Az online-kereskedelmi adatvagyon szerepét vizsgálja a versenyhatóság
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzést indít, hogy feltárja, miként keletkezik az online kiskereskedők adatvagyona, illetve milyen szerepet tölt ez be a webáruházak közötti versenyben. A vizsgálat kiterjed arra is, hogy a fogyasztók mennyire vannak tisztában az adatgyűjtéssel és hogyan befolyásolja döntéseiket – közölte a hivatal az MTI-vel.
Közleményük szerint a koronavírus-járvány okozta félelem, illetve a kijárási korlátozások jelentősen növelték az online kereskedelem szerepét. Olyan fogyasztók is kipróbálták, hogy milyen az otthon kényelméből és biztonságából vásárolni, akik korábban még soha. Ez a változás hosszú távon is átalakíthatja a fogyasztói szokásokat, növelheti az online kereskedelem szerepét. A GVH ezért piacelemzéssel méri fel a szektor működését és a jellemző fogyasztói magatartást.
A piacelemzés során a versenyhatóság megvizsgálja, hogy az online kereskedők milyen adatokat gyűjtenek a fogyasztókról, ezeket hogyan és milyen célokra használják fel, a fogyasztók pedig mennyire vannak tudatában mindennek. Az elemzés kitér majd arra is, hogy a felhalmozott adatok milyen versenyelőnyt jelenthetnek, az adatok hiánya mennyire gátolhat egy új szereplőt a sikeres piacra lépésben, illetve ez hogyan viszonyul más belépési korlátokhoz, például a logisztikai háttér kialakításához vagy a márkanév felépítéséhez.
Három termékkategóriára szűkítve vizsgálják az online kiskereskedelmet, a kategóriákat a fogyasztói költésekből részesedés, az elmúlt évek növekedése, az online értékesítés nagysága és a koronavírus-járvány első hullámában tapasztalható bővülése alapján választották ki. A vizsgálat így a műszaki cikkek, az élelmiszerek és a ruházati cikkek online kiskereskedelmére terjed ki.
A piacelemzés során a hatóság nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresésével, valamint piackutatással méri fel a szektor működését, folyamatait és trendjeit, továbbá mindezek hatását a versenyre, az üzletfelekre és a fogyasztókra – írta a hivatal.
A piacelemzés eredményeit a GVH tanulmányban foglalja össze és a honlapján hozza nyilvánosságra. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >GVH-elnök: „a nemzeti versenyhatóság kiemelt feladata a magyar fogyasztók érdekeinek védelme”
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Államigazgatási Kollégium decemberi ülésén tartott előadást Rigó…
Tovább olvasom >A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >