Biztos alapokon

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 01. 30. 23:18

2012-ben már második alkalommal rendezi együtt a Hungexpo két jelentős élelmiszer-ipari rendezvényét, a Foodapestet és az UKBA-t. Faluközi Zsófiát, a kiállítás igazgatóját arról kérdeztük, mit várhatnak a kiállítók és a látogatók a február 5–8. között megrendezésre kerülő UKBA Nemzetközi Cukrászati, Sütőipari és Gasztronómiai Szakkiállítástól.

Két évtizede, amikor a Hungexpo menedzsmentje úgy döntött, hogy a népünnepély jellegű BNV-k helyett kialakítja a szakmai kiállítások rendszerét, az első új rendezvények között szerepelt az UKBA. Pékipar, cukrászat – szereplőik számára ma is viszonylag „szerencsés” iparágak, a kicsik és a nagyok akár jól meg is férhetnek egymás mellett. Szakkiállításukon az alapanyagokat és a nélkülözhetetlen gépi hátteret biztosító szakterületek mutatják be termékeiket, újdonságaikat. A témáról az UKBA és a Foodapest kiállítások igazgatójával beszélgettünk.

Miért volt érdemes összevonni a Foodapestet és az UKBA-t?

A nemzetközi trendeket követve és a kiállítói felmérések tapasztalatai alapján döntöttünk úgy, hogy 2010-ben együtt mutatkozzon be a szakmának a cukrász-, a sütő- és az élelmiszeripar. A két kiállítás közös megrendezése már csak témájuknál fogva is logikus, így tudjuk a leghatékonyabban kihasználni a belőlük adódó szinergiákat, de egyértelműen ez a kiállítóink és a szakmai közönség érdeke is.

A legtöbb cég ma már nem engedheti meg magának, hogy egy lábon álljon. Kiállítóink profitálnak abból, hogy egy megjelenéssel elérik termékeik, szolgáltatásaik különféle célcsoportjait – ezt a 2010-es rendezvény utáni pozitív visszajelzések is bizonyították.

Nemcsak Magyarországon, hanem más uniós országokban is a piac szereplőinek marketingkommunikációs tevékenységre fordítható büdzséje csökkenő tendenciát mutat, és a gazdasági válság miatt egyre nehezebben tudják megoldani, hogy évente akár több különböző alkalommal is megjelenjenek a rokon iparágak ilyen seregszemléin. Ezért igyekszünk a kedvében járni azoknak a partnereinknek is, akik működésének csak egyik szegmense kötődik az élelmiszeriparhoz – ilyen például a csomagolástechnika területe is. Azon kiállítóknak például, akik standdal voltak jelen a novemberi eseményen, rendkívül kedvezményes Foodapest-Budatranspack csomagajánlattal kedveztünk, amiért ilyen nehéz időszakban rövid időn belül több hungexpós kiállításon is részt vesznek.

Ez azt is jelenti, hogy elsősorban a kiállítóknak kívánnak kedvezni?

Igen, elsősorban ők élveznek prioritást, az ő igényeikhez alkalmazkodunk, persze úgy, hogy a látogató elégedett legyen. A cél, hogy egy professzionális, magas színvonalú szakmai találkozó keretében összehozzuk a kiállítóinkat a potenciális partnereikkel.

2010-ben több szakmai kiállításunknál bevált, éppen ezért büszkén mondhatjuk, hogy a szakmának gyakorlatilag ingyenes a belépés. Nagy hangsúlyt fektetünk az adatbázis-építésre, a területen tevékenykedő cégek, szakemberek lehető legszélesebb körének küldünk térítésmentesen meghívót, de ugyanezt a lehetőséget biztosítjuk minden kiállítónk számára is, így azok üzleti, szakmai partnerei is regisztrálhatnak és költségmentesen beléphetnek a Hungexpo által biztosított elektronikus és nyomtatott belépőjegyek igénybevételével.

Cégünk filozófiája, hogy a jegybevétel-kiesést ellensúlyozza a kiállítói elégedettség és a látogatószám növekedése – meggyőződésünk meghatározza a Hungexpo valamennyi szakkiállításának szervezési koncepcióját is.

Kik lesznek a kiállítók és a látogatók?

Az UKBA a rendkívül stabil szakkiállítások közé tartozik, így – bár a nagy „rohamot” ezután várjuk (az interjú december közepén készült – a szerk.) – már most úgy látjuk, hogy a magyar kiállítói kör mennyiségében és összetételében keveset fog változni a két évvel ezelőttihez képest. Néhány tájékoztató adatot hadd mondjak az érdeklődőknek: a 2010-ben közösen rendezett UKBA-n és Foodapesten 17 országból 278 kiállító mutatta be termékeit
10 000 négyzetméter nettó területen.

Várunk kiállítókat Németországból, Lengyelországból, Romániából, Olaszországból, Szlovákiából, sőt, a Balkán-országokból is. A Balkánt a regionális központi szerepre törekvő Hungexpo egyébként üzleti szempontból lehetséges kitörési pontként kezeli – az ezzel kapcsolatos stratégiai céljaink elérésére már 2014-ben látunk reális esélyt.

2010-ben 19 000 szakmai látogató jött el a rendezvényre. A 2012-es UKBA-ra készülve már jóval nagyobb hangsúlyt fektetünk a külföldi látogatók elérésére is: megnöveltük a külföldi kiállításokon való részvételünket és nemzetközi ügynökhálózatunk aktivitását. Emellett szakmai delegációkat is szervezünk a környező országokból a kiállítás idejére.

Várják-e a diákokat?

Jó ideje túlhaladott már az a vélekedés, hogy a diákokra mint prospektusgyűjtő, a kiállítók számára értéktelen szegmensként kell tekinteni. A kiállítók egyre szívesebben fogadják a diákokat, akik mind az utánpótlás, mind a brandépítés szemszögéből a jövőben fontos célcsoportot jelentenek számukra.

Mik az újdonságok az előző UKBA kiállításokhoz képest?

A fejlődés járható útja az, hogy a korábbi kiállítások szakmai színvonalát emeljük, jelen pillanatban ezt tartjuk legfontosabb feladatunknak. Nagyobb mértékben hagyatkozunk a piaci szereplők véleményére és programjainkat is szorosan velük együttműködve valósítjuk meg. Csak hogy egyetlen, kívülről is jól nyomon követhető területet említsek: a szakmai programok például mindig az UKBA egyik leglátványosabb részét képezik. Szervezésükkor idén nem arra törekedtünk, hogy minél több kerüljön fel közülük a naptárba, sokkal inkább arra koncentráltunk, hogy ezek a kísérő események minőségiek legyenek.

Teljesen új a „látogatóvezetés” rendszere is; a jobb átjárhatóság érdekében változtattunk a területkiosztás módján. Az átlós útvonaltervezést egy, a francia anyacégtől származó ötlet alapján vezettük be – ez a hagyományos gócpontok oldásán túl azért is érdekes, mert újszerű, formabontó standok tervezésére inspirál.

Milyen kísérő rendezvényekre számíthat idén a látogató?

Szorosan együttműködünk a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületével és a Magyar Pékszövetséggel, számos eseményt szervezünk közreműködésükkel. Lesz Nemzet kenyere verseny, továbbá a pékek programjai között szerepel a leveles nyújtás, a hagyományőrző asszonyok pékbemutatója, pizzadobáló, olaszszendvics- és rétesbemutató, valamint németországi pékek bemutatója lúgos perec és almás sütemény témában.

Termékversenyt írtunk ki cukrászoknak; a cukrász ipartestület által rendezett verseny célja a cukrászok képességeinek és teljesítményének, valamint a cukrászművészet újdonságainak széles körű, nyilvános bemutatása, új ötletek segítségével lendület adása a fiatal cukrászgenerációnak.

A továbbiakban az ipartestület egy teljesen új termékértékesítési akciót hirdet, amely itt, az UKBA-n debütál.

Valamint szeretnénk felhívni kiállítóink és látogatóink figyelmét a Foodapest konferenciaprogramra, amely aktuális témáival – mint pl. a cégfúzió és -felvásárlások, az export-import lehetőségek, a jogi és adózási változások – a sütő- és cukrászipari cégeknek is érdekes és hasznos lehet.

Kapcsolódó cikkeink