Azonnali fizetés kisokos

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 04. 10. 10:58

2019. július 1-jén elindul az azonnali fizetési rendszer Magyarországon, amelynek eredményeként a banki átutalások a hét minden napján 5 másodpercen belül megérkeznek a fogadó félhez. Az új fizetési infrastruktúrán megjelenő fizetési megoldások elsősorban az alábbi fő fizetési helyzetekben nyújthatnak alternatívát: sárga csekkes befizetések, bolti fizetések, webshopoknál történő fizetések, magánszemélyek közötti pénzküldés.

Az internetes kereskedők a fizetési opciók között kínálhatják a közvetlenül a bankszámla terhére történő azonnali fizetést is (aminek „elődje” ma a „fizetés banki átutalással”). Míg napjainkban a banki átutalással történő fizetésnél az ügyfélnek az internet bankjában meg kell adnia az átutaláshoz szükséges adatokat – a kedvezményezett nevét, a kedvezményezett számlaszámát, az összeget, továbbá a közlemény rovatban az elektronikus díjbekérő számlán feltüntetett megrendelési számot –, 2019. július 1. napját követően már nem lesz ezekre szükség.

A kereskedők automatikusan összeállíthatják a banki átutalás indításához szükséges „adatcsomagot” az ügyfél helyett, ami az alábbi módokon történhet.


– QR-kód lefotózásával indított banki átutalás:

A banki átutalás indításához szükséges valamennyi adatot automatikusan, egy ún. QR-kódba csomagolja a kereskedő egy QR-kódgenerátor programmal. Ha az ügyfél rendelkezik mobilbanki applikációval (vagy letölti majd egy ún. harmadik feles fizetéskezdeményezési szolgáltató mobilalkalmazását), akkor az applikáción keresztül a QR-kód lefotózásával automatikusan kitöltésre kerülnek a banki átutaláshoz szükséges mezők (a közlemény rovat is!) – a kosár ellenértékének pontos összegével együtt. Az ügyfél feladata csupán, hogy ellenőrizze az adatokat, és amennyiben azok helyesek, akkor a jóváhagyásával nyugtázza a megbízást a mobilbanki – vagy a harmadik feles fizetéskezdeményezési szolgáltató – applikációjában.

– Fizetési kérelemmel indított azonnali fizetés (átutalás):

Amennyiben az ügyfél nem rendelkezik mobilbanki applikációval, vagy nem szokott hozzá a QR-kód fotózásához, akkor dönthet úgy is, hogy az azonnali fizetési megoldások közül a fizetési kérelmet választja. Ebben az esetben elegendő lehet csupán a mobilszámát megadnia a kereskedőnek.

A kereskedő – a számlavezető bankján vagy harmadik feles szolgáltatón keresztül – az ügyfél mobilszámához (ún. másodlagos számla­azonosítóra) hozzárendelt bankszámlára fogja kiküldeni a banki átutaláshoz szükséges valamennyi adatot. Az ügyfél az internet bankján keresztül látja majd az előre kitöltött banki megbízást,amely csak a jóváhagyását követően kerül teljesítésre. //

Kapcsolódó cikkeink