Bioboom a BioFach tükrében
Különösen a nagy eladóterű üzletekben látják a bioélelmiszerek forgalmának növekedési potenciálját a piac szereplői. De komoly lehetőségeket látnak a diszkontokban és a drogériákban is. A várhatóan világszerte, így Magyarországon is erősödő kereslet miatt bővülő kínálatot tükrözte a februárban tartott nürnbergi BioFach szakvásár. Magyarországról szokás szerint viszonylag sok, 25 cég állított ki, az Agrármarketing Centrum támogatásával.Mennyivel lehet a bio drágább, mint a hagyományos élelmiszer? Átlagosan 20 százalékos árkülönbséget tartanak elfogadhatónak a vásárral egy időben szervezett biofórum résztvevői. A gyártók, számolva a nyersanyagok drágulásával, nagyobb mértékű áremelkedéseket is elképzelhetőnek tartanak. A kereskedők inkább a minél alacsonyabb fogyasztói árakra törekednek, és azokból számolnak vissza.
Ahol beszélnek róla és divatos
Az élelmiszer-kereskedelem forgalmának növeléséhez hatékony eszköznek látszik a biokínálat. A fejlődés úttörői azok a boltláncok lehetnek, amelyek vevőköréhez sok magasan képzett, tájékozott fogyasztó tartozik. Egy németországi piackutatás megállapította: az iskolai végzettség és a kínálat ismerete fontosabb szerepet játszik a bioélelmiszerek fogyasztásában, mint a konzervatív vagy progresszív életfelfogás.
Ugyanakkor a vásárlást jelentősen befolyásolja az egyének társadalmi státusa és a miliő, amelyben élnek. Ahol beszélnek a biotermékekről, ahol divatba jönnek, ott sokan meg is veszik őket.
A siker egyik döntő tényezője a bizalom. A német kereskedelmi vállalatok megkérdezett képviselőinek 56 százaléka általában nem hiszi el, hogy minden bionak nevezett termék tényleg megfelel a kritériumoknak. Az ipari cégek válaszadóinak közel kétharmada mondta azt, hogy „nem minden bio, amit annak neveznek”.
A bioforgalom remélt növekedése szempontjából a legerősebb vásárlói potenciált a „posztmateriális” beállítottságú célcsoportban látják. Tagjainak értékrendje már túllépett azon, hogy az anyagiakra fokuszáljanak, és más irányokban is keresik az életminőséget.
Õk lépnek a biokereskedelem eddig fő célcsoportjának tartott polgári középosztálynak nevezett réteg helyére. Igaz ugyan, hogy akik odasorolhatók, általában pozitívan, sőt lelkesen vélekednek a bioélelmiszerek előnyeiről. De kedvező véleményük az éremnek csak egyik oldala. Másik oldala a vásárlás: a hagyományosan középosztálynak mondott fogyasztók a valóságban ritkán vásárolnak bioterméket.
Rekordok és érzékek fesztiválja
A piaci szereplők részéről óriási érdeklődés nyilvánult meg az idei BioFach iránt. Így a nürnbergi rendezvény újabb rekordokat javított. Négy nap alatt 116 országból 45 ezer szakmai látogató kereste fel a bajorországi város vásárközpontját; 8 ezerrel több, mint tavaly.
Érdemes megemlíteni, hogy most is sok magyart regisztráltak.
Magyarországnak törzshelye van a top 10 között, a látogatók száma szempontjából. A vendéglátó ország után idén Ausztria, a díszvendég Olaszország, Hollandia, Lengyelország és Franciaország alkotja az élcsoportot.
Az új kiállítói csúcs 80 ország közel 2600 vállalatát jelenti. Itt 500-zal gyarapodott a résztvevők száma egyik évről a másikra. A 811 német után 398 olasz cég következik, majd a spanyolok, franciák és osztrákok vezetik a kiállító országok szám szerinti ranglistáját.
Az ugrásszerű fejlődés egyik oka, hogy a BioFach élelmiszerei kiegészültek natúr kozmetikai készítményekkel és wellness termékekkel is; azokat Vivaness néven, amolyan „fiókvásár” keretében mutatták be.
– A Vivaness látogatói az érzékek valóságos fesztiválját élhették át – mondta Petra Trommer, a Biofach sajtófőnöke. – Magas minőségű, vonzó megjelenésű termékek látványa, kellemes illatok, a napsugár színeiben pompázó szőnyegpadló inspirálták az üzleti tárgyalásokat.
Nagy a magyar kínálat
Mindent egybevetve, a piac ismerői a biotermékek forgalmának megkétszereződését prognosztizálják a következő öt év során az USA mellett Németországban, Nagy-Britanniában és Svédországban.
Magyarországon a bioélelmiszerek kiskereskedelmi forgalma Frühwald Ferenc, a biopiac tapasztalt, tekintélyes szereplőjének becslése szerint évente 15–20 milliárd forint között mozog. A trendről azt mondja, évről évre a piac lassú bővülése érzékelhető. Egyelőre azonban nagyobb a kínálat, mint a kereslet. Ezért erősen érdeklődik a termelők egy része az export iránt, amit a Nürnbergben kiállító magyar cégek évek óta viszonylag magas száma is bizonyít.
Például termelésének 70 százalékát külföldön adja el a szarvasi székhelyű Biohungaricum Kft., és csak a többit veszik meg belföldön éttermek, pékségek és kiskereskedők. Legkelendőbb cikkük a gyorsfagyasztott sütőtök. Fontos termékük a bébiétel is.
A BioFachon a gyorsfagyasztott biotermékek széles termékpalettáját állították ki. Standjukon rengetegen érdeklődtek. Csizmadia Anita külkereskedelmi ügyintéző szerint sokan a magas minőségű termékek kedvező ára miatt keresik kifejezetten a magyar árut.
Összesen mintegy 1500 hazai termelőt, továbbá 400 feldolgozót tart nyilván a Biokontroll Hungária Kht. Zömük alapanyagot értékesít, főleg gabonát, olajos magot vagy takarmányt.
A termelés, ahogyan a kereskedelem is, Budapestre és vonzáskörzetére koncentrálódik. De jelentős gócpont Győr-Moson-Sopron megye is, mellette pedig Debrecen és a Hortobágy, illetve Kecskemét a környékével együtt emelkedik ki.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >