Biztonságos karácsonyi vásárlás az interneten
A G Data vírusirtógyártó friss felmérése szerint akár 2,5 millió magyar vásárolhat idén karácsonykor az interneten keresztül. Közöttük több mint félmillióan vannak azok, akik kipróbálhatnak új, még ismeretlen boltokat is. A cég arra figyelmeztet, hogy érdemes betartani a biztonságos online vásárlás szabályait.
A G Data felmérésének eredményei szerint idén karácsonykor 720 ezer magyar internetező biztosan rendel majd ajándékot valamelyik webáruházból, de az online vásárlók száma akár a 2,5 milliót is meghaladhatja. Noha a legtöbben még mindig utánvéttel fogják kifizetni a megrendelt termékeket, már több mint hatszázezren vannak azok, akik a kártyás vásárlás mellett döntenek, ha ajándékot rendelnek.
A G Data magyarországi kommunikációs vezetője, Petrányi-Széll András szerint az internetes vásárlás kényelmes és megbízható, de ugyanakkor fontos betartani néhány szabályt. A szakember az alábbi 8 tanácsot adja azoknak, akik valamelyik webáruházban szeretnék megvásárolni a karácsonyi ajándékokat:
– Ha regisztrálni kell egy boltba, érdemes egy új, csak itt használt jelszót választanunk. A jelszó legyen biztonságos: álljon legalább 10 karakterből, tartalmazzon kis- és nagybetűket, valamint számokat és írásjeleket.
– Figyeljünk arra, hogy milyen személyes adatokat adunk meg a vásárlás során.
– Az online vásárlás során ne olyan bankkártyával fizessünk, amelyik a fő bankszámlánkhoz kapcsolódik. Egy hitelkártya használata, a PayPal-os fizetés, a virtuális internetes bankkártya vagy az utánvétel biztonságosabb megoldást jelent.
– Ne vásároljunk olyan számítógépről, melyet nem véd frissített, jogtiszta vírusirtó szoftver, ami védelmet nyújt a kémprogramok ellen. Figyeljünk arra is, hogy az operációs rendszerünket frissítsük.
– Ne vásároljunk mások számítógépéről, nyílt vezeték nélküli hálózaton keresztül, vagy olyan androidos eszközről, melyen ellenőrizetlen forrásból származó szoftverek vannak.
– Óvatosan fogadjuk az e-mailben érkező akciós ajánlatokat. Az adathalász levelek sokszor megdöbbentő módon hasonlítanak a boltok hírleveleire. Ha e-mailben kapunk karácsonyi ajánlatot, mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a link valóban a már ismert bolt honlapjára vezet.
– Ha egy új webáruházban vásárolnánk meg egy terméket, keressünk rá a bolt nevére az interneten és a fórumokban. Ha túl sok reklamációt találunk, inkább ne vásároljunk az oldalon.
– A vásárlás előtt mérjük fel, hogy az adott boltot el tudjuk-e érni szükség esetén telefonon, illetve van-e mód a személyes reklamációra. Lehetőleg ne vásároljunk olyan kisebb kereskedőtől, amelyik csak az interneten keresztül érhető el.
A kutatást a G Data vírusirtócég megbízásából az NRC piackutató végezte 2012 novemberében, ezer internetező megkérdezésével. Az adatok a magyar 18-75 éves internetező lakosságra reprezentatívak, nem kor, végzettség és lakóhelytípus jellemzők alapján.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >Gyors, egyszerű, hatékony innovációiért díjat kapott a K&H
Idén harmadik alkalommal, összesen tíz kategóriában díjazta a Visa a…
Tovább olvasom >