Bíztató magyar trendek a pénzügyi tudatosság terén
Tájékozódnak, és csak akkor folyamodnak kölcsönhöz, ha tényleg szükséges: jórészt így nyilatkoztak a megkérdezett magyar pénzügyi fogyasztók az Ipsos MORI kutatásában, amely a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készült.
Az Ipsos MORI az IPF hét tagországában vizsgálta a lakosok elmúlt években jellemző hitelfelvételi szokásait, pénzügyi helyzetét, az általuk használt megtakarítási formákat, valamint azt, hogy miként ítélik meg az elmúlt év gazdasági tendenciáit. A felmérésben Csehország, Lengyelország, Litvánia, Spanyolország, Magyarország, Románia és Mexikó vett részt, hazánkban 1000 főt kérdeztek meg.
A kutatásban főként személyi hitelekről szóló kérdésekkel találkoztak a résztvevők. A magyar válaszadók 24 százaléka igényelt ilyen típusú kölcsönt az elmúlt évben.
A magyar válaszadók 8 százaléka tartja valószínűnek, hogy a következő hat hónapban személyi kölcsönért folyamodik. A vizsgált országok átlagánál ez az érték jelentősen alacsonyabb: a nemzetközi részvevők átlagosan 18 százaléka valószínűsíti, hogy a következő fél évben hitelt fog felvenni.
A kutatás a megtakarítási szokásokat is vizsgálta. Egy év alatt 10-ről 14 százalékra nőtt azok száma, akik hosszú távú megtakarítást választottak.
A kutatás eredményei növekvő pénzügyi tudatosságra és előrelátásra utalnak Magyarországon. A legfontosabb szempontok a hiteligénylés során – a korábbi évekhez hasonlóan – továbbra is a kedvező törlesztőrészlet (75%) és a teljes visszafizetendő összeg mértéke (63%). A hitelért folyamodó vagy azt fontolgató magyarok saját bevallásuk szerint körültekintően gondolkoznak a hitelfelvételt érintő kérdésekben (89%), és csak vészhelyzetekben folyamodnak kölcsönért (75%).
Pénzügyi döntéseik meghozása előtt a megkérdezettek leginkább az interneten tájékozódnak (61%), harmaduk (33%) barátoktól és rokonoktól tanácsot kér. A résztvevők 61 százaléka megosztja tapasztalatait férjével vagy feleségével azokról a pénzügyi termékekről, amiket már használt vagy tervez használni.
A hazai válaszadók 70 százaléka készít pénzügyi tervet. A résztvevők egyötöde (20%) minden kiadását megtervezi előre, 25 százalékuk csak a kiadások egy részét, 26 százalékuk pedig kizárólag a főbb kiadásokat.
A vizsgált országok résztvevői mind egyetértettek azzal, hogy az iskolákban fel kell készíteni a gyerekeket a pénzügyi döntésekre, a hazai megkérdezettek fele ezt kiemelkedően fontosnak tartja.
Az elmúlt évhez képest nem változott a háztartások vélekedése saját gazdasági helyzetükről: 45 százalékuk szerint változatlan maradt. A válaszadók majdnem ötöde (19%) észlelt fejlődést, aminek okaként elsősorban a bérek növekedését (45%) jelölték meg.
A felmérésben szerepeltek a magyar munkaerőpiaci trendekre vonatkozó kérdések is; a kitöltők 36 százaléka szerint a foglalkoztatottság helyzete változatlan maradt, 21 százalékuk enyhe javulást észlelt.
„Az ilyen kutatásokból jobban megismerhetjük a társadalom pénzügyi vélekedéseit, szükségleteit és lehetőségeit, ez segít nekünk abban, hogy több mint 230 ezer ügyfelünknek felelősen hitelezzünk. A Provident Családi Kasszasikerek gazdasági és pénzügyi ismeretterjesztő programját azért hoztuk létre 2008-ban, mert a jól tájékozott, pénzügyileg tudatos fogyasztók jó partnerek számunkra. A program közel 300 szakember és 30.000 háztartás részére juttatott el korszerű gazdasági és pénzügyi ismereteket” – nyilatkozta Szirmák Botond, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >40 százalékkal több jelzáloghitelt vettek fel a magyarok az első negyedévben
Jelentősen, mintegy 40 százalékkal nőtt a lakáscélú és szabad felhasználású…
Tovább olvasom >Modern idő(se)k
Az „ezüstgeneráció” egyre meghatározóbb szereplője az FMCG-piacnak Európa-szerte: a szenior…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >