Bizonytalan jövőkép a húsiparban – drágulás, csökkenő fogyasztás és új kihívások
A húsipar szereplői nehéz időszakon vannak túl, és a kilátások sem biztatók: miközben az árak emelkednek, a fogyasztás csökken, a diszkontláncok térnyerése pedig újabb nyomás alá helyezi a hazai termelőket. A Magyar Húsiparosok Szövetsége budapesti sajtóeseményén elhangzottak alapján a húságazatnak komplex kihívásokkal kell szembenéznie – írja az Agrárszektor.
Lassan nő a fogyasztás, miközben emelkednek az árak
A húsfogyasztás volumenében visszaesés tapasztalható: a friss húsokból 2019-ben még átlagosan 83 kilogrammot vásároltunk évente, 2024-re ez a mennyiség 76 kilogrammra csökkent. Ugyanakkor a friss hús átlagára öt év alatt 1724 Ft/kg-ról 2930 Ft/kg-ra emelkedett – ez majdnem 70 százalékos drágulás. A feldolgozott húsok esetében is hasonló a trend: 2019-ben 48 kilogrammot vásároltunk, 2024-re ez 44 kilogrammra csökkent, miközben az árak 978 Ft/kg-ról 1653 Ft/kg-ra nőttek.
A vásárlási szokások változását jól mutatja, hogy a magyar háztartások friss húsra alkalmanként kevesebb mint 3000 forintot, feldolgozott termékekre pedig átlagosan 1733 forintot költenek. A prémiumabb kategóriát képviselő füstölt sonkákból 2024-ben mintegy 3000 tonna fogyott, átlagosan 1,8 kilogramm háztartásonként, 5838 forintos költés mellett.
Diszkontok és import: növekvő nyomás a hazai gyártókon
A szövetség szerint a piaci környezetet tovább nehezíti a diszkontláncok egyre nagyobb dominanciája, amelyek kiszorítják a kisboltokat, főként a feldolgozott termékek piacán. Ezzel párhuzamosan nő az importnyomás is, és egyre több helyen jelenik meg a minőséggyengítés, amely hosszú távon árt a hazai ipar versenyképességének és a fogyasztói bizalomnak.
„Ki lehet mondani, hogy hosszú távon csökken az élelmiszerek reálértéke. Ez az elmúlt 2-3 évre nem igaz, de a tendencia nem új, és rengeteg a bizonytalanság”
– fogalmazott Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke.
Vegyes év volt 2024
A 2024-es év nem hozott egyértelmű áttörést a húságazat számára. Bár az élelmiszeripar összességében jobban teljesített az ipar többi szegmensénél, a húsfeldolgozás és tartósítás belföldi értékesítése 2,2 százalékkal csökkent – így a két év alatti visszaesés már meghaladja a 16 százalékot. A húskészítmények értékesítése ugyanakkor 13 százalékkal nőtt, ami valamelyest kompenzálta a visszaesést.
Az exportpiacokon viszont kedvezőbb a kép: a húsfeldolgozás exportja 15 százalékkal, a készítménygyártásé 11,2 százalékkal bővült. A sertéságazatban is történtek pozitív elmozdulások: a vágási számok növekedtek, 2024-ben 4,78 millió sertést vágtak, ami 6,5 százalékos bővülést jelent. A sertéshúsexport 12 százalékkal nőtt, míg az élősertés-export mennyiségben és értékben is emelkedett. Az import ugyanakkor 5 százalékkal nőtt, különösen a szabályozott sertéscomb esetében.
Új fenyegetések: betegségek és gazdasági feszültségek
Az ágazat helyzetét tovább nehezíti a munkaerőhiány és a minőséggyengítési trendek mellett egy újra megjelent, rég nem látott állatbetegség: a ragadós száj- és körömfájás, amely komoly gazdasági károkat okozhat. A szövetség szerint ezért elengedhetetlen a szereplők közötti összefogás és türelem a következő időszakban.
A jövő kapcsán Éder Tamás hangsúlyozta: „Nem látszik még, mikor tud a húsipar kilábalni a jelenlegi mélypontról. A jövedelmezőségi problémák, a piaci nyomás és a fenntarthatósági elvárások egyszerre nehezednek az ágazatra.”
Kapcsolódó cikkeink
EU-prognózis: mérsékelt növekedés várható a globális gazdasági bizonytalanság ellenére
A fokozott globális politikai bizonytalanság és a kereskedelmi feszültségek ellenére…
Tovább olvasom >Az NGM elégedett a kiskereskedelmi forgalom bővülésével
A kiskereskedelmi forgalom márciusi megtorpanása csupán átmeneti, technikai jelenség, amelynek…
Tovább olvasom >Régiós trend, hogy többet költ a lakosság külföldön, mint belföldön
A külföldi vásárlások értéke továbbra is dinamikusabban növekszik a belföldinél,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Európa legjobb marketingszakembere: magyar győzelem a rangos nemzetközi versenyen
Bánhegyi Zsófia, a Magyar Marketing Szövetség vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke,…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >