Blokkk.com: Félnek a plázáktól a webáruházak?
Van ilyen webreklám is: spórold meg az utat a plázáig! Hiába, korlátozások nélkül már más a web és más a bolt. A január-május hónapokban 100 forintból 12 forintot költöttünk a weben, a különféle korlátozások közepette. A falnak dobott labda visszapattan: lassulni fog a webpiac növekedése.
És olyan webreklám is van is, hogy az átvevőpontként ügyködő boltba ingyenes a kiszállítás (vagy a csomagautomatába). Ez csak azért érdekes a webáruház és a hagyományos bolt versenyében, mivel így a webáruház tutira megy, csak azt viszi ki a logisztikai központjából, raktárából, amire van vevő. A jobb webáruházak ilyen reklámot nem is csinálnak. A boltosnak pedig marad az izgalom, hiszen nehéz darabra, percre kiszámítani, hogy a vásárló mit mikor pakol a bevásárlókosarába, de hát a bolt az már csak ilyen. Az előny viszont tetemes, hiszen a logisztika igazi úri huncutság a boltos és a webes világban. Nem véletlen az sem, hogy a kis webáruházak csak akkor rendelik meg a portékát a nagykerből, amikor a vásárlója lenyomta a rendelését lezáró enter gombját.
Maszk nélkül azért csábosabb a régi bolt
Július harmadikán reggel eldobhattuk az utolsó maszkot bevásárlás előtt, ekkortól szabad a vásár. Érthető, hogy a járványosban, főleg ha zárva volt a bolt, vagy korábban le kellett húznia a redőnyt, előnyösebb pályán futhattak a webáruházak. Sok más választása nem is nagyon maradt a kedves vásárlónak, ha például egy tornacipőt akart venni.
De hát ennek vége, így annak az előnynek is például, hogy rettenetesen kényelmetlen egy próbafülkében maszkban ruhát próbálni (mert ugyebár a próbafülke is része a boltnak, még ha a függöny rejtekében nem is látni, mit vesz éppen le és fel a kedves vásárló). És úgy egyáltalán, maszkban vásárolni bármit is kényelmetlen, nem volt kevés a visszahúzó ereje. De most, hogy a járványügyi szakemberek sem riogatnak a plázázás veszélyeivel, baktatnak is vissza a vásárlók, hiszen ha más nem, egy kis szabad kirakatböngészés, turkálás a portékák között jóleső élmény a bezárások és a bezártságok sorozata után. Hőségben és felhőszakadásban egyaránt.
Nem találtunk olyan webáruházat, mely oldalán ne lenne reklám, ami persze leárazás. Úgy tűnik, mintha akció nélkül nem is lenne webáruház a webáruház. Sebesen folyik persze a piacfoglalósdi, könnyű lemaradni, de nehéz azt pótolni. Nyári vásár, hőségriadó, van más iskolakezdéses is, a gyerekek bánatára. A foci EB után pedig jönnek az olimpiás reklámok is.
Az örökös, mindennapos leárazás uralja a webáruházak oldalait.
100 forintból 12 forint ment el a weben a boltos korlátozások időszakában
2020-ban év közben 10% alatt mozgott, a márciusi, áprilisi, májusi korlátozások idején kúszott fel a webáruházak részesedése 14%-ra. Ez viszont a nyári hónapokra vissza is esett. Nem véletlen, azért is, mert a vásárlók vágytak is vissza a boltba, és például nyaraláskor pedig lakhelyüktől távolabb inkább strandra mentek a futár lesése helyett. A csúcs végül a november volt, közel a 140 milliárd forintos piaci értékhez, ami annyi, minden napra bőséggel jutó black friday akció nyomán nem is csoda. És az őszi hónapokra visszaköszönt a járvány és a korlátozások rendje.
2021-ben sem változott eddig sokat a helyzet. Ismét volt boltzár, csak kicsit előbb, és egy sor más korlátozás, ami nem éppen vásárlókedv csináló. A korlátozások megszűntével megindult a visszarendeződés a hagyományos boltok irányában, persze a web nőni fog tovább, csak az ütem lesz visszafogottabb:
webpiac súlya | boltos világ (bolt+web) | ebből web | web/bolt arány | |
érték | növekedés | |||
január | 810 | 89 | +29% | 10,9% |
február | 805 | 85 | +28% | 10,6%↓ |
március | 935 | 140 | +62% | 14,9% ↑ |
április | 902 | 103 | +6% | 11,4% ↓ |
május | 970 | 105 | +13% | 10,8% ↓ |
2021 január-május | 4.421 | 522 | +27% | 11,8% ↑ |
korábban: | ||||
2020 | 10.927 | 1.074 | +40% | 9,8% ↑ |
2019 | 10.349 | 765 | +40% | 7,4% ↑ |
KSH, érték: milliárd forint, boltos világ: kiskereskedelem, hagyományos bolt+web együtt, élelmiszer és iparcikk, de üzemanyag nélkül, folyóáras adatok,
növekedés: előző év azonos időszakához képest, kiigazítatlan volumenindex ↑ jelzés: arányváltozás iránya előző hónaphoz képest |
(blokkk.com, 2021. július 19.)
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Új eladóvédelmi programot vezet be az Alibaba Európában
Az Alibaba Trade Assurance nevű szolgáltatásával új mércét állít fel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >