Az üzleti várakozások júniusban már nem javultak
A GKI konjunktúraindexe az áprilisi, példátlanul nagy emelkedés után májusban és júniusban is tovább nőtt, de legutóbb már csak hibahatáron belül. Az index ezzel elérte tavaly év eleji, vagyis a járvány előtti szintjét. A GKI-nak az EU támogatásával készített felmérése szerint, noha az üzleti várakozások gyorsabban, már májusban visszanyerték korábbi optimizmusokat, most júniusban kissé pesszimistábbak lettek. A fogyasztói bizalmi index viszont júniusban is érezhetően tovább emelkedett, s ezzel csaknem elérte válság előtti értékét.
Az üzleti szférában júniusban az ipari és építőipari várakozások romlottak, a kereskedelmiek javultak, a szolgáltató cégeké nem változott. A kereskedelem kivételével minden ágazatban kissé több az összességében optimista, mint a pesszimista cég. A legoptimistábbak az építőipari és az ipari vállalkozások. Az ipari bizalmi index júniusi csökkenését a gyengébb termelési várakozások okozták. A rendelésállomány – ezen belül az exportrendelések – valamint az elmúlt időszaki termelés megítélése javult, a készleteké stagnált. Az építőipari cégek kilátásai áprilisban nagyot javultak, azóta lényegében stagnálás érezhető – az ágazati bizalmi index májusban hibahatáron belül nőtt, júniusban pedig hasonló mértékben csökkent. Júniusban a magasépítő cégek kilátásai valamelyest romlottak, a mélyépítőké alig változtak. Lényegesen kedvezőbb lett az előző háromhavi termelés, de kissé rosszabb a rendelésállomány értékelése. A kereskedelmi bizalmi index az áprilisi jelentős és a májusi kismértékű növekedését követően júniusban lassulva emelkedett tovább. Az eladási pozíció megítélése enyhén javult, a rendeléseké és a készleteké kissé rosszabb lett. A szolgáltatói bizalmi index júniusban nem változott. Az általános üzletmenet és az elmúlt időszaki forgalom megítélése javult, a forgalmi várakozások romlottak.
Az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága az áprilisi látványos javulás után összességében nem változott, minimálisan visszafogottabb lett, de így is minden ágazatban több cég készült a létszám bővítésére, mint csökkentésére. Júniusban főleg a kereskedelmi és szolgáltató cégek foglalkoztatási elképzelése lett halványabb, ezt megelőzően is ezek a cégek voltak a legóvatosabbak. A lakosság munkanélküliségtől való félelme négy hónapos javulás után júniusban ismét erősödött. Az áremelési törekvés a kereskedelem kivételével minden ágazatban erősödött. Azonban így is a kereskedelemben a legerősebb az áremelési szándék, e cégek többsége áremelésre készül. Ugyanakkor a májusi jelentős növekedés után júniusban csökkent a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság jövőjének megítélése májushoz hasonlóan a kereskedelem kivételével minden ágazatban érezhetően kedvezőbb lett, főleg a szolgáltató cégeknél. A lakosság véleménye is érezhetően javult.
A GKI fogyasztói bizalmi index júniusban immár negyedik hónapja növekedett. A lakosság saját pénzügyi helyzetének, megtakarítási képességének alakulását, valamint a nagyértékű fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is javulónak érzékelte.
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb lett a tőkés és a tőkejövedelmek reálértéke is csökkent 2023-ban
A NAV adatai szerint 2023-ban a tőkejövedelemmel rendelkezők száma 375…
Tovább olvasom >Az NKFIH projektet indít a kkv-k ösztönzésére
Szakmai fejlesztésre, újításra, a gazdasági kapcsolatok és a kutatási területek…
Tovább olvasom >Fordulat 2024 – Aktív egyéni vállalkozók térnyerése
Az egyéni vállalkozások száma 2024-ben dinamikusan növekedett, miközben a társas…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >