Az üzletek több mint egyharmadában találtak szabálytalanságot az ellenőrök
A kormányhivatalok munkatársai az ellenőrzött üzletek 38 százalékában találtak szabálytalanságot november 23. óta – mondta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.
Szente István közölte: az ellenőrök 634 kereskedelmi üzletben vizsgálták a fogyasztók érdekeinek betartását. Hozzátette, hogy a szabálytalanságok kis súlyúak voltak, az ellenőrzések pedig még egy hétig folytatódnak.
Az eladási árak feltüntetésénél 15 százalékban, míg az egységáraknál 25 százalékban fordult elő szabálytalanság. Az akciós eladási árak ellenőrzésénél 11, míg az akciós egységáraknál 10 százalék volt a szabálytalanság.
Közölte, tipikus eset, hogy a pénztárnál nem az akciós árat számítják fel. Ezek az arányok szinte megegyeznek a tavalyi kifogásokéval.
A szolgáltatások díjának feltüntetésénél viszont mindössze 6 százalék volt a szabálytalanság, ez egy éve még 24 százalék volt – ismertette az adatokat a főigazgató.
Az ellenőrök 558 próbavásárlást végeztek, ezek során 5322 terméket vásároltak. Jogsértést az esetek 12 százalékában – 69 vásárlásnál – tapasztaltak, a többletszámlázás 25 millió 866 ezer forintot tett ki.
Eddig 17 fényfűzért vizsgáltak a hatóság laboratóriumában, ebből 10 nem volt megfelelő. Folyamatban van 20 termék további vizsgálata, de ezeknél is hasonló eredmény várható – mondta.
A szaküzletekben és nagyáruházakban vásárolt fényfüzérekkel nem volt gond, a piaci és távol keleti boltok termékei veszélyeztetik a fogyasztók biztonságát – ismertette a biztonságot érintő vizsgálatról Szente István. Leggyakoribb hiba a villásdugó rossz szigetelése, illetve az, hogy a vezetékek kettős helyett csak egyszeres szigeteléssel rendelkeznek.
Vermes Bella, a hatóság szóvivője arra hívta fel a figyelmet, hogy a 10 ezer forintnál drágább műszaki cikkekre kötelező jótállási jegyet adni. Otthon ajánlott kipróbálni a terméket, mivel cserét csak 3 napon belül lehet kérni. Hibátlan terméket – például a színe vagy a mérete miatt – a kereskedő nem köteles visszacserélni. Amennyiben ezt ígéri, úgy a vásárló ezt írassa rá a számlára – javasolta a szóvivő.
Az internetes vásárlásnál viszont 14 napig indoklás nélkül lehet visszaküldeni a terméket, leszámítva például a romlandót, vagy az egyedi igény szerint készültet – tette hozzá Vermes Bella. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 2 milliárd forint bírságot szabott ki a GVH 2023-ba
Mint minden évben, idén is közzétette a Gazdasági Versenyhivatal az…
Tovább olvasom >Elfogadta az Európai Parlament a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályt
Elsöprő többséggel szavazta meg az Európai Parlament a mesterséges intelligenciáról…
Tovább olvasom >Megváltozott fogyasztói szokások, változó fogyasztóvédelmi szabályok
Az idei évkezdés a leárazásokon és az új kollekciókon túl…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Tetra Pak bejelentette, hogy Alex Henriksen lesz a kelet-európai régió ügyvezető igazgatója
A Tetra Pak, a világ egyik vezető élelmiszerfeldolgozással és csomagolással…
Tovább olvasom >A hulladék körforgásáról fejlesztett új oktatási modulokat a Coca-Cola Magyarország
A körforgásos gazdaság alapjairól, és a víz, valamint az energia körforgásáról szóló, online tananyag…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >