékesítéstámogatásként főleg láncspecifikus árakciókat szervezünk a hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve. Ezenkívül, szintén hálózatspecifikusan, másodlagos kihelyezéseket, illetve polcvéges megjelenéseket alakítunk ki.
Egyedülálló
sonkaújdonságok
a Kométától
A Kométa kiemelt figyelmet fordít arra, hogy fogyasztói minden esetben kitűnő ár-érték arányt kapjanak a Kométa termékek megvásárlásakor. A szortiment folyamatosan változik annak érdekében, hogy az a fogyasztói elvárások változását naprakészen kövesse.
– A Kométa minőségisonka-kínálata nemrég új termékekkel bővült: Buonissimo, Benvenuto és Gustavo sonkáink folyamatosan jelennek meg az üzletekben
– informál az újdonságokról Bódi Krisztina. – Ezek a termékek a magyar piacon egyedülálló módon hozzáadott foszfát nélkül készülnek, glutén-, laktóz-, tejfehérje-mentesek. Hústartalmuk kiemelkedően magas: valódi, egész combból állítjuk elő őket, amely a sonka legértékesebb része, valamint alacsony a zsír- és sótartalmuk. A húsvéti szezon a Kométánál ezekről az új, innovatív termékekről fog szólni, természetesen nem megfeledkezve a fogyasztók eddigi egyik kedvenc Kométa termékéről, a Kemencés sült sonkáról sem, amely szintén megújult.
A cég a közvetlen bolti értékesítés támogatására helyezi a hangsúlyt, ezért főként a BTL-eszköztárát használja majd: kóstoltatások és eladáshelyi reklámanyagok fogják felhívni a fogyasztók figyelmét a termékekre.
Új kínálat Pápáról
A Pápai Hús 1913 Kft. számára a húsvéti szezon kiemelkedő jelentőséggel bír. A vállalat belföldi értékesítésének egyik stratégiai pillérét jelentik a füstölt áruk és a sonkák.
– Az idei szezonra a jól ismert és a fogyasztók által kedvelt termékeken túl új kínálattal is készülünk – mondja Sebestyén Erzsébet, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója. – A kiváló minőségű Kőrishegyi sonka és az Esterházy sonka sikeres piaci szereplésének érdekében kommunikációs támogatást és erőteljes eladáshelyi jelenlétet is tervezünk a húsvéti szezonhatás maximális elérésére.
A jelenlegi gazdasági környezetben a fogyasztók továbbra is két fő motiváció alapján fognak vásárolni: nagy részük a termékek polci ára alapján fog dönteni, míg a tehetősebbek a prémiumtermékeket fogják előnyben részesíteni, véli a kereskedelmi igazgató. Ezekre a piaci kihívásokra való válaszként szegmentálja a Pápai Hús is húsvéti termékportfólióját, hogy minél hatékonyabban érje el a fogyasztók széles körét.
– Termékeink valamennyi kereskedelmi hálózatban elérhetőek lesznek. Mivel a fogyasztók közel fele még mindig a csemegepultból vásárol, ezért akciós termékajánlatainkból ez a szegmens sem marad ki. Az önkiszolgáló pultos termékeink eladását pedig gondolavégekkel, másodlagos kihelyezésekkel is erősíteni kívánjuk – mondja Sebestyén Erzsébet.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >