Az önkiszolgáló pénztárak váltak a bolti lopás célpontjává
A Scanwatch tanulmánya szerint az önkiszolgáló pénztárak olyan bolti tolvajoknak vált célpontjává, akik korábban ilyesmit nem követtek el.
A Scanwatch szerint a brit kiskereskedők az idei év második felében a lopások 18%-os növekedéséről számoltak be, míg az amerikai Kereskedelmi Szövetség adatai szerint a bolti lopások száma 26,5%-kal emelkedett.
Tízből kilenc bolti lopás az önkiszolgáló pénztárakra irányult. A legnépszerűbb lopott tárgyak között az alkohol és más prémium termékek szerepeltek, de a bolti tolvajok figyelmét alapvető árucikkek, például kenyér, tej és sajt sem kerülte el.
„Ez egyértelműen új tendencia, és a fogyasztási cikkek áremelkedésének közvetlen következménye” – mondta Saulius Kaukenas, a Scanwatch vezérigazgatója.”Az iparág a szervezett lopások miatt már hozzászokott a 2%-os csökkenéshez. Ez az arány adott. 2022-ben ugyanakkor a kiskereskedők a „véletlen”, korábban ilyen incidensbe nem keveredett, illetve nem komoly elkövetői szándékú vásárlók által első alkalommal elkövetett bolti lopások számának növekedését tapasztalták.”
A lopásokról szóló tanulmányok a személyzet nélküli pénztárakból történő bolti lopások növekedését figyelték meg.
Amerikai kereskedők és a Leicesteri Egyetem egy 2016-os közös tanulmánya szerint a lopásból származó veszteségek az önkiszolgáló kasszákkal felszerelt helyszíneken 4%-os arányt mutatnak, ami közel kétszerese az iparági átlagnak.
„Az önkiszolgáló pénztárak kiskereskedelmi biztonsági szempontból gyakran a leggyengébb láncszemet jelentik” – állítja Kaukenas. „Egy jelentős pszichológiai tényező is szerepet játszik ebben: a hús-vér pénztárost becsapni egyfajta stigmával jár”.
2022-ben a kiskereskedők a tévesen beolvasott tételek jelentős növekedését is regisztrálták – így például azt, hogy a csomagolásmentes árucikkek, például az avokádó hagymává alakul, vagy olyan szándékos incidenseket, amikor nem kerül a bevásárlókocsiban lévő összes tétel scannelésre, vagy a termékek vonalkódjait felcserélik.
Egy nemrégiben végzett amerikai vásárlói felmérésben 20% ismerte el, hogy szándékosan csalt az önkiszolgáló kasszánál.
„A jelenség elsődleges oka az, hogy a legtöbb önkiszolgáló rendszerből egyszerűen hiányoznak a megfelelő biztonsági intézkedések” – tette hozzá a Scanwatch vezérigazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Mesterséges intelligenciával mérsékelné a áruveszteséget az Edeka Paschmann Düsseldorfban
Az Edeka Paschmann német élelmiszerlánc elsőként vezetett be mesterséges intelligencián…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával lépne fel a bolti lopások ellen a Trigo
Új, mesterséges intelligencián és számítógépes látáson alapuló megoldással venné fel…
Tovább olvasom >Egyedi hangot keres a Lidl skóciai önkiszolgáló pénztáraihoz
A Lidl közel 3 millió fontot fordít arra, hogy önkiszolgáló…
Tovább olvasom >További cikkeink
Romlott a gazdasági hangulatindex az EU-ban és az euróövezetben augusztusban, Magyarországon javult
Romlott a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Augusztusban négyhavi csúcsára ért fel a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A GVH állítja: minden elköltött 100 forintból legalább 70 a multiké
A multinacionális kiskereskedelmi láncok uralják a 8400 milliárd forint bruttó…
Tovább olvasom >