Bemutatkozik a Henkel Magyarország Consumer Brands új vezetője – Maurizio Salvaggio a csapat erejében hisz
Április elsejétől új igazgató, Maurizio Salvaggio vezeti a Henkel Magyarország Consumer Brands üzletágát. Az olasz szakember több mint húsz év tapasztalattal érkezett Budapestre, és vezetői filozófiája szerint az üzleti siker nem a kontrollból, hanem a bizalmon alapuló együttműködésből születik. A Trade magazinnak adott interjúban beszélt szakmai múltjáról, vezetői stílusáról, a sokszínű csapatok erejéről – és arról is, mit gondol a márkák szerepéről az innovációban, és miért tartja a fenntarthatóságot alapelvnek, nem pedig árazási stratégiának.

Maurizio Salvaggio
Consumer Brands vezető
Henkel Magyarország
„Izgalmas és kiváltságos feladat lesz a magyarországi csapat vezetése. Egy rendkívül erős csapat fogadott, amely a legutóbbi felmérésben európai viszonylatban is kiemelkedett – a kollégák ugyanis teljes elégedettségüket fejezték ki a Henkel Magyarországnál végzett munkájukkal kapcsolatban. Számomra ez valódi megtiszteltetés” – indítja a beszélgetést Maurizio Salvaggio, aki örömmel vette át a stafétát április elsején.
Tapasztalat és stratégiai szemlélet
Maurizio Salvaggio 2018-ban csatlakozott a Henkelhez, korábban a Reckitt Benckisernél és más nemzetközi nagyvállalatoknál szerzett vezetői tapasztalatokat. Pályafutása során az értékesítés, trade marketing, kategóriamenedzsment, NRM és shopper marketing területein is dolgozott.
„A munkám során mindig igyekszem egyensúlyban tartani a stratégiai gondolkodást – amely a vállalatot működtető összetett folyamatok holisztikus szemléletén alapul – és a gyakorlati megközelítést. Hiszek abban, hogy egy vezetőnek egyszerre kell átlátnia a nagy egészet, ugyanakkor értenie kell az apró részleteket is, amelyek végül a sikert hozzák” – mondja.
Az elmúlt 7 év egyik legfontosabb eredményeként tekint a Henkel olaszországi Laundry&Home care értékesítési struktúrájának modernizálása (amely a közelmúltban Henkel Consumer Brandsszé alakult át) különösen abban, hogy lebontotta a szervezeti szigetszerű működést.
„Az értékesítés jelenti a vállalat utolsó mérföldjét a kiskereskedelmi partnerek felé, majd a fogyasztók felé, együtt kell működnie a marketinggel, az ellátási lánccal és a kontrollinggal – csak így tudunk hatékony növekedést elérni” – magyarázza.
Márkahűség – olasz szemmel
Bár az új vezető még nem ismeri részleteiben a magyar vásárlói profilt, olaszországi tapasztalatai alapján számos érdekes párhuzamot von le.
„Olaszországban a fogyasztók szeretik a márkákat. Ez különösen fontos az FMCG szektorban, mert csak a márkák képesek innovációval növekedést generálni és számos fenntartható kezdeményezést is elérhetővé tenni a vásárlók számára.”
Ugyanakkor azt is látja, hogy a saját márkás termékek térnyerése mindenhol érzékelhető. Olaszországban egyelőre ezek piaci részesedése nem éri el az európai átlagot – de ez nem jelenti azt, hogy a gyártói márkák hátradőlhetnek.
„A márkákhoz való hűség nem magától értetődő. Ahhoz, hogy megmaradjon, folyamatosan releváns innovációra, jó alapanyagokra, minőségi termékre, hatékony kommunikációra, jól megválasztott aktivációs csatornákra van szükség, és mindenképpen biztosítanunk kell a mentális és fizikai elérhetőséget a fogyasztóink számára.”
A kommunikációs csatornák optimalizálása e téren kulcskérdés: mennyi legyen a digitális, mennyi a klasszikus megjelenés, mikor és hol érjük el a fogyasztót? Különösen igaz ez olyan időszakban, amikor a háztartások egyre inkább kénytelenek racionalizálni a kiadásaikat: ez az úgynevezett „modern marketing” területe, egy új kommunikációs stratégia, amely optimalizálja a fogyasztók elérésének módját a leghatékonyabb módon.
„A rezsiköltségek növekedése miatt az FMCG-termékek nem azok, amelyeken először kezdenek spórolni az emberek – de a fogyasztói érzékenység nőtt. Épp ezért kell a márkáknak még többet nyújtaniuk, ha meg akarják tartani a helyüket.”
Fenntarthatóság: a zöld szándék
A fenntarthatóságról szólva Maurizio hasonló fogyasztói magatartást lát Olaszországban is, mint Magyarországon: a szándék megvan, de az árérzékenység gyakran felülírja azt.
„A kutatásokban sokan mondják, hogy tényleg nagyon érdekli őket a fenntarthatóbb termék. A gyakorlatban azonban egy bizonyos árküszöb felett ez ritkán eredményez valódi vásárlást. A fenntarthatóság ma már elvárás.”
Egy 100%-ban újrahasznosított műanyagból készült és 100%-ban újrahasznosítható palack akár többe is kerülhet, mint a szűz műanyagból készült, de ez egy olyan tényező, amelyet a vállalatnak kell kezelnie, máshol kell hatékonyságot találnia akár az ellátási láncban, akár más funkciókban, teszi hozzá.
A fenntarthatósági érzékenység szerinte ciklikusan változik: van, amikor a média hatására erősödik, máskor – például háborús vagy gazdasági bizonytalanságok idején – háttérbe szorul.
„A téma nem tűnik el, csak átrendeződik a prioritások között. A márkáknak folyamatosan jelen kell lenniük ezzel az üzenettel – még akkor is, ha a fogyasztó éppen nem ezt keresi leginkább.”
Újra Budapesten – új szemlélettel és már családdal
Bár hivatalosan most kezdte meg munkáját Budapesten, nem ez Maurizio első magyarországi tapasztalata. Tíz évvel ezelőtt már dolgozott itt, de – saját bevallása szerint – időre volt szüksége, hogy megértse a kulturális különbségeket.
„Tíz éve még azt hittem, hogy a saját szempontrendszeremet rávetíthetem a magyar csapatra. Ma már tudom, hogy ez nem működik. Meg kellett tanulnom figyelni, hallgatni, jelen lenni – csak így épül ki a bizalom.”
Most már magyar feleségével és 8 éves ikerlányaival, Emmával és Sophiával együtt költözött Budapestre.
„Ez egy új fejezet az életünkben – a lányaim nemcsak magyarul és olaszul, hanem angolul és németül is tanulnak majd. Négy nyelven beszélni 12 éves korukra: ez az én ajándékom nekik.”
Női vezetők támogatása – személyes ügyből vezetői prioritás
Két lány édesapjaként Maurizio különösen elkötelezett a női vezetők támogatása mellett. Tapasztalatai szerint a változás már az egyetemeken kezdődik. „Olaszországban megpróbáltuk megérteni, hogy miért alacsonyabb a nők képviselete az értékesítésben: a legtöbb fiatal nő marketinget, trade marketinget, shopper marketinget választ, mert erről tanul az egyetemen. Sokan közülük nem ismerik az értékesítést, amelyet ritkán tanulsz a könyvekből, és bármit is tanulsz, az messze van a valóságtól. Megosztottam a HR-csapatunkkal, hogy a fiatalabb női közönséget már a munkakörnyezetbe való beilleszkedésük kezdetén be kell vonzani: menjünk el az egyetemekre, és mutassuk meg nekik, milyen izgalmas lehet az értékesítés – és gondoskodjunk arról, hogy a nagykövetek köre kiegyensúlyozott legyen; mind a nőknek, mind a férfiaknak meg kell osztaniuk egymással az értékesítéssel kapcsolatos meggyőző történetüket és tapasztalataikat.”
Ez az egyik olyan kezdeményezés a Henkelen belül, amelyre különösen büszke. Hiszi, hogy nem a nem, hanem az elhivatottság és a kompetencia számít, ugyanakkor a munkahely felelőssége, hogy ehhez megfelelő környezetet biztosítson. „Tudom, mit jelent délután időben odaérni az iskolába a gyerekekért. És ez nem csak az anyák dolga. Vezetőként példát kell mutatnunk – ha a magánélet kiegyensúlyozott, az energiák a munkában is működni fognak. A munka és a magánélet egyensúlya – egy egészséges munkakörnyezetben – szintén vállalati felelősség.”
Empátia és nyitottság: vezetés másképp
Maurizio Salvaggio szerint a hatékony vezetés kulcsa az empatikus működés. Nem hisz a merev hierarchiában, sokkal inkább az őszinte, nyílt beszélgetésekben, szenvedélyes, nyílt vitákban és egészséges konfliktusokban, amelyek segítenek felszínre hozni és kezelni azokat a kimondatlan problémákat, amelyek szinte minden szervezetben jelen vannak.
„Az első dolgom, hogy bizalmi környezetet teremtsek. Egy vezetőnek időt kell szánnia arra is, hogy megkérdezze: hogy vagy? Nemcsak munkában, hanem emberként is.”
A sokszínűség és az esélyegyenlőség ugyanolyan fontos számára. A múltban olyan csapatokat vezetett, amelyekben 90+-os és a generációk minden típusának erős képviselete volt jelen, beleértve a szakembereket és a Z-generáció tagjait is – és büszke az ebből a sokszínűségből származó sikerekre. „Ha mindenki ugyanolyan, ugyanazokat a megoldásokat hozza. A diverzitásból születik az innováció – érvel.
A karrierje elején még KPI-ban mérte magát, ma már sokkal inkább emberi mutatókban. Inspiráló vezetés, amely biztonságos környezetet teremt, hogy az emberek kibontakoztathassák és teljes mértékben kiaknázhassák a bennük rejlő potenciált.
„Az igazi siker az, amikor egy új kolléga néhány hónap után már magabiztosan dönt. Amikor egy junior először mond ellent nekem érvekkel – mert tudja, hogy biztonságban van. Ezek a pillanatok mutatják, hogy jó irányba haladunk. És ez az, ami az üzleti eredményeknek is jót tesz. (x)

Szak Zsuzsanna a Henkel düsseldorfi központjában folytatja karrierjét global category director pozícióban, ahol a gépi mosogatószerek marketingkommunikációs stratégiájáért felel. Közel öt éven át irányította a Henkel magyarországi Consumer Brands üzletágát, meghatározó szerepe volt a Laundry & Home Care és a Beauty Care területek sikeres helyi integrációjában. Maurizio Salvaggio örömmel vette át a stafétát.
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >Grillszezon a PENNY-ben: még több íz, még nagyobb választék 2025-ben!
Ahogy beköszönt a jó idő, egyre többen gyűlnek össze a…
Tovább olvasom >Shell Café hot doggal a Szigetre!
Indul a nyár és vele együtt a fesztiválszezon! A Shell töltőállomásokon…
Tovább olvasom >