Az vagy, amit megeszel
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMALive.eu című havi video hírműsorának egyik témája az egészséges étkezés. Már nem csak egyszerű divatról van szó, a vásárlók alapszükségletévé vált a rendszeres, tápláló és finom, ugyanakkor egészséges ételek fogyasztása.
A vásárlók többet is hajlandóak fizetni az egészségesnek tartott élelmiszerért, ugyanakkor gyakran zavarba hozza őket a boltokban található kínálat.
Testi-lelki jól-lét
Edgar Elzerman, a PLMALive.eu egyik állandó műsorvezetője Emma Coles-szal a Food Smart Advisor (Okosétel Tanácsadó vállalat) társ alapítójával beszélgetett a témáról. Emma Coles személyes indíttatásból kezdett bele ebbe a vállalkozásba, mivel pár éve komolyabb egészségügyi problémával kellett szembenéznie. Azóta tudja, hogy sok betegség helyes táplálkozással megelőzhető, ez pedig komoly anyagi következménnyel is járhat, így megéri a témával foglalkozni.
Naponta átlagosan 200 étel-választási döntést kell meghoznia egy embernek. Sokszor azt hisszük, hogy ez tudatos döntés, pedig nagyon sok tényező befolyásolja, például mi van otthon, mi van a boltban, azt hogy jelenítik meg felénk. Ott van még a kultúra, a szokások, a hagyományok és az árak. Sok országban az egészséges ételek drágábbak, például Hollandiában most emelték meg a zöldség-gyümölcs ÁFÁ-ját. Mindez nagy felelősséget ró a gyártókra és kereskedőkre, hogy mégis széles körben elérhetővé tegyék az egészséges ételeket.
A jó ételnek nemcsak finomnak kell lennie, hanem tápanyagokban gazdagnak is, ez utóbbiról hajlamosak vagyunk elfeledkezni. Épp ezért kell átlátható módon megmutatni, mit is tartalmaznak a különböző élelmiszerek. Sokszor a cukor- és sócsökkentő projektek közben születnek meg az olyan termékek, amik később sikeresek lesznek. Ilyen volt az Albert Hejn 100%-os mogyoróvaja.
Ami a nehézséget okozza, hogy az élelmiszer egy óriási, 7 trillió eurós üzlet, ahol komoly üzleti érdekek csaphatnak össze. Ugyanakkor a fogyasztók által támasztott keresletet a kereskedők képviselik a gyártók felé, így nekik is igazodniuk kell az új szempontokhoz és igényekhez.
Fejlesztés és tesztelés az út
Emma Coles kereskedőkkel, gyártókkal, KKV-kkal, de a kormányzattal is együtt dolgozik. Jó példa a gyermekek felé irányuló marketing üzenetek szűrése az egészségesebb életmód érdekében. Nagyon sok kereskedő is bekapcsolódott és próbálnak segíteni a szülőknek, hogy a gyermekeik egészségesebb termékeket fogyasszanak. Néha a diszkont áruházak előrébb tartannak mindebben, mert van egy nagy előnyük, kisebb választékuk van, amit könnyebben áttekinthetnek ilyen szempontból is. Ráadásul nagy a sajátmárkás termékek aránya náluk, amiben ők maguk hozhatják meg a döntést. Az online már más kérdés. Versenytársként lépnek fel a hagyományos kereskedőkkel, időnként sokkal egészségesebb választékot kínálva.
A koronavírus kapcsán is hangsúlyozni kellene az egészséges táplálkozást. Egy USA kutatás szerint a kórházban ápolt koronavírusos betegek 65%-a metabolikusan nem volt rendben, vagyis egészséges életmóddal nagy valószínűséggel elkerülhették volna a kórházi ápolást. A tesztelés és az oltóanyag mellett tehát az egészséges ételekre is oda kellene figyelni.
A kereskedőknek nagy lehetőség sajátmárkás egészséges szortiment létrehozása, hiszen sokszor ők sokkal rugalmasabbak, mint a nagy, ikonikus, globális márkák gyártói. Mindkét oldal hoz innovációkat, de a kereskedők a privátcimkével előrébb tartanak, hiszen gyorsabban tudnak változtatni, fejleszteni és már rég nem másolják a nagy brandeket, hanem saját termékinnovációik vannak. A sajátmárkás gyártóknak először is tisztában kell lenni saját adottságaikkal és jelen termékkörük egészséges vonatkozásaival. Ezek alapján tűzhetnek ki célokat, merre szeretnének haladni. Ehhez nagyon meg kell érteni a legfrissebb egészséges étkezési irányzatokat, fogyasztói elvárásokat, mert a tudatos fogyasztók járnak az élen tájékozottságban, ismeretekben és ezeket szívesen meg is osztják. Érdemes tehát rendületlenül fejleszteni, próbálkozni és tesztelni az egyre táplálóbb és egészségesebb választék kialakításáért.
Kapcsolódó cikkeink
Kék bolygó: A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó
A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a…
Tovább olvasom >Magyarországon még mindig kevesen gondolkoznak kifejezetten energiahatékonysági célú fejlesztésekben
Magyarországon még mindig kevesen gondolkoznak kifejezetten energiahatékonysági célú fejlesztésekben. Erre…
Tovább olvasom >Egyre több egészséges élelmiszer fogy Olaszországban
Továbbra is dinamikusan nő Olaszországban az egészséges élelmiszerek, köztük a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >