Békacsók a környezetért
A németek európai társaiknál kevésbé lelkesednek a spontaneitásért az élelmiszerboltokban. Bár az árakat figyelik, hiszen takarékosak, de inkább az „ugyanazon árért több értéket” elvet veszik figyelembe. Ezért tudnak a diszkontok mellett a szupermarketek is erősek maradni, praktikus elrendezésű eladótereikkel, biztonságos, magas minőségű termékeikkel és a vásárlók hűségét díjazó akcióikkal. Egyik legpatinásabb képviselőjük a Kaiser’s, amely egyre nagyobb hangsúlyt fektet mindezeken túl a környezetvédelemre is.Pontosan megérteni a fogyasztó szándékát, és ezáltal aktívvá tenni – ez a fő tennivaló, így szól a düsseldorfi Mediaedge kommunikációs ügynökség üzenete. Az út az információszerzéstől a megismerésig hasonló a tudás és megértés kapcsolatához, vallja a fogyasztói viselkedést és a hatékony kommunikációs lehetőségeket tanulmányozó cég, amelynek egyik aktuális felmérése szerint a német fogyasztók 45 százaléka ragaszkodik élelmiszer-vásárlás során a bevásárlócetlihez.
Ez azt jelenti, hogy csupán alig több mint a németek fele él a spontán vásárlás lehetőségével. Ezzel Németország a vásárlói viselkedést mérő listán országonkénti összehasonlításban elég hátul kullog: Franciaországban és Nagy-Britanniában a megkérdezettek 76 százaléka, az Egyesült Államokban és Ausztráliában 75 százaléka dönt egy előre nem betervezett termék megvásárlása mellett.
Beszédtéma az akció
A német vásárlók ennek megfelelő racionalitással üdvözlik az élelmiszerboltok reklámkínálatát is: a kutatás során választ adók kétharmada szerint „szívesen látott kiegészítő eszköz a bevásárlócetlihez”.
A felmérésekből az is kiderül, hogy a németek átlagosan heti 2-3 alkalommal vásárolnak be, vásárlásaikat 50 százalék a lakhelyéhez legközelebb eső kis szupermarketben, 40 százalék olyan nagy szupermarketben, mint például a Neukauf, intézi. Többségük az árak értékelésének viszonyítási alapjaként tekinti, és „véleményformálónak” használja a diszkontokat, mint az Aldi, Lidl vagy Plus. Jó egyharmaduk elautózik a Wal-Mart, Real vagy más hipermarketekbe is, és minden negyedik vásárló rendszeresen vesz élelmiszert a hétvégi élelmiszerpiacokon.
A megkérdezettek 40 százaléka elismerte, hogy az áruházak akciós ajánlatai gyakori beszédtémául szolgálnak társaságában. A takarékosságukról híres német fogyasztók szívesen gyűjtik a boltok beváltható, akciós hűségkuponjait, bónuszpontjait is.
Egy közkedvelt élelmiszerlánc
A Tengelmann vállalatcsoport tagjaként működő, már 125 éves múltra visszatekintő Kaiser’s szupermarket 750 fiókvállalatával, 20 ezer alkalmazottjával és éves 2,5 milliárd eurós forgalmával Németország egyik jelentős élelmiszerboltláncává fejlődött. Döntéshozóinak filozófiája, hogy a ma világszinten jellemző kemény árverseny semmiképp sem mehet a minőség rovására. A cég ezért elhatárolódik az árorientált versengéstől, és profilja szerint az élelmiszer-kereskedelem minőségszolgáltatójának tartja magát. Ezért a bárki számára könnyen elérhető helyeken létrehozott, széles áruválasztékkal rendelkező üzleteket a megbízható minőség, és a többnyire jó, prémium termékek esetében az átlagnál drágább árfekvés jellemzi. A boltok elrendezése a praktikummal egybekötött, rendezett német ízlésvilágot tükrözi.
Csak a címkére kell figyelni
Hogy honnan származnak az élelmiszerek, és hány kézen át jutottak el a boltok polcáig: minden egyes áru „életútja” követhetővé vált a QS-kontroll rendszer segítségével – ami valljuk be, magyar szemmel nézve hihetetlen. Az ellenőrzésen átjutott termékeken, tehát húsféléken, tejtermékeken vagy éppen zöldségen és gyümölcsön egyaránt megtalálható az igazoló matrica, így ha a vevő már megtapasztalta, hogy milyen előnyökkel jár ilyen árut vásárolni, akkor egyszerűen vásárláskor csak a matricára kell figyelni.
A vállalat saját márkás termékekkel is rendelkezik: az A&P, Naturkind, Birkenhof és a cég nevével azonos, több generáció óta ismert Kaiser’s kávé, amelynek kizárólagos forgalmazója.
1997 óta Berlin és München övezetében megrendelésre ki is szállítják a vevő otthonába az igényelt termékeket. Ezt a szolgáltatást nemcsak interneten lehet igénybe venni, mivel sok nyugdíjas kifogásolta, hanem telefonon vagy faxon is lehet rendelni.
Magyarországon is közismertek a Kaiser's cég környezetvédelmi felhívásának szimbólumai: a csókolózó béka–teknősbéka páros. A cég a környezetvédelem egyik úttörőjeként már évekkel ezelőtt igyekezett rávenni vásárlóit, hogy a nejlonzacskók helyett térjenek át a többször is használható textilszatyrokra, amelyeket egy jobb minőségű nejlonzacskó áráért lehet a pénztáraknál megvásárolni.
T. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >