A márkáknak jobban kellene figyelniük az 50-70 éves korosztályra
A Boston Consulting Group (BCG) „Don’t Overlook Your Mature Consumers – Ne hagyja figyelmen kívül az idősebb fogyasztókat”) kutatása szerint az 50-70 éves korosztály tagjai a közhiedelemmel ellentétben sokkal nagyobb mértékben befolyásolják a fiatalabbak vásárlásait, különösen a nagy értékű termékek, például járművek, vagy befektetések esetében – ezért a márkáknak nem lenne szabad figyelmen kívül hagyniuk az idősebbeket sem.

50 fölött megfeledkezik a reklámpiac a fogyasztókról
A kutatás a világ népességének felét kitevő 12 piacon készült és az 50-70 éves korosztályba tartozó 870 millió fogyasztót vizsgálta, vásárlásaikat 9 termék kategóriára bontva. Ezeken a piacokon az 50-70 évesek átlagosan a piaci forgalom 27 százalékát költik, mintegy 7 ezer milliárd dollár értékben.
A kutatásból kiderült, hogy a vizsgált korosztály éves szinten ugyan kevesebbet költ a 18-49 éveseknél, de az egyes vásárlásaik nagyobb értékűek, általában azért, mert többre értékelik a minőséget, és ezért drágább, prémium termékeket vásárolnak. Ez különösen igaz az olyan nagy értékű termékekre, mint a járművek, az utazás és a befektetések, de ez jellemző a többi termék esetében is. Ruházati cikkekre a vizsgált korosztály például éves szinten 11 százalékkal kevesebbet költ a fiatalabbaknál, de egyes vásárlásaik értéke 80 százalékkal is meghaladja a fiatalok költéseit.
Ezek az adatok arra utalnak, hogy az 50 -70 éves fogyasztók a prémium termékek és szolgáltatások kritikus piacát jelentik.
Teljesen egyértelmű, hogy az 50 – 70 évesek folyamatosan bővülő köre sokkal értékesebb a márkák számára, mint ahogy arra ma tekintenek – mondta Juhász László, a BCG budapesti irodájának szenior partnere és ügyvezető igazgatója. Úgy tartják, hogy ez a korosztály árérzékeny és csak alapvető eszközöket vásárol – de ez nagyon távol áll az igazságtól. Fel kell ismerni az 50 – 70 éves korosztály trendteremtő szerepét és a marketing stratégia megalkotásánál az ő elérésükre is koncentrálni kell.
A tanulmányban szereplő valamennyi termékkategóriára igaz – a ruházati cikkektől kezdve az egészségügyi termékeken, a bőrápolási cikkeken és a rágcsálnivalókon át – különösen a nagy értékű termékekre, hogy az időseknek trendteremtő szerepük van. Míg a fiatalabb fogyasztók mintegy 36 százaléka mondta, hogy az idősebbek befolyásolták a járművásárlásban, addig fordítva csak 15 százalékos volt ez az arány. Hasonlóképpen a befektetési döntéseknél: a fiatalabb fogyasztók 31 százalékát befolyásolták az idősebbek, míg az idősebbeknek csak a 15 százalékát a fiatalabbak.
A kutatásban résztvevő idősebb fogyasztók jelezték, hogy több szabadidejük van, és nagyobb az utazási kedvük, mint a fiatalabbaknak. Emellett érdekli őket, hogy új dolgokat próbáljanak ki. Mindez nemcsak az Egyesült Államokban és Németországban igaz, ahol ezek a fogyasztók nagyobb anyagi biztonságban érzik magukat, hanem Indiában is.
Az idősebb fogyasztók igenis aktívak az interneten, 90 százalékuk naponta használja a közösségi média platformokat. Szeretik a személyes kapcsolatot lehetővé tevő fizikai üzleteket, de nagyra értékelik az online csatornák használatának kényelmét is – néha még jobban, mint a fiatalabbak, bár ez nagyon eltérő az egyes piacokon.
Az Egyesült Államokban például az 50–70 éves fogyasztók 46 százaléka vásárol ruházati cikkeket online, míg a fiatalabbaknak csak a 36 százaléka. Kínában és Brazíliában fordított az arány, ott az idősebbeknek csak 30-39 százaléka vásárol ruházati cikkeket online, míg a 18-49 évesek 45-55 százaléka.
Következésképpen a márkák online is kapcsolatba léphetnek az idősebb fogyasztókkal, bár elérésük eltérő lehet a fiatalabbakétól. Az idősebb fogyasztók általában kockázatkerülőbbek, és különösen nagyra értékelik az általuk hitelesnek tartott márkákat és információkat. A bizalom kiépítésében leginkább a személyes kapcsolataiktól, vagy az elismert, felismerhető márkáktól érkező üzenetek segítenek a kutatás szerint.
Az 50-70 éves korosztályt tehát nehezebb megnyerni, mert sok esetben már eldöntötték mit tekintenek megbízható márkának és a fiatalabb fogyasztóknál kisebb valószínűséggel keresnek új lehetőségeket. De ugyanez a tulajdonságuk hosszú távon nagyon értékes vásárlókká teszi őket: ha egyszer már döntöttek egy márka mellett, általában hűségesebbek, mint más korosztályok tagjai.
E korosztály bizalmának és hűségének az elnyeréséhez tehát árnyalt megközelítésre van szükség, beleértve az üzeneteknek az érdeklődési körükhöz és vásárlási szokásaikhoz igazítását és a számukra dedikált vásárlási utak kialakítását, fogalmaz a BCG kutatása.
Az 50-70 éves korcsoporton belül a legtöbbet költő 20 százalék adja a teljes korcsoport vásárlásainak mintegy 55%-át. A BCG kutatása szerint az ő részesedésük a korcsoporton belül a jármű vásárlásoknál 50 százalékos, az utazásnál 54 százalékos, a befektetési termékeknél pedig 68 százalékos. Ezek az idősebb fogyasztók általában boldogabbak, aktívabb életmódot folytatnak, és kevésbé aggódnak a pénz miatt, mint más idősebb fogyasztók, miközben általánosságban is elmondható, hogy az idősebbek sok esetben ellenállóbbak a gazdasági válságoknak, mint a fiatalabbak, ezért rendkívül értékes fogyasztói szegmensnek számítanak – különösen gazdasági bizonytalanság idején.
A 2023 tavaszán Brazíliában, Kínában, Franciaországban, Németországban, Indiában, Olaszországban, Japánban, Spanyolországban, Svédországban, Thaiföldön, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban, 18 ezer fogyasztó megkérdezésével készített kutatás eredményei szerint az 50 – 70 éves fogyasztók hatalmas értéket és lehetőséget jelentenek a márkáknak, de nehezen tudják őket megszólítani a hagyományos marketing technikákkal.
Kapcsolódó cikkeink
Az utazás jövője: mesterséges intelligencia válthatja le az utazási irodákat
A turizmus világszerte robbanásszerűen növekszik, különösen Ázsiában, ahol a bővülő…
Tovább olvasom >Elindult Németország legnagyobb kutatása a vegetarianizmusról és a vegán táplálkozásról
A növényi alapú táplálkozás világszerte egyre népszerűbb: egyre többen hagyják…
Tovább olvasom >Egy kattintás a boldogságért: tízből kilenc magyar impulzusvásárló
A magyarok ötöde vásárol rendszeresen olyan terméket, amit előre nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >