Az online élelmiszer-forgalmazás legfontosabb szabályai

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 10. 02. 11:39

A különböző termékek és szolgáltatások egyre népszerűbb értékesítési formája a rugalmas és kényelmes online kereskedelem. E modern piaci csatorna biztonságos használata tudatosságot igényel a fogyasztók részéről, ugyanakkor a fő felelősség itt is elsősorban a vállalkozásoké. A hibák elkerüléséhez elengedhetetlen a szabályok ismerete; cikkünkben a legfontosabb tudnivalókat gyűjtöttük össze.

A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.

A kereskedelmi tevékenység online formában is bejelentésköteles, amit a helyileg illetékes önkormányzat jegyzőjénél kell megtenni. Élelmiszer-forgalmazás esetén az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatóságként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatal veszi nyilvántartásba a vállalkozást. Az őstermelőként termelt élelmiszereket a termelő regisztrált kistermelőként értékesítheti a végső fogyasztók számára. A kistermelői élelmiszereket – a hűtést igénylő élelmiszerek kivételével – csak maga a kistermelő értékesítheti online módon a saját weboldalán, kereskedő vagy üzlet nem.

Az online értékesítésnél általánosan, így az élelmiszer-vállalkozók esetében is igaz, hogy a weboldalon szerepeltetni kell a közzétett tartalomért felelős személy/vállalkozás adatait. Fontos figyelni arra, hogy önmagában nem elegendő, ha a kapcsolattartáshoz csak egy e-mail-cím érhető el az oldalon. Ez, amellett, hogy egy tudatos fogyasztó számára gyanúra adhat okot, nem felel meg a vonatkozó jogszabályoknak sem. A fogyasztóvédelmi előírásoknak megfelelően a vállalkozók kötelesek a panaszkezelés helyéről, módjáról, valamint az Általános Szerződési Feltételekről (ÁSZF) is tájékoztatni a vásárlókat.

A Nébih speciális kiadványait a fogyasztók és…

vállalkozók egyaránt haszonnal forgathatják

A hazai élelmiszerlánc szereplőinek rendelkezniük kell FELIR azonosítóval is, mely igazolja, hogy szerepelnek az élelmiszerlánc-felügyeleti nyilvántartásban, így jogosultak a tevékenység végzésére. A vásárlók számára az átlátható működés egyik szimbólumaként szolgálhat, ha erről a FELIR banner segítségével is tájékozódhatnak a weboldalon. Az azonosító képes megjelenítését a portal.nebih.gov.hu/felir-kereso oldalon igényelhetik a vállalkozások Nébihtől.

Termékleírások

Az élelmiszerekre vonatkozó tájékoztatási szabályok betartása természetesen online kereskedelem esetén is érvényes és megkerülhetetlen előírás. A kötelezően feltüntetendő információkat magyar nyelven kell szerepeltetni a weboldalon. A termékleírásoknak az alábbi elemeket mindenképp tartalmazniuk kell:

  •  az élelmiszer neve;
  • az összetevők felsorolása;
  • allergiát vagy intoleranciát okozó anyagok;
  • bizonyos összetevők vagy összetevőcsoportok mennyisége;
  • az élelmiszer nettó mennyisége;
  • a különleges tárolási és/vagy felhasználási feltételek;
  • az élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásért felelős élelmiszer-vállalkozás neve vagy cégneve és címe;
  • a származási ország vagy az eredet helye, amennyiben azt jogszabály előírja;
  • felhasználási útmutató, amennyiben ilyen útmutató hiányában nehéz megfelelően felhasználni az élelmiszert;
  • az 1,2 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú italok esetében a tényleges alkoholtartalom térfogatszázalékban;
  • tápértékjelölés.

Állati eredetű élelmiszereknél a jelölésnek tartalmaznia kell a létesítményt azonosító jelölést. Biotermékeknél kötelezőek az alábbi jelölések: tanúsító szervezet kódszáma, EU öko logó, termesztés/tenyésztés helye.

Önkéntes elemek

A kötelező jelölési elemeken túl lehetőség van önkéntes tájékoztatási elemek megjelenítésére, mint például a tápanyagösszetételre vagy egészségre vonatkozó állítások, magyar származásra, magasabb minőségre, mentességre utaló jelölések. Ezek feltüntetése azonban csak a vonatkozó jogszabályi előírások szerint történhet.

A fenti információkat minden esetben még a vásárlás befejezése előtt kell rendelkezésre bocsátani. A weboldalon elhelyezett tájékoztatás nem állhat ellentmondásban a termékjelöléssel, és nem lehet megtévesztő a fogyasztó számára. Fontos, hogy a termékkel kapcsolatos tájékoztatás

  • nem utalhat sem szövegesen, sem képi, grafikus vagy szimbolikus ábrázoláson keresztül a testi funkciók olyan változásaira, amelyek a fogyasztóban félelmet kelthetnének,
  • nem kelthet kétséget más élelmiszerek biztonságos voltát és/vagy táplálkozásra való alkalmasságát illetően, nem ösztönözheti vagy helyeselheti az élelmiszer túlzott fogyasztását,
  • nem jelentheti ki, sugallhatja vagy sejtetheti azt, hogy a kiegyensúlyozott és változatos étrend általában nem biztosítja a tápanyagok megfelelő mennyiségét.

Tilos továbbá az olyan állítások feltüntetése, amelyek

  • azt sugallják, hogy az adott élelmiszer fogyasztásának mellőzése hatással lehet az egészségre,
  • a súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utalnak, vagy
  • emberi betegségek megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságokat tulajdonítanak az élelmiszernek.

Az online kereskedelem lényegében a kiszállítással ér véget. Fontos, hogy a zárt és sértetlen csomagolásban átadott, magyar nyelvű jelöléssel rendelkező termék mellől ne maradjon el a számla vagy szállítólevél átadása sem. A terméken szereplő cég adatainak meg kell egyeznie a honlapon feltüntetettekkel. Gyorsan romló élelmiszereknél biztosítani kell mind szállításkor, mind átadáskor a megfelelő hőmérsékletet.

A webáruház termékleírásaiban a minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági időt, valamint a tételazonosítót nem szükséges megadni, a kézbesített termék esetében azonban már ezek megléte is kötelező. Bár utóbbi, azaz a tételazonosító elhagyható, ha a lejárati idő legalább a hónapot és a napot tartalmazza.

A Nébih az élelmiszer-értékesítéssel foglalkozó webáruházak körében kockázatbecslés, célellenőrzés és bejelentés alapján is végez ellenőrzéseket. A próbarendeléssel megvásárolt termékek minőségi és élelmiszerlánc-biztonsági vizsgálata megegyezik a hagyományos kereskedelemben végzett vizsgálatokkal. A forgalmazók ellenőrzése során a weboldal, valamint a hozzá tartozó üzlet és raktár ellenőrzésére is sor kerülhet. Az ellenőrök a termékek dokumentációja mellett a tárolás és a kiszállítás feltételeire is fókuszálnak. A vásárlók nem megfelelő tájékoztatásával kapcsolatos problémák többsége megelőzhető a fenti alapvető szabályok betartásával. //

 

Speciális termékkör

Az étrend-kiegészítők az élelmiszerek egy kiemelt csoportja, melyekre az általános jelölési előírásokon túl speciális szabályok is vonatkoznak, így a jelölésnek tartalmaznia kell a következőket is:

– a termék pontos megnevezése, melyben szerepel az „étrend-kiegészítő” kifejezés;

– a termék jellemző tápanyagcsoportjainak vagy összetevőinek neve, vagy utalás a tápanyagok vagy összetevők jellegére (itt érdemes figyelembe venni az egyes fogyasztói csoportokra vonatkozó korlátozásokat különösen növényi eredetű összetevők esetében);

– tápértékjelölés „helyett” a termékben lévő tápanyagok, illetve táplálkozási vagy élettani hatással rendelkező anyagok mennyisége a termék javasolt napi adagjára vonatkoztatva (a vitaminokra és ásványi anyagokra vonatkozó információt a napi ajánlott beviteli mennyiség (NRV) százalékában is fel kell tüntetni);

– a napi ajánlott fogyasztási mennyisége;

– a következő kötelező figyelmeztetések:

– az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a vegyes étrendet;

– a terméket kisgyermek elől elzárva kell tartani;

– a fogyasztó az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl.

A tájékoztatás nem sugallhatja, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend nem alkalmas a szükséges tápanyagok bevitelére. A notifikációs szám feltüntetése nem kötelező és nem is tiltott, azonban azt engedélyszámként feltüntetni a termék csomagolásán vagy egyéb tájékoztató anyagban jogszerűtlen és megtévesztő is.

Tilos emberi betegségek megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságokat tulajdonítani egy étrend-kiegészítőnek. Egészségre vonatkozó állításokat csak akkor szabad rajta feltüntetni, ha szerepelnek az engedélyezett állítások listáján vagy még az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság általi értékelésük folyamatban van.

A vállalkozások sok esetben vélik úgy, hogy a weboldal, ahol a terméket árusítják kívülesik az élelmiszer-jelölési előírások hatáskörén, és ezért ott helyezik el azokat az információkat, állításokat, amelyek nem engedélyezettek. A weboldal, ahol a termék árusításra kerül, a vonatkozó jogszabályi előírások alapján szintén a termékhez kapcsolt információ, így jogellenes tartalom ezeken sem tüntethető fel. //

Kapcsolódó cikkeink