Az orosz-ukrán háború miatt csökken az ecuadori banánexport
Az Oroszország és Ukrajna közötti háború további nyomást gyakorolt az amúgy is feszült globális logisztikára, mivel a gyümölcsipart befolyásoló tényezők között szerepel a konténerhiány és a magas inputárak. Ecuador banánexportját is negatívan érinti a háborús helyzet.
Richard Salazar, az ACORBANEC, egy ecuadori banánmarketing egyesület ügyvezető igazgatója az Oroszország és Ukrajna közötti háború Ecuador banánexportjára gyakorolt hatásairól és az iparág előtt álló kihívásokról beszélt.
„Az Oroszország és Ukrajna (a teljes banánexport 25 százalékát kitevő piacok) között február 24-én kezdődött háború elmélyítette azt a válságot, amelyet az ágazat már átélt” – mondta a már meglévő globális logisztikai válságra utalva.
Az Oroszországgal szemben bevezetett gazdasági szankciók a logisztikát is érintették. Januárban, februárban és márciusban az exporthajókon és a konténereken férőhelyhiányra derült fény, a fuvardíjak emelkedése mindenekelőtt a spot gyümölcsvásárlást érintette.
Ecuador banánexportja 2022 júniusának végére a 8 százalékos csökkenést mutatott 2021 azonos időszakához képest. Ehhez képest 2021 végén a banánexport csökkenése évi 3 százalék volt. évben. Ezek a számok egyértelműen bizonyítják, hogy a háború milyen káros hatással volt az ecuadori banánexportra.
Salazar szerint az export visszaesése különböző tényezők hatására következett be, többek között, de nem kizárólagosan a hideg időjárás, a termelés csökkenése és a banántermelési inputok árának emelkedése. Emellett a magas infláció és a háború okozta energiaválság miatt 2022 januárja és májusa között 6,53 százalékkal csökkent a kereslet az EU-ban.
Az exportköltségek 2021-ben tapasztalt növekedése 2022-ben is folytatódott, különös tekintettel a karton-, műanyag- és biztonsági költségekre. Ezenkívül a rakomány kábítószerekkel való szennyeződése befolyásolta Ecuador hírnevét, és csökkentette az ecuadori banánvásárlást.
Ezeket a kihívásokat szem előtt tartva Salazar azt a következtetést vonta le: „A tendencia egyértelmű mind a termelés, mind a piaci szinten, és 2022 végére 8 százalékos exportcsökkenést jósolunk a 2021-es exporthoz képest.”
Kapcsolódó cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a külkereskedelem?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >A Lidl fenntarthatósági törekvéseiről beszélt a Fruit Logisticán
A berlini Fruit Logistica konferencia fontos fórumot biztosított a kereskedelmi…
Tovább olvasom >A Lidl-nek köszönhetően terjeszkedik a pékség
A Simid csoport tagjaként a bolgár Hebar vállalat jelentős előrelépést…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nem füstöltek el a grillsajtok
Bár tavaly a grillsajtok piaca egy kisebb összeomlást élt át,…
Tovább olvasom >Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Speciális élelmiszerek toplistája: 1. Diabetikus, 2. Szénhidrátcsökkentett, 3. Laktózmentes
Együnk-e tojást, vagy nem ajánlott? Igyunk-e állati eredetű tejet, vagy…
Tovább olvasom >