Biztonságos karácsonyi vásárlás az interneten
A G Data vírusirtógyártó friss felmérése szerint akár 2,5 millió magyar vásárolhat idén karácsonykor az interneten keresztül. Közöttük több mint félmillióan vannak azok, akik kipróbálhatnak új, még ismeretlen boltokat is. A cég arra figyelmeztet, hogy érdemes betartani a biztonságos online vásárlás szabályait.
A G Data felmérésének eredményei szerint idén karácsonykor 720 ezer magyar internetező biztosan rendel majd ajándékot valamelyik webáruházból, de az online vásárlók száma akár a 2,5 milliót is meghaladhatja. Noha a legtöbben még mindig utánvéttel fogják kifizetni a megrendelt termékeket, már több mint hatszázezren vannak azok, akik a kártyás vásárlás mellett döntenek, ha ajándékot rendelnek.
A G Data magyarországi kommunikációs vezetője, Petrányi-Széll András szerint az internetes vásárlás kényelmes és megbízható, de ugyanakkor fontos betartani néhány szabályt. A szakember az alábbi 8 tanácsot adja azoknak, akik valamelyik webáruházban szeretnék megvásárolni a karácsonyi ajándékokat:
– Ha regisztrálni kell egy boltba, érdemes egy új, csak itt használt jelszót választanunk. A jelszó legyen biztonságos: álljon legalább 10 karakterből, tartalmazzon kis- és nagybetűket, valamint számokat és írásjeleket.
– Figyeljünk arra, hogy milyen személyes adatokat adunk meg a vásárlás során.
– Az online vásárlás során ne olyan bankkártyával fizessünk, amelyik a fő bankszámlánkhoz kapcsolódik. Egy hitelkártya használata, a PayPal-os fizetés, a virtuális internetes bankkártya vagy az utánvétel biztonságosabb megoldást jelent.
– Ne vásároljunk olyan számítógépről, melyet nem véd frissített, jogtiszta vírusirtó szoftver, ami védelmet nyújt a kémprogramok ellen. Figyeljünk arra is, hogy az operációs rendszerünket frissítsük.
– Ne vásároljunk mások számítógépéről, nyílt vezeték nélküli hálózaton keresztül, vagy olyan androidos eszközről, melyen ellenőrizetlen forrásból származó szoftverek vannak.
– Óvatosan fogadjuk az e-mailben érkező akciós ajánlatokat. Az adathalász levelek sokszor megdöbbentő módon hasonlítanak a boltok hírleveleire. Ha e-mailben kapunk karácsonyi ajánlatot, mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a link valóban a már ismert bolt honlapjára vezet.
– Ha egy új webáruházban vásárolnánk meg egy terméket, keressünk rá a bolt nevére az interneten és a fórumokban. Ha túl sok reklamációt találunk, inkább ne vásároljunk az oldalon.
– A vásárlás előtt mérjük fel, hogy az adott boltot el tudjuk-e érni szükség esetén telefonon, illetve van-e mód a személyes reklamációra. Lehetőleg ne vásároljunk olyan kisebb kereskedőtől, amelyik csak az interneten keresztül érhető el.
A kutatást a G Data vírusirtócég megbízásából az NRC piackutató végezte 2012 novemberében, ezer internetező megkérdezésével. Az adatok a magyar 18-75 éves internetező lakosságra reprezentatívak, nem kor, végzettség és lakóhelytípus jellemzők alapján.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >