Bársonyos és trendi
A harmincas években Amerikában született, a vendéglátásban a hatvanas évektől elterjedő, szuper-trendivé néhány éve váló termék, a smoothie, a közelmúltban „hivatalosan” is Magyarországra érkezett. Egy hazai tulajdonú vállalkozás egyelőre három üzletében készíti és kínálja a világban már dollármilliárdokat mozgató italt. A frissen facsart gyümölcslé, a turmix, a sorbet vagy a tejshake – mindenhol ismert fogalmak. Mi lesz, ha mindezeket „összeöntjük”, és egy turmixgépben jéggel jól összekeverjük? Ha jól csináltuk, akkor üzleti siker!
De mi az a smoothie? Az angol szó jelentése ebben a kontextusban: lágy, sima, bársonyos. A smoothie édes, fagyasztott, kevert ital, amelynek alapanyaga elsősorban a pépesített friss gyümölcs vagy zöldség, gyakran kevernek bele tört jeget, mélyhűtött gyümölcsdarabokat, fagyasztott joghurtot, néha fagylaltot, de egészséges volta kihangsúlyozására sok egyebet is – a szójatejtől a zöld teáig. Állaga a tejshake-éhez hasonló, és bár jéghideg, jóval homogénebb, mint a jégkásás italok. Az elkészítés módjából adódóan sok ásványi anyagot, nyomelemet, enzimet tartalmaz.
A világsikert a wellnessőrület globalizációja hozta magával, amikor milliónyi európai vált az egészséges táplálkozás hívévé, és kezdte kopírozni az amerikai példákat.
A smoothie-k receptvilága csaknem kimeríthetetlen. A gyümölcs- vagy zöldségalapanyagot „köti össze” a hozzá turmixolt banán, aszalt gyümölcs, joghurt, tofu vagy fagylalt. Édesítéséhez mézet, diót, mogyorót, fűszereket, lime-ot vagy citromot használnak. Gyakorlatilag minden étkezésre és ízesítésre alkalmas növény (még a gyógynövények) jó alapanyag a smoothie elkészítéséhez.
A tengerentúlon ezek az egészséges és kellemes italok hetven esztendő alatt hihetetlen pályát futottak be. Egymás után alakultak, alakulnak az erre a termékre szakosodott vendéglátóhelyek és franchise láncok, amelyek szinte biztos befektetési lehetőséget kínálnak a vállalkozók számára. A 60-as években alakult Smoothie King az egyik legpiacképesebb vállalkozás ma az amerikai franchise piacon, és 1989 óta tizenhétszer vezette az Entrepeneur magazin toplistáját saját kategóriáján belül. Ma 32 országban 475 smoo-thie-bár üzemel a lánc tagjaként. A 90-es évek óta a bevásárlóközpontok zöldség-gyümölcs osztályain megjelentek az előre palackozott változatok, az ezredfordulóra a dzsúsz és smoothie üzletág több milliárd dolláros sikertörténetté vált.
A jégkásás üdítők és a frappék itthon nem arattak átütő sikert – talán a smoo-thiek-nak sikerül. Nemrégiben Magyarországon is megjelent az erre a termékre épülő franchising: a Vita Juice Bar koncepció három taggal működik Budapesten, amelyek állandó választékában jelenleg tizenhatféle smoothie szerepel. Elsőre talán magasnak tűnhet a 3,5 dl-es „kiszerelés” 750 forintos ára, ez még nyilván próbára teszi a magyar átlagvendég fizetési hajlandóságát, ám az ötlet tulajdonosai teljes mértékben elégedettek az alig egy esztendő alatt elért eredményekkel. Mégis, a jót, a minőségit az ország „szegényebb” vidékein is keresik, így az érdeklődők napi rendszerességgel jelentkeznek az ország minden pontjáról, hogy szívesen átvennék a koncepciót. Már egy szomszédos országból is érdeklődtek a mesterfranchise jog után.
Mi lehet a smoothie-k sikere mögött? Talán az, hogy egy italnál összetettebb termékről van szó. Mivel a készítéséhez nem kell semmi különleges eszköz, egy komolyabb teljesítményű turmixgép, egy kis hűtőkapacitás és némi fantázia ötvözésével szinte bárhol előállíthatóak. A vendéglátás több szegmensében is – cukrászdák, gyorséttermek, kávézók – jó fegyver lehet a vendég pénzéért folytatott küzdelemben egy olyan termék, amely bármilyen kis helyen könnyen elkészíthető. Kínálható frissítőként, desszertként, étvágygerjesztőként. És ami fontos: a smoo-thie akár önálló étkezésként is felfogható – sporttevékenység után vagy vegetáriánus étrendbe állítva.
A felhasznált alapanyagoktól függően illeszthető egészségtrendekhez; adható csökkentett kalória-, zsír- és cukortartalommal, vagy magas proteintartalmú termékként is. A fagylaltok és a jeges italok készítésében is sikerrel használt joghurt szerepét némelyik amerikai smoothie-láncban átvette a „divatos” kefir, a közelmúltban már óriási választékban kínálják a kefiralapú frissítőt.
A világban tízmilliók kedvence a smoo-thie – talán itthon is tud vele valamit kezdeni a vendéglátás!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >