Biztonságosabbá teszi az értékesítést a szentesi paprika hungarikum címe
Biztonságosabbá teszi a magas beltartalmi értékekkel rendelkező szentesi paprika értékesítését, hogy elnyerte a hungarikum címet – közölte Ledó Ferenc, a Délalföldi Kertészek Szövetkezetének (DélKertTÉSZ) alapító elnöke.

Hungarikum lett a szentesi paprika, fotó: Szentesi Mozaik
A szakember szerint a hungarikum cím lehetőséget ad a 150 éves termesztési hagyományokkal rendelkező szentesi paprika ismertségének növelésére.
Az első bolgárkertész családok 1875-ben telepedtek le Szegváron, leszármazottaik még ma is a településen élnek. Technológiájukat átvették a helyi kertészek is, és sok generáción keresztül adták át tudásukat, a paprikatermesztés pedig több száz családnak biztosított megélhetést a térségben – mondta.
Először az 1957-ben megalakult szakszövetkezet, 1960-tól pedig az Árpád Zöldségtermelő Szövetkezet fogta össze a kertészeket, 1974-ben pedig létrejött korai zöldségtermesztési rendszer. A paprikatermesztésnek a termálvizes-fűtés adott lendületet. 1964-ben fúrták az első termálkutat Szentes térségében mezőgazdasági célra, Európa legnagyobb termálvízzel fűtött telepét pedig 1979-ben adták át – ismertette.
A szentesi paprika 2014 februárjában kapta meg a földrajzi árujelző elismerést. A hungarikum cím pedig óriási kihívást jelent majd a következő időszakra a legkisebbtől a legnagyobb termelőig, újabb innovációkra kényszerít a tagságot és a szövetkezetet is – hangsúlyozta Ledó Ferenc.
A 2002-ben létrejött DélKertTÉSZ az alapítás után két-három évvel döntött úgy, hogy nem a szabadpiac, hanem az áruházláncok irányába felé fordulnak. Termékeik egységesen teljesítik a magas minőséget, felelnek meg a szigorú élelmiszer-biztonsági követelményeknek és nyomon követhetőségnek – tudatta Nagypéter Sándor a szövetkezet elnöke.
A tagság által termelt paprika mennyisége 6 ezerről 13 ezer tonnára nőtt, az ebből származó árbevétel pedig eléri a 6,5 milliárd forintot. Az immár hungarikumnak számító szentesi paprikát – ide tartozik a fehér töltenivaló (TV), a hegyes erős, a kápia és paradicsomalakú paprika – a vevők hazai és külföldi áruházláncokban Közép-Kelet-Európában és Németországban is megvásárolhatják. Az export nagysága már eléri a 2 milliárd forintot – közölte az elnök. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A Hortobágyi Csárdában lett hungarikum a csárda
Hungarikummá nyilvánították a csárdát és a badacsonyi kéknyelűt a Hungarikum…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készült a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >Sokszínű szezon: változó trendek az európai spárgapiacon
A 2024-es spárgaszezon is megerősítette, hogy Európa egyik legnépszerűbb tavaszi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >