Magazin: Bizalom és innováció: raktárak 2021-ben
A raktárak automatizálása ma már nem újdonság, az viszont talán igen, mennyire gyorsult fel ez a folyamat az elmúlt időszakban, és milyen elképesztő innovációk segítik a logisztikai szektor szereplőit. Körképünkben a legújabb megoldásokat mutatjuk be raktározás és csomagolás témakörében.
Raktári automatizáció tekintetében az európai piac a világon jelenleg a második legnagyobb: a 7%-os növekedés elsősorban az e-kereskedelemnek köszönhető. Az individualizáció, az aznapi kiszállítás, az urbanizáció és a nyomon követés jelentik a legnagyobb kihívásokat.
– Az úgynevezett automata felrakógépes raktártechnológia – melyben az SSI SCHÄFER mind magyarországi, mind európai viszonylatban az élen jár – olyan automatizált tárolást és anyagmozgatást valósít meg, mely segítségével a lehető legkisebb alapterületen a lehető legtöbb raklapot tudjuk eltárolni a magasság hatékony kihasználásával. A rendszer számítógép vezérelt elven működik, és manapság már a legkülönbözőbb logisztikai feladatokat lehet hozzákapcsolni, beszéljünk akár automatizált raklapbontásról, vagy -építésről, gyűjtőkarton- és layerszedésről, automata anyagmozgatásról – sorolja az előnyöket Palasik Márton, az SSI SCHÄFER vezető szaktanácsadója. A cég WAMAS® logisztikai szoftvere az összes intralogisztikai elemet egyetlen intelligens rendszerbe sűríti, moduláris, szabványosított megoldást kínálva partnereiknek.
Úttörőként a piacon
Az intralogisztika, azon belül a raktározás szerepe jelentősen felértékelődött az elmúlt egy évben, a raktározási piac átalakult. A gyártó üzemeknek, de a kereskedelemnek is újra kellett értékelni rendszerüket, és ismét szükségessé vált a háttérkészletek biztosítása. Az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének köszönhetően kisebb szállítási egységeket kell kezelni, megnőtt a komissiózás szerepe. Ezek a változások kedveztek a logisztikai ágazatnak.
– A növekvő raktári beruházások során kiemelt szerephez jut az automatizálás és a digitalizáció, valamint az energiahatékonyság. Emellett egyre fontosabbá válik a fenntarthatóság és a klímavédelem és a bizalom. Azon partnercégekben, amelyekre a nehéz időkben is lehet számítani, a vállalatokban jobban megbíznak az ügyfelek – véli Horváth Zoltán, a Jungheinrich ügyvezetője.
Fenntarthatóan csomagolnak
A DS Smithnél a fenntarthatósági szemlélet hosszú ideje működésük stratégiai alapja. Bár csomagolási megoldásaik alapvetően papíralapúak, mivel többkomponensű csomagolási megoldásokat is terveznek, minden esetben igyekeznek olyan anyagokat választani, melyek lebomlóak, újrahasznosítottak, újrahasznosíthatóak vagy újra felhasználhatóak. Tapasztalataik szerint egyre több vevő igényli a fenntartható csomagolási megoldásokat, és azzal fordulnak a DS Smithhez, hogy segítsenek kiváltani csomagolásuk nehezen újrahasznosítható elemeit.
– A DS Smith egyik, szállítmányozást érintő innovációja a ParceLive, melynek segítségével képesek vagyunk az ellátási láncban a csomagot, csomagolást érő különböző külső tényezőket nyomon követni és elemezni. A környezeti tényezők nyomon követését mérőeszközzel végezzük, majd az adatok szoftveres feldolgozását követően a megfigyelések eredményeit felhasználjuk a tervezésekor. Ezáltal csomagolási megoldásainkat az adott ellátási lánc sajátosságainak ismeretében alkotjuk meg, mondja Greksza György, a DS Smith PackRight Centre menedzsere.
Raktárak papír nélkül
A Trans-Sped az elmúlt évben új raktárirányítási rendszert vezetett be a speciális ügyféligények kezelésére, amellyel a koronavírus okozta válság hatására megjelenő fokozott e-kereskedelmi logisztikai igényekre reagált. Emellett automatizált adatkapcsolatot alakított ki az e-kereskedelmi szektorban működő kiszállító partnerekkel és az ügyfelekkel is.
– E-kereskedelmi fulfillment-tevékenységünk támogatására a Webshippy erre a célra fejlesztett rendszerét vezettük be, amely valós idejű összeköttetésben áll a kereskedők webáruházával, így a vevők pontosan tudják, milyen termékek vannak készleten, és mi a szállítás várható ideje. A rendszer amellett, hogy a belső raktári, kiszedési és csomagolási folyamatokat is vezérli, a csomagszállító cégek rendszereivel is összeköttetésben áll. Így egy napközben feladott webáruházi rendelés a nap második felére már összekészített állapotban várja, hogy másnap a futárcég kiszállítsa, hangsúlyozza az előnyöket Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője. A cég tavaly a raktártechnológiai fejlesztések tervezésére is nagy hangsúlyt fektetett, hiszen új fufillment-raktárukba robotok által mozgatott polcokra kerülnek a termékek, s hamarosan üzembe helyezik a félautomata magasfelrakógépeket is a magas raktári polcos raklapos termékek kezeléséhez.
– A modern raktárirányítási rendszer segítségével a papír nélküli raktárműködést valósítottuk meg, amely a pontos ügyfélkiszolgálást támogatja többkörös ellenőrzésen keresztül. Ezáltal az árukezelési folyamat sokkal pontosabbá válik. A rendszer támogatja a folyamatos készletellenőrzést és az automata tárhelykiosztást is, amelynek segítségével optimalizálni tudjuk raktári folyamatainkat, teszi hozzá Fülöp Szabolcs. //
Supp.li: a legerősebb láncszem
A pandémia a korábban is jelen lévő változások, trendek felgyorsulását hozta: tovább erősödött az egészséges, tudatos, nem ipari, fenntartható és visszakövethető élelmiszerek iránti kereslet, s még hangsúlyosabbá vált, hogy a vásárlók szerethető és megközelíthető manufakturákat, kisvállalkozókat, farmokat szeretnének támogatni vásárlásaikkal.
– A járvány a kistermelői kapacitásokat kevésbé viselte meg. A fogyasztók szokásai, a termelők tudatossága, az uniós és hazai szabályozás mind afelé mutat, hogy a következő évtizedekben a rövid ellátási lánc (REL) és az ahhoz kapcsolódó extenzívebb, tudatosabb termelés fogja átvenni a monokulturális termelés, az intenzív állattenyésztés és a nagyipari élelmiszer-előállítás szerepét, miközben az erre még nem felkészült termelőknek segítségre lesz szüksége a keresletek kielégítéséhez. Ez a folyamat globálisan és európai szinten egyaránt jellemző, s a korábbi trendeknél gyorsabban bontakozik ki Közép-Európában is, mondja Nagy Sándor, a Supp.li informatikai és üzletfejlesztésért felelős vezetője. A Supp.li egyfajta „piacra jutási” partnerként köti össze a tudatos termelőket a kiskereskedelmi partnerekkel, élelmiszerláncokkal, éttermekkel, miközben segíti őket a logisztikai, minőségbiztosítási, értékesítési és marketingfeladatokban is.
– A beszerzők számára a Supp.li egyablakos megoldás, amin keresztül minőségbiztosított termelőktől széles termékválaszték jut el a kereskedőig. Ezáltal a termelői termékek sokfélesége úgy tud bekerülni a választékba, mintha azok egy modern beszállítótól érkeznének, megfelelve minden minőségi, marketing- és logisztikai elvárásnak, teszi hozzá Nagy Sándor. //
Rugalmasság a titok nyitja
A COVID hatására 2020-ban jelentősen megnövekedett az igény az élelmiszer-raktározás és -szállítás területén. A hirtelen megugró kapacitásigény mellett kiemelkedően fontos szerepe lett a rugalmasságnak és minőségi szolgáltatásnak. Azon cégeknek, amelyek raktárai nem tudtak gyorsan reagálni a megváltozott igényekre, piacvesztéssel kellett szembenézniük.
– Különösen kiemelkedő teljesítmény, hogy ebben a kihívásokkal teli évben a MarChe Logisztika Kft. 2019 után 2020-ban is World Class minősítést tudott elérni. A MarChe a megnövekedett igények kiszolgálása érdekében 2021-ben újabb 4000 száraz és 4000 hűtött raklaphellyel bővítette kapacitásait a XV. kerületi City raktárában, illetve megkezdődött a 1500 raklaphelyes mélyfagyasztott raktár megépítése is, sorolja az eredményeket Herich Dániel ügyvezető igazgató. A MarChe Kft. legfőbb célja a minőség, minden fejlesztésük partnereik érdekeit szolgálja. Vevőik reakcióit egy nemzetközileg elismert vevőelégedettségi felméréssel, az NPS-szel mérik, amely alapján tavalyelőtt és tavaly is World Class kategóriát értek el. //
Kapcsolódó cikkeink
Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >