Magazin: A cukorhegyen is túl
Színes, zörgő zacskók, hosszan kioldódó ízek, egy kis önkényeztetés vagy éppen közérzetjavítás – a cukorkák, nyalókák és rágók soha nem mennek ki a divatból. A kategóriának szüksége is van minden túlélőképességére, hiszen a modern, tudatos fogyasztó figyel a cukrára – átvitt és szó szerinti értelemben is. A márkáknak azonban van válaszuk erre a kihívásra.
A cukorkák, nyalókák és rágógumik piaca igen színes, változatos. Vannak régi kedvencek, mint például a gumicukor, és olyanok is, amelyek funkcionális többletértéküknek köszönhetően növelik piacukat. Közös jellemzőjük az impulzivitás.
Terjedő egészségimázs
Az I.D.C. Hungária Zrt. az egyik legnagyobb szereplője a funkcionális cukorkapiacnak Verbena gyógynövényes cukorkáival. A márka 2002-ben jelent meg a hazai üzletekben, először gyümölcsös ízekben, hozzáadott vitaminokkal, majd 2008-ban egy stratégiaváltás után kizárólag gyógynövényes ízekben.
– Az elmúlt évek gyors és látványosabb növekedését az idei évben egy jóval lassabb emelkedés váltotta fel, ami nem kifejezetten a funkcionális szegmens csökkenésének köszönhető, inkább a disztribúció lassabb növekedésének – jelzi Gyenese Katalin, az I.D.C. Hungária Zrt. marketing managere. – Természetesen a szezonalitás a funkcionális cukorkákat érinti a legjobban, hiszen csak az őszi-téli időszakokban nő meg a forgalmuk, amikor bejön a náthás-megfázásos időszak, így a forgalom legnagyobb része a téli hónapokban realizálódik.
A márka megjelent a cukorkapiac legnagyobb szegmensét kitevő gumicukorkák között is három ízben azzal a céllal, hogy a szülőknek legyen választási lehetőségük a gyerekek által megszokott, kedvelt ízek mellett valami „egészségesebb”, különlegesebb ízeket megkóstoltatni a gyerekekkel.
A Verbena cukorka a hagyományos zacskós mellett új, praktikus 32 g-os rolls csomagolásban is bevezetésre került, követve ezzel a piaci trendeket.
– A hengeres kiszerelésű cukorkákat erőteljes impulzivitás jellemzi, ezért ezek nagyobb volument csak a kasszazónás kihelyezésnél tudnak elérni. Mivel ezekre a kiszerelésekre a folyamatos árakciók jellemzők, a fogyasztók hozzászoktak ehhez, és elvárják az alacsonyabb árakat – beszél a csomagolásvariáns értékesítési specialitásairól Gyenese Katalin.
Megtudjuk tőle azt is, hogy idén ősszel a Verbena cukorkák csomagolása megújul, a cég most leginkább ennek kommunikálására összpontosít. Az új csomagolás designja lehetővé teszi az ízek könnyebb beazonosítását, illetve szebb és modernebb is lesz egyben.
Mindez nem jelenti azt, hogy a portfólió ne fejlődne. Mivel megfigyelhető a cukormentes cukorkák erőteljesebb növekedése – ugyanis a fogyasztók egyre jobban odafigyelnek a bevitt cukormennyiség csökkentésére –, ezért a Verbena palettáját is ebbe az irányba igyekeznek bővíteni. Emellett az ízvariánsok között a közkedvelt eukaliptusz kicsit mentolos, hűsítő ízvilága is megjelenik, mind zacskós, mind pedig praktikusabb, hengeres kiszerelésben.
– A szezonalítást figyelembe véve igyekszünk a hűvösebb hónapokban TV-kampánnyal, közterületi reklámmal, print és online megjelenésekkel erősíteni a bolti kiemelt jelenlétet – sorolja a marketing manager. – A vásárlás helyén is erősebb aktivitásokra törekszenek, illetve az új csomagolás megismerését hoszteszpromóciók segítik majd.
Kulcsszerepben az ár-érték arány
A G.I.F.T. Kft. a Juicee Gummee gumicukrokkal van jelen a magyar piacon.
– Látjuk a szegmens fejlődését, melyből az elmúlt évben mi is kivettük a részünket, folyamatosan két számjegyű éves növekedést produkálva – informálja lapunkat Pál-Fekete Zsuzsa, a G.I.F.T. Kft. brand managere. – Szezonalitást a szegmensben nem tapasztalunk.
A piac ár- és promócióérzékenységét jól mutatja, hogy miután 2016 nyarán a gyártó a termék súlyát 100-ról 80 g-ra csökkentette, ennek következtében pedig a polci árak is csökkenni tudtak, jelentős eladásemelkedést tapasztaltak.
Folyamatosan növekszik eladásuk az újdonságnak számító extrudált gumicukrokkal, melyek a hagyományos gumicukrok mellett megtalálták saját vásárlókörüket. Az eladási csatornák súlya kiegyenlített, széles disztribúció szükséges a növekedéshez, állapítja meg a brand manager.
–Vonzó ár-érték arányt kínálunk, amire, úgy látjuk, fogékony a vásárlók többsége – beszél stratégiájukról Pál-Fekete Zsuzsa. – Független tesztek is dobogós helyre teszik rendszeresen a Juicee Gummee-t, miközben az árainkat igyekszünk alacsonyan tartani és rendszeresen akciózni. Innovációink új formákban és ízekben jelennek meg: az idei évben vezettük be a Happy Faces gumicukrot, mely a Smiley karakterek megfelelője, valamint a Desserts gumicukrot a Cup Cake divatot követve.
Az elmúlt évek jelentős forgalmi növekedésének eredményeként 2017-ben a Juicee Gummee hazai márkaépítésében is sikerült egy nagyot lépni előre: az eddig is alkalmazott árakciók mellett a kiemelt áruházakban hosteszkóstolókkal is támogatják az eladásokat. Ehhez 15 g-os mintazacskókat készítettek. Az év folyamán több gyermekmagazinban is hirdetnek, melyekbe így termékmintákat is be tudnak húzni.
Nyalókától a rágóig
A teljes, több mint 20 milliárd forintos cukorkapiacból kicsit kevesebb mint 1 milliárd forintot tesz ki a nyalókák szegmense, tudjuk meg Sánta Sándortól, a Chocco Garden Kft. ügyvezetőjétől.
A Chocco Garden portfóliójának új, különleges tagja az amerikai Original Gourmet cég nyalókacsaládja, amelyet forgalmazóként értékesítenek. Az Original Gourmet Amerika piacvezető gyártója. 31 grammos óriásnyalókájuk, miután egy szakmai fórumon a „Világ legjobb nyalókája” díjat kapta, egy csapásra ismertté tette a terméket, amely eladott mennyiségben ma az első helyen áll Amerikában.
Sánta Sándor
ügyvezető
Chocco Garden
A nyalóka is elsősorban nyári termék, tudjuk meg tőle, de szezonalitása messze nem annyira erős, mint mondjuk a fagylalté vagy jégkrémé. Eladások tekintetében a nyalóka szerencsés helyzetben van, mert a szokásosan jól menő csatornák mellett, impulzivitásából kifolyólag, nagyon szépen teljesít a töltőállomásokon és a kis üzletekben is.
– Pozicionálás szempontjából prémium termékről van szó, amely különleges eljárással készül, emiatt az íze és textúrája sima, lágy és selymes, nem karcolja meg a nyelvet. Ráadásul rendkívül hosszan tart, akár egy órán át is lehet szopogatni! Laktóz- és gluténmentes, természetes ízekben kapható, a vattacukortól a kapucsínón át az epres-banánosig – ecseteli a termék jellemzőit Sánta Sándor, aki hozzáteszi: ennek a fiatalos terméknek a kommunikációja is fiatalos lesz, elsősorban a Facebook, az Instagram, youtuberek és influencer kampány segítségével fogják népszerűsíteni a hazai piacon.
– Kevesen tudják, de Magyarországon mindössze egyetlen gömbrágógyár van, sőt egész Európában kevés ilyen jellegű termék gyártására alkalmas gyár maradt meg – mondja Sánta Sándor, aki a gyár egyik tulajdonosa. Az üzem annak idején Európa legnagyobb rágógyártó cége, a Hitschler a Stollwerck Budapest Kft.-vel közös beruházásának eredményeképpen jött létre. Az üzem a privatizációs időszakban került a mai tulajdonosokhoz.
Az Euromonitor 2016-os Passport jelentése szerint 2016-ban a rágógumi-eladások mind értékben, mind mennyiségben 2 százalékos növekedést produkáltak, elérve így a 18,2 milliárd forintos értéket és a 2000 tonnás mennyiséget. A piackutató szerint a teljes kategória 2021-re 18,7 milliárd forintra növekszik.
A legnagyobb mértékben a cukortartalmú rágógumik szegmense nőtt, ugyanakkor a jellemzően kasszazónákban beszerezhető cukormentes termékek részesedése jóval nagyobb. Ám a trend azt mutatja, hogy a cukortartalmú rágógumikban van még potenciál.
– Az iparági szereplők előtt álló legnagyobb kihívás, hogy a piac érettsége miatt nehezen lehet fejlődni. Ezt a problémát elsősorban fokozott marketingtevékenységgel, illetve innovációkkal lehet megoldani – mondja Sánta Sándor.
Ők is ez utóbbit választották: szeptemberben különleges, új termékkel léptek piacra, amely egy gyűjthető ajándékfigurákkal összecsomagolt rágógumi. A Chocco Garden termékfejlesztői azonban további újdonságokat terveznek, amelyek mind forma, mind ízesítés tekintetében újdonságot jelentenek majd a hazai piacon.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Forró tea hidegebb időkben
A hosszan elhúzódó kánikula eddig nem igazán kedvezett a teaeladásoknak,…
Tovább olvasom >Moments Mini ostyaszeletek
Bemutatjuk a Moments termékcsalád legújabb tagját, a Moments Mini ostyaszeleteket.…
Tovább olvasom >Keményebb idők, puhább cukorkák
Az elmúlt években szépen épültek a gyártói márkák, most azonban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >