Azonosítás, ellenőrzés, termékajánlás: a jövő elérkezett

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

A fogyasztói magatartás egyik kiemelkedő mozgatórugója az ismeretlentől való félelemben gyökerező bizalmatlanság. Ennek eloszlatására szolgál a pontos információátadás, tájékoztatás és hiteles kommunikáció. Piacvezető az lehet és maradhat, aki a termékének a valódi arcát mutatja. Ez 2010-ben új alapokra helyeződhet, hiszen küszöbön áll új informatikai eszközök, technológiák elterjedése.Az RFID az egyik legmodernebb jelölési, azonosítási rendszer, amelyet elsősorban tőlünk nyugatra számos területen alkalmaznak az ipari/élelmiszer-ipari termelésben, valamint a kereskedelemben általában magas szinten automatizált folyamatokban.
Hazai elterjedését több tényező is akadályozza. Még mindig vonzóbbak a vonalkódok, megbízhatóságuk, valamint az RFID-hoz viszonyított alacsonyabb költségük miatt. Ugyanakkor a gazdasági válság és a törvényi szabályozások sem könnyítették meg a technológia elterjedését. Minden vállalat igyekszik olyan megoldásokra fordítani beruházását, amelyek alacsony költségen jelentős hatékonyságnövekedést és erőforrás-megtakarítást jelentenek.
Drágaságuk ellenére bizonyos esetekben az RFID-tagek/chipek üzemi, vagy raktári környezetben alkalmasabbak a szükséges információk hordozására. Például a tagek elhelyezhetők bármilyen tárolóeszközön, nem kopnak le, illetve nem szükséges az egyes rakatok szétbontása ahhoz, hogy az összes azonosítót leolvassuk. Egyes esetekben, főleg nedves üzemi környezetben alkalmasabbak, tartósabbak is, mint a vonalkódcímkék.
A RFID-chip-információk egyszerűen felülírhatók, nincs szükség például a ládacímkék lemondására vagy átragasztására, ha cserélődik azok tartalma.

RFID az ellátási lánc minden elemében
A termelés nyomon követését támogató RFID-alkalmazások iránti érdeklődés egyre erősödik, és a közeljövőben nagyobb kapacitású üzemekben már meg is jelenhet, jelzi a CSB-System Kft.
A kereskedelmi alkalmazások akkor lehetnek sikeresek, ha a logisztikai lánc minden szereplője képes az RFID-tagekbe kódolt információk olvasására, hívja fel a figyelmet a CSB-System. Ezért ez a magasabb értékű termékek disztribúciós lánca esetében jellemző inkább. A RFID másik nagy előnye lehet logisztikai alkalmazások esetében a gyors olvashatóság, a technika lényegéből adódóan nem kell „előkeríteni” az olvasandó azonosítót.
Az RFID terjesztésében jelentős szerepe van a hardver-, illetve szoftverszállítóknak is, hiszen jól működő, biztonságos rendszerekre van szükség ahhoz, hogy valóban hatékonyan használható legyen a rádiófrekvenciás azonosítás. Az RFID elsődlegesen az üzemi belső logisztikában kaphat majd szerepet, illetve további elterjedése várható magasabb értékű termékek esetében az ellátási lánc menti logisztikai folyamatokban is.
A vállalatirányítási szoftverek piacában rejlő potenciált mutatja, hogy a fő profilként bolti eszközöket (élelmiszer-ipari mérlegeket, címkéző berendezéseket) forgalmazó Bizerba Mérleg Hungária Kft. is kifejlesztett az élelmiszeripar számára egy termeléskövető, elszámoló vállalatirányítási rendszert. Így már nemcsak részmegoldásokat kínálnak, hanem komplett eszközökkel együtt működő, szoftveres alkalmazást az áru-előállítás folyamatának sarzs szintű nyomon követésére, feldolgozására.

Érdemes előre gondolkodni
Az élelmiszeripar és a logisztika számos területén működő partnereiknél már most előkerül olykor szempontként egy olyan komplett vállalatirányítási megoldás kialakítása, amely már jelenleg is alkalmas RFID-kezelésre. Ha egy vállalat stratégiájában, víziójában szerepel RFID-megoldás kialakítása, már a jelenlegi döntéseinél is mindenképpen figyelembe kell vennie, hogy a kiválasztott IT-megoldásszállító rendelkezik-e megfelelő tapasztalatokkal és szoftverfelületekkel a későbbi RFID-bevezetés standard támogatására.
Forradalmian újdonságnak számít a M.I.T. Systems Kft. által kifejlesztett RFID-olvasó, hiszen a világon az elsők között biztosított RFID-olvasási lehetőséget bluetooth kommunikációval. Két darab ceruzaakkumulátorral üzemel, saját töltőáramköre van. Az olvasási távolság ugyan kicsi (2-5 cm), de így több órás folyamatos üzemet biztosít a két elem. RFID-tagek, proximity kártyák olvasására használják a megrendelők. Szabó Dániel, a M.I.T. Systems szakértője szerint nagy értékű tartós fogyasztási cikkek esetében a logisztikát megkönnyíti, meggyorsítja.

Mindentudó elektronikus polccímkék
A Synergon Retail Systems Kft. 2009 májusától szerezte meg a „taggy esl” elektronikus polccímke disztribúcióját. Ez egy innovatív wireless-rendszer, amely a termékek naprakész árainak és egyéb jellemzőinek pillanatnyi megjelenítésére szolgál. Egy kihelyezett eszköz, amely IT-rendszerhez kapcsolódva folyamatosan fogadja és megjeleníti az aktuális információkat, mint például a termék eladási ára, egy adott mérési egység ára, aktuális promóciók, kedvezmények forintban vagy százalékosan, újrarendelési tételek és készletek.
Az eszközökre a pénztárgép vagy back office adatbázisából kiexportálható a cikktörzs, illetve a hozzá tartozó árak. Az információk kiküldése után pontos visszajelzést kapunk, hogy melyik eszközre milyen információt küldtünk el, és azok letöltése sikeres volt-e.
A Szintézis Informatikai Zrt. által forgalmazott Pricer ESL – elektronikus polccímke – sokkal több, mint egy egyszerű árkijelző. Az ESL LCD-ről leolvasható az is, mennyit adtak el adott termékből adott idő alatt. Így olyan információkhoz juthatunk, mint például az árkedvezmény hatása az eladásokra. Láthatjuk, melyik termék mennyire árérzékeny. Továbbá leolvashatjuk, mennyi termék található még a polcokon vagy akár a raktárban, mennyi a nyitott megrendelés, facing, polckialakítás, és minden olyan adat megjeleníthető, ami a back office rendszerből kinyerhető.
– A Pricer az egyetlen olyan polccímke-szállító, amelynek egy infrastruktúra alatt működik a grafikus és szegmenscímkéje, így magában hordozza a jelen és a jövő megoldásait is – nyilatkozta lapunknak Szabó Dániel stratégiai üzletágvezető.
A Szintézis által ajánlott ESL-rendszer sok más hasonló konkurens rendszerrel ellentétben 2 irányú forgalmat bonyolít le. Amint a készletrendszerben ármódosítást hajtanak végre, az új ár megjelenik a polckijelzőn is. Ha a polckijelző nem igazolja vissza az ármódosítást, akkor a rendszer figyelmeztet minket. Így elkerülhető, hogy más ár szerepeljen a kijelzőn, mint a blokkon.

Már nem csak a multiknak térül meg gyorsan
Szabó Dániel azt is elmondta, hogy tévhit, hogy az elektronikus polccímke csak a multinacionális vállalatok számára megengedhető. Már egy kisebb üzletben is rövid idő alatt megtérül a beruházás. Jelen pillanatban is működik a rendszer patikában, informatikai üzletben, barkácsáruházban, ruházati üzletben, töltőállomáson. Ugyanaz a helyzet az elektronikus polccímkével, mint a vonalkódos technológiával volt 20 évvel ezelőtt. Eleinte még különlegességnek számított, ma pedig már furcsa, ha valahol nem használják. A polccímke hasonló elterjedésére számítanak.
A Wincor Nixdorf Magyarország Kft. a világszerte 10 000 alkalmazottat foglalkoztató Wincor Nixdorf International leányvállalata. A magyarországi képviselet tevékenységi köre a kiskereskedelmi, töltőállomási és banki informatikai rendszerek és megoldások teljes skáláját lefedi.
A Wincor Nixdorf Magyarország Kft. 2009-ben áttörést ért el az elektronikus polccímkék forgalmazásában azáltal, hogy a legfontosabb ügyfelük, a TESCO két hipermarketjét, a budaörsit és a százhalombattait is az ő polccímkéjükkel szerelte fel, nyilatkozta lapunknak Nagy Attila ügyvezető. A kasszarendszer cikktörzsével integrált polccímkerendszer használata segítségével ezekben az áruházakban lehetővé vált az árak gombnyomásra történő, azonnali aktualizálása. A Wincor által forgalmazott francia SES cég technológiája rövidhullámú rádiófrekvenciát használ az adatátvitelhez, ami megbízható és nagy biztonságú kommunikációt eredményez a polccímkék és az árinformációkat sugárzó antennák között.

Lehetőségek 3D-ben
A Laurel Számítástechnikai Kft. munkatársa, Járai Richárd elmondta, hogy 2010-ben több fejlesztésben is gondolkodnak, amelyek megoldásai még több kényelmet és lehetőséget nyújtanak a vásárlóknak. Az idei év nagy újdonsága lesz a HOLOBOX, amely egy 3 dimenziós megjelenítő eszköz. Nagyon jó minőségű, teljesen élethű hologramok megjelenítésére alkalmas. Az eszköz kiváló reklámhordozó, mert odavonzza a vásárlót, aki ezután kinyomtathatja a termékhez tartozó akciós kupont.
A Laurel több céggel dolgozik együtt. Így készült el a térinformatikai rendszer, amely használatával könnyen megtudható például, hogy egy adott település mely részén érdemes boltot nyitni. Egy másik közös fejlesztésük a mobilmarketing-rendszer, amellyel a kereskedők üzeneteiket közvetlenül a vásárlóknak küldhetik.
A Coop-láncnál bevezetett készletgazdálkodási rendszerükkel a készlethiány megszüntethető. Mára ez a szoftver (az OSA) is sztenderd része lett a Kerinfó nevű adattárházi megoldásuknak, így bármely ügyfél számára elérhető.

Mindent a vevőért, a vendégért
Az önkiszolgáló rendszerekről általánosságban az mondható el, hogy nem léteznek olyan sablonmegoldások, amelyek minden üzletlánc, illetve minden vásárlói kör igényeinek pontosan megfelelnek. Az önkiszolgáló kasszák az első, megszokási időszak után jelentős vonzerőt jelentenek majd a magyarországi vásárlók számára is azáltal, hogy gyorsabbá, egyszerűbbé teszik a fizetést.
A legújabb trendeket szolgálva követik az ügyfelek igényeit a Szintézisnél. Szabó Dávid stratégiai üzletágvezető elmondta, hogy 2009-ben nagy lépéseket tettek meg az automata kassza bevezetése felé, és az idén szeretnék ezt több üzletben bevezetni.
A Szintézis egy másik, éttermi rendszere elismert vendéglősök segítségével vette fel a mai formáját. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ma már szinte mindent tud, ami egy étterem működtetéséhez szükséges. A különböző moduloknak köszönhetően ma már egy hotel működtetésében is nagy segítség lehet. A vendégek kiszolgálása hatékonyabbá, gyorsabbá válik a használatával. A készlet kezelését, az alapanyag beszerzésének, felhasználásának folyamatát gördülékenyebbé, jól áttekinthetővé teszi. A FIFO elvű, beszerzési áras készletvezetés részben automatikusan valósul meg. Az „Éttermi Segéd” működéséhez windowsos környezetet igényel. Ebből adódóan kezelése egyszerű, a Windowsnál megtanult és megszokott eljárásokkal, billentyűkombinációkkal történik. Egyre jobban terjed az éttermekben a kézi terminál (PDA) használata, amelynek nagy előnye, hogy a rendelés felvételével egy időben megy a rendelés a konyhára, így értékes időt spórolhatunk meg.

Minden, ami mobil
Testre szabott PDA-rendszerekkel támogatja az értékesítési folyamatokat a Mobisol Kft., bármely területről is legyen szó. 2009-ben az értékesítés és a rendelések rögzítése mellett egyre hangsúlyosabbá váltak a felmérések, a merchandising-adatok rögzítése, valamint a vevői elégedettség erősítése és az eredmények mérhetősége. Nagyon fontos a megrendelők részéről, hogy a képviselők teljesítménye több szempontból is mérhető legyen, és akár látogatáson belül a PDA-rendszeren keresztül GPS-szel is ellenőrizhető legyen. A tendencia egyértelműen az objektíven mérhető, de még humánus módszerekkel ellenőrzött, a vevők előtt hiteles, megbízható képviselőcsapat működtetése és magas szintű informatikai támogatása irányába mutat.
Az M Factory Zrt. nyilatkozta, hogy a mobilkupon alkalmazása 2010 tavaszán kerül bevezetésre.
– A szolgáltatás előnyei a hagyományos kuponokkal szemben, hogy a beváltások számán túl, az előzetes regisztrációnak és a rendszer felépítésének köszönhetően, pontosan mérhető, hogy ki, mikor, mit, mennyit és hol váltott be – mondja Huber Kornél, a cég mobilmarketing-tanácsadója. – Az így generálódott adatbázis alkalmas meddőszórás nélküli promóciók lebonyolítására, valamint a rendszer flexibilitásának eredményeként az egyes kuponok paraméterei is lényegesen kedvezőbben paraméterezhetők, mint az offline társaiké.
A mobilkupon-alkalmazás felhasználói számára további előnyt jelent, hogy az érdeklődési körüknek megfelelően lehet szűrni az alkalmazást illetően, valamint mérhető az egy felhasználó által leggyakrabban felhasznált kuponok száma, így akár hűségprogramok, pontgyűjtésen alapuló kampányok is működtethetők a rendszerben. Áttörést jelenthet, hogy találtak egy olyan megoldást a beváltásra, amely azon túl, hogy felhasználóbarát, nem igényel a beváltás helyszínén jelentős fejlesztést, beruházást, plusz humánerőforrás-bevonást.
Szabó Kriszta

Kapcsolódó cikkeink