Az új környezetvédelmi termékdíj törvény egyértelmű áremelkedéssel jár
Aggasztó, hogy az elfogadott törvény, valamint a végrehajtási rendelet végleges szövege az érintettek számára november végén, a bevezetés előtt egy hónappal még nem ismert. 2011 második felében – a korábbi félelmekkel szemben – a világpiacon nem folytatódott a papírárak drasztikus növekedése, ennek jótékony hatása azonban az erős euró miatt a hazai piacon nem érezteti hatását. Ugyanakkor a készülő új környezetvédelmi termékdíj törvény egyértelmű áremelkedést, és a felkészülési idő szűkössége miatt komoly nehézségeket okozhat – nyilatkozta Panyi László, a Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés (MAHUSZ) elnöke, az ágazat helyzetét tekintve.
Mi történik a hullámpapír ágazatban?
Az összesített adatok alapján a hazai hullámtermék gyártás volumene – melyben rendszerint tükröződik a GDP alakulása – a tavalyi évhez viszonyítva több mint 2%-kal esett vissza. A 2011. év első felében tapasztalt áremelkedés után a világpiacon megfigyelhető alapanyagár csökkenésnek köszönhetően nemzetközi szinten a papírárak növekedése megtorpant, ám ennek előnyeit a gyenge forint miatt a hazai piacon kevéssé érzékeljük.
2012-ben a belföldi piac felvevőképességében a MAHUSZ elnöke nem vár jelentős változást. A gyártási költségek terén a szervezet elnöke nem vár markáns növekedést, ám a forint esetleges további gyengülése ronthatja az ágazat helyzetét. Az energiaköltségekben infláció körüli növekedéssel számolnak.
Átalakul a termékdíj-rendszer
A termékdíj-rendszer változása – többek között- nemcsak a belföldön kibocsátott csomagolóeszközök és – anyagok körét érinti, hanem jelentősen átalakítja a hulladékpapír-visszagyűjtés és – hasznosítás területét is Az idei évben érvényes rendszerben a koordináló szervezetekhez tartozó Ökopannon által kezelt hulladékok hasznosítása 60% feletti volt. 2012-ben egy gyökeresen más rendszer lép életbe, a koordináló szervezetek szerepét centralizált módon az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) veszi át.
Az OHÜ az eddigi koordinációs szervezetek helyett központi irányítással felügyelné a hulladékhasznosítás működését Magyarországon, úgy az ipari-kereskedelmi, mint a kommunális hulladék területén. A rendszer átalakításának célja egyrészt a kötelezettség következetes érvényesítése, a hatékonyság növelése a termékdíj begyűjtése terén, másrészt az adminisztrációs terhek csökkentése volt. „Nagyon reméljük, hogy ezek a célok megvalósulnak, bár a termékdíj törvény alakulását figyelve megfigyelhetők olyan jelek, amelyek azt sejtetik, hogy az egyszerűsítés helyett mégis megmaradhatnak olyan elemek, amelyek az adminisztrációt nem csökkentik, hanem inkább növelik. Mint minden új, ez a változás is magában rejti a réginél hatékonyabb működés lehetőségét, de csak akkor, ha megfelelő szakmai gondossággal készítik elő és működtetik” – fogalmaz Panyi László.
A törvény első ismert változatának ismertetését követően (2011. június 27.) történtek szakmai egyeztetések, bizonyos mértékig figyelembe is vették a szakmai szervezetek javaslatait, de számos fontos felvetés nem talált meghallgatásra.
„Aggasztó, hogy csak november végére vált ismertté a januárban életbe lépő törvény végleges szövege. Az egyszer már elfogadott verziót a parlament még módosítani fogja, illetve nem ismertek a végrehajtási rendeletek, amelyek szabályozzák, hogy a cégeknek hogyan kell megfelelni a törvénynek. Nagyon szűk a felkészülési idő a törvény hatálya alá eső cégek számára, hiszen nemcsak „fejben” kell felkészülni, hanem a teljes rendszert, szoftvereket, nyilvántartásokat, számlázási, kalkulációs metódust kell módosítani, és mindennek január 1-jére el kellene készülnie” – hangsúlyozza a MAHUSZ elnöke, aki attól tart, hogy mindennek az amúgy is megfeszített munka, illetve a szabadságolások időszakának számító december hónapban kellene megtörténnie.
Egyébként több szervezet – köztük a MAHUSZ is – jelezte, hogy szükségesnek tartja a törvény hatálybaléptetésnek elhalasztását legalább a végrehajtás gyakorlati feltételeinek megteremtéséig, az átmeneti időre pedig a jelenlegi rendszer működési feltételeinek meghosszabbítását kérte, de ennek elfogadására kicsi az esély, a hazai hullámtermék gyártók aggódnak az életbelépő új törvény piacra gyakorolt hatása miatt.
Mit hoz magával a környezetvédelmi termékdíj törvény változása?
Az árak emelkedése elkerülhetetlen lesz, és ezt végső soron sajnos a fogyasztóknak kell megfizetniük. A megállapított termékdíjat – a papír esetében ez kilogrammonként 20 forint – minden belföldi forgalomba kerülő csomagolóeszköznél be kell építenünk a termék nettó árába, amely így még az áfa alapot is növeli. Ennek következménye egyértelmű és „látványos” áremelkedés lesz, ugyanis a termékdíjat a cégeknek kötelezően be kell fizetnie az adóhatóságnak, és mivel ennek költséghatását nem tudják egyedül viselni, értelemszerűen beépítik az árakba. „A jelenlegi rendszerben is van termékdíj fizetési kötelezettség, ez azonban a koordinációs hálózaton keresztül liszensz-díjjá „szelídül”, és mértéke papír esetén körülbelül fele a jövőre tervezett termékdíj tehernek. A hullámtermék felhasználóknak szembesülniük kell az ez által bekövetkező áremelkedéssel. A termékdíj belépése a hullámdoboz csomagoló termékek esetében a hullámtermék értékétől függően 7-8 %-os nettó árnövekedést jelenthet, de ennek mértéke akár a 10%-ot is elérheti alacsonyabb értékű termékeknél ” – prognosztizál Panyi László, a MAHUSZ elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >