Bárki megnézheti a csökkentett kiszerelések adatbázisát
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) új, könnyen elérhető adatbázist indított, amelyben a 2020. január 1. és 2023. július 1. között mért termékzsugorodásokat mutatja be. A zsugorinflációként ismert jelenség arra utal, hogy a termékek tömege vagy térfogata csökken anélkül, hogy az ár változna.
A vásárlók gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy ugyanazért az összegért kevesebb mennyiséget kapnak. Az adatbázis mellett az élelmiszer-kereskedő cégeknek is kötelezővé vált márciustól jól látható tájékoztatót elhelyezniük, ha egy termék kiszerelése csökken, különösen, ha éves árbevételük meghaladja az 1 milliárd forintot.
A Nébih adatbázisában számos termékcsoport képviselteti magát, például a csomagolt lazac, jégkrém, fogkrém, felvágott és akár vécépapír is. Utóbbi esetében különösen rafinált a megközelítés, mivel nem a tekercsek mérete, hanem az egy tekercsen található lapok számának változását említik, ami kevésbé feltűnő a vásárlóknak.
A termékjelzések kötelezővé tétele kapcsán Heiszler Gabriella, a magyar Spar ügyvezető igazgatója kifejezte kritikáját egy interjúban. Szerinte nem lesznek képesek teljes mértékben betartani az előírást, mivel hiába kérnek nyilatkozatokat a beszállítóktól a termék méreteivel kapcsolatban, valamilyen formában mindig átcsúsznak különféle apró változások.
Kapcsolódó cikkeink
Szántóföldi szenázsról és zöldtakarmányról szóló bemutató zajlott Tordason
2025 áprilisában a Nébih Szenázs és Zöldtakarmány bemutatót rendezett Tordason.…
Tovább olvasom >A Nébih a napraforgó gazdaságilag legfontosabb kórokozóiról nyújtott áttekintést
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) május elején kórtani bemutatót tartott…
Tovább olvasom >„Falatnyi történetek: Mesék maradék nélkül” – meseíró pályázatot hirdetett a Nébih
Első alkalommal hirdette meg országos meseíró pályázatát a Nemzeti Élelmiszerlánc-…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >