Az ügyfélért mindent
Magyarországon egyelőre a működésfejlesztési szolgáltatások megrendelői alapvetően két körből kerülnek ki a vállalati szektoron belül. Az elsőt a globális cégek magyarországi leányvállalatai jelentik. Õk általában azt várják el, amit a külföldi anyacég. Sőt, a legtöbbször a magyar megbízást kiadó vezető is külföldi, aki hozza magával korábbi, kint szerzett tapasztalatait. A másik, növekvő kör a nagy magyar cégekből áll, akik gyakran regionális növekedési stratégiát követnek.A magyar cégek jelentős része ugyanakkor még nincs mindig tisztában azzal, miként lehet hatékonyan használni egy tanácsadót. A külső szakértő felkérésének, a külső szemléletmód átmeneti integrálásának többféle előnye lehet. Például átmenetileg pótolhatja a hiányzó erőforrásokat. Külső szemléletmódot hozhat a szervezet életébe, lehetővé téve a változásokat. Sok esetben előfordul, hogy a vezetés látja a váltás szükségességét, de külső támogatásra van szüksége az adott változás véghezviteléhez.
Az első kontaktus meghatározó
A működésfejlesztési szolgáltatások egyik fontos területe az ügyfélkapcsolati menedzsment, amely egyre inkább felértékelődik a verseny élesedésével az FMCG-piac szereplői között. Mint Nagy Péter, a PricewaterhouseCoopers vezető menedzsere magyarázza, az egész iparág arról szól, hogy miként lehet olyan ügyfélkapcsolatokat felépíteni, ami lehetővé teszi a minél több áru, minél magasabb profittal történő eladását hosszú távon:
– Az ügyfélkapcsolat felépítésének alapja az az élmény, ami éri a fogyasztót, amikor bemegy az üzletbe, amikor találkozik eladó és vevő. Ha az élmény maradandó lesz, ott és akkor eldől, hogy legközelebb is odamegy-e bevásárolni a vevő, vagy rossz élmény esetén soha többet a cég felé sem néz. Mindössze néhány rövid pillanatról van szó, az akkor szerzett élmények a vásárlás szempontjából meghatározók. Ha a vállalat ugyanis ezt a kontaktust elrontja, akkor nem lesz sikeres, mert az ügyfelek elfordulnak tőle.
Elkülönülő stratégiák
Az élelmiszerpiacon a harddiszkontláncok nagyon pontosan körbehatárolt stratégiát folytatnak, nagyon olcsón, viszonylag kis választékot kínálnak minimális kényelmi szolgáltatások mellett. Ezzel kiszolgálnak egy adott vásárlói réteget, de a fizetőképesebb vásárlók másféle stratégiát igényelnek. Jó példa erre az IKEA megújulása, nem vásárlást, hanem családi programot ajánlanak. A stratégiák jól láthatóan elkülönülnek.
A probléma, vagyis az árbevétel visszaesése vagy nem megfelelő ütemű növekedése akkor következik be, amikor átrendeződik a piac. Például új versenytárs érkezik, vagy megváltozik a szabályozói környezet. Ez utóbbira példa Magyarországon az elektronikus hulladékok visszavételét előíró, szigorúbb szabályozás, ami jó néhány kiskereskedelmi céget arra késztetett, hogy végiggondolják értékesítési stratégiájukat. Jelesül azt, érdemes-e egyáltalán elektronikus termék árusításával foglalkozniuk.
Regionális szintre lép a kereskedelem
Magyarországon az utóbbi években kisebb megtorpanások ellenére is növekedett az átlagos reálbér. Talán ennek is köszönhetően kialakult egy olyan vásárlói réteg, amely már nem kizárólag az árat figyeli, hanem vásárlási élményt keres. Ennek megfelelően a nagy kiskereskedelmi láncok egyre inkább megpróbálják személyesebbre szabni a szolgáltatásaikat, hogy elérjék ezt a réteget, és ezáltal megtartsák a vásárlók ezen kevésbé árérzékeny rétegét.
A regionálisan terjeszkedő magyar kiskereskedelmi láncok előtt egy még nagyobb kihívás áll. Miután jelentős pozíciókat szereztek a közeli országokban, ezért immáron nem magyar, hanem nemzetközi láncként kell megjelenniük és működniük. Ennek megfelelően kell az értékesítésüket, az ügyfélszolgálatukat, a marketingtevékenységüket átvilágítani és átalakítani.
Lakatos Mária
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >