Becsomagoljuk, megisszuk, megfőzzük: a minőségi borokat választjuk karácsonykor
Karácsonykor minden második asztalra kerül bor, akár többféle is, ízlés és a menü szerint válogatva. Ilyenkor szívesen fogyasztunk valami különlegesebbet az ünnepi asztal mellett, sőt a borral készült fogásokba is olyat rakunk, amit meg is innánk. Az ajándékba adott bor pedig továbbra is népszerű, de nem érjük be akármivel – derül ki a Hilltop online felméréséből*.
A karácsonyi csengettyűszóval a borospoharak csilingelése harmonizál a legjobban a Hilltop kutatása szerint, amelyben a válaszadók fele egyértelműen a bort, 37,5 százaléka pedig a bort és az egyéb italokat vegyesen részesítette előnyben. Mivel szentestén a terített asztalról általában nem hiányozhat a hal, nem csoda, hogy a megkérdezettek 50 százalékának kedvencei ilyenkor a fehér borok, a tudatos borfogyasztás jegyében azonban ugyanennyien készülnek a különféle fogásokhoz illő tételekkel. A többség (62,5%) szerint a különleges alkalom különleges borokat kíván, ezért a szeretet ünnepén szívesen áldoznak rájuk, míg a többiek a jól bevált kedvenceket és féltve őrzött kincseket veszik elő koccintáshoz, ugyanolyan arányban (18,8%).
Fazékban vagy pohárban, egyre megy
A közízlés változását és a bor gasztronómiai értékének növekedését jól mutatja, hogy ma már a hagyományos ételek mellett az ünneplők 56,2 százalékánál olyan ínyenc fogások is terítékre kerülnek, melyekből nem hiányozhat a bor. Úgy tűnik, „a fazékban úgyis elfő” korszaknak végre leáldozott, ugyanis a konyhában szorgoskodók 25,7 százaléka egyenesen minőségi bort tesz az ételbe, 59,4 százalékuk pedig olyat, amit a pohárban is szívesen viszontlátna, és mindössze 10,9 százalék ragaszkodik a recept ajánlásához. A megfelelő bor-étel párosításokat is előtérbe helyező borrajongók a szervírozást sem bízzák a véletlenre: a kérdőívet kitöltők közel kétharmada igazi sommelier-ként viselkedik az ünnepi asztalnál, odafigyelve mind a pohárválasztásra, mind a megfelelő fogyasztási hőmérsékletre, hogy megadja az ünnepi koccintás módját.
Klasszikus ajándék jó ízléssel
A bor még mindig népszerű választás, ha ajándékozásról van szó, amiben a válaszadók 97,6 százaléka egyetért. A bögre és az illatgyertya után azonban a borra is egyre kevésbé (3,2%) tekintünk jolly jokerként, amikor főnökünknek, leendő apósunknak vagy más távolabbi ismerősnek szánjuk meglepetésként. A megfelelő ajándékbor kiválasztásában ilyenkor legkevésbé sem az ár (5,6%) vagy a címke (6,3%) számít. A kérdőív alapján 26,2 százalék kifejezetten az ajándékozott örömét tartja szem előtt, semhogy az árat nézné, és 46 százalék a saját kedvencei közül választ. Ha viszont ismerjük a megajándékozottat, akkor főként – 62,4 százalékban – az ő ízlése a mérvadó. Hogy végül mennyit költünk egy-egy ajándékba szánt palackra, azt 73,8 százalékunk ár-érték arány alapján dönti el.
Akár egy borszaküzletig, ritkábban egy pincészetig is elmegyünk az igaziért, ettől függetlenül sokan (47,6%) még mindig a bevásárlással együtt intézik a bor beszerzését a fa alá. Hogy a jó bornak nem kell a cégér, arra pedig tökéletes bizonyíték, hogy ajándékvásárlás során a válaszadók 64,4 százaléka saját részre is tesz a kosárba, ha rábukkan egy-egy ellenállhatatlan tételre.
*A kutatás a Typeform felületén készült, a Hilltop Neszmély Zrt. Facebook követőinek körében.
Kapcsolódó cikkeink
Közel százezer forintot költöttünk élelmiszerre az ünnepi időszakban
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >Bank360: Költekezés helyett inkább spórolt a lakosság karácsony előtt
Az ünnepek előtt még szépen híztak a lakossági bankszámlák és…
Tovább olvasom >Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat
Fehérbor kategóriában a tokaji Bott Pince 2021-es Csontos furmintja, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >NGM: láthatóan kezd visszatérni a lakosság bizalma
A kormány azon dolgozik, hogy a gazdaság jobban teljesítsen, így…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2025: Az USA készen áll a reflációra
A republikánusok fölényes győzelme a novemberi választásokon jelentősen megváltoztatta a…
Tovább olvasom >