Bárki megnézheti a csökkentett kiszerelések adatbázisát
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) új, könnyen elérhető adatbázist indított, amelyben a 2020. január 1. és 2023. július 1. között mért termékzsugorodásokat mutatja be. A zsugorinflációként ismert jelenség arra utal, hogy a termékek tömege vagy térfogata csökken anélkül, hogy az ár változna.
A vásárlók gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy ugyanazért az összegért kevesebb mennyiséget kapnak. Az adatbázis mellett az élelmiszer-kereskedő cégeknek is kötelezővé vált márciustól jól látható tájékoztatót elhelyezniük, ha egy termék kiszerelése csökken, különösen, ha éves árbevételük meghaladja az 1 milliárd forintot.
A Nébih adatbázisában számos termékcsoport képviselteti magát, például a csomagolt lazac, jégkrém, fogkrém, felvágott és akár vécépapír is. Utóbbi esetében különösen rafinált a megközelítés, mivel nem a tekercsek mérete, hanem az egy tekercsen található lapok számának változását említik, ami kevésbé feltűnő a vásárlóknak.
A termékjelzések kötelezővé tétele kapcsán Heiszler Gabriella, a magyar Spar ügyvezető igazgatója kifejezte kritikáját egy interjúban. Szerinte nem lesznek képesek teljes mértékben betartani az előírást, mivel hiába kérnek nyilatkozatokat a beszállítóktól a termék méreteivel kapcsolatban, valamilyen formában mindig átcsúsznak különféle apró változások.
Kapcsolódó cikkeink
Nébih: több mint 300 kockázatos termék miatt kellett Magyarországon intézkedni tavaly
Több mint 300 kockázatos termék miatt kellett Magyarországon intézkedni tavaly…
Tovább olvasom >A Nébih ajándéka a házasság hetére: Esküvő maradék nélkül
Különleges útmutatóval készült a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül…
Tovább olvasom >Mindent az EUDR-ről – tematikus oldal indult a Nébih weboldalán az erdőirtásmentes termékek felügyeletéről
Az erdőirtásmentes termékek forgalmazására (EUDR) vonatkozó uniós szabályok 2025. év…
Tovább olvasom >További cikkeink
Enyhe visszaesést mutat a januári Beszerzési Menedzser Index
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >SAP: Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem…
Tovább olvasom >