Az okosforradalom felfalja saját gyermekeit
– Jó napot, Mr. Nátrium-glutamát!
– Hogy szolgál a kedves egészsége, Mrs. Szorbinsav? Hallott valamit a Szalicil család felől mostanában?
– Legyen szép napja, kedves Nátrium-nitrit!
Az vagy, amit megeszel. Kétszáz évvel ezelőtt Ludwig Andreas von Feuerbach német materialista filozófus talán nem is sejtette, mennyire fején találja majd a táplálkozástudományi szöget ezzel a szállóigével.
Ha „egyek vagyunk az ételeinkkel”, akkor 2019-ben sajnos jóval nagyobb valószínűséggel kötünk üzletet káros tartósítószerekkel dúsított hamburgerekkel, vagy adjuk át a helyünket egy koffeintablettának a villamoson, mint egy „szíverősítő” HDL koleszterinben gazdag avokádónak.
Most mégsem a vészharangot szeretném kongatni – megteszik ezt helyettem rendszeresen közegészségügyi szakemberek, orvosok, fitneszguruk és a WHO –, hanem inkább arra az üzleti lehetőségre hívnám fel a figyelmet, amely az egészségtelen felszín alatt, az élelmiszeripar mélyrétegeiben zajló feltartóztathatatlan, pozitív előjelű változásokból ered.
Okostelefon után okosélelmiszer
Az okosforradalom nemcsak a telekommunikációs eszközeinket vagy az otthonainkat, hanem a táplálkozástudományt és vele a mindennapi étkezési szokásainkat is alapjaiban formálja át. Felemelkedőben van egy új trend, amely elhozhatja az okos-, vagy más néven funkcionális élelmiszerek diadalmenetét.
Egy étel vagy ital attól válik funkcionális élelmiszerré, hogy a táplálékbevitelen és elsődlegesen élettani hatásokon túl más pozitív hatást is gyakorol az emberi testre. Például fokozza a szervezetünk védekezőképességét, csökkenti bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát, javítja a közérzetet, oldja a szorongást, vagy egyszerűen csak szebbé varázsolja a bőrünket. Mindezt úgy, hogy okos tervezéssel kiküszöböli a káros mellékhatásokat, eliminálja az ártalmas anyagokat, figyelembe veszi az összetevők együttes hatásait és részletesen feltérképezi a testünkbe jutó falatok útját egészen a kívánt hatás megvalósulásáig. Egy okosélelmiszert úgy terveznek, akár egy mesterséges intelligenciával ellátott okoseszközt vagy a legújabb felhőkarcolókat.
Nem sci-fi-kategória, hanem polcról levehető realitás az agyfunkciókat javító és mellette fogyást is eredményező étel, vagy alternatív koffeinforrásokat használó és egyben bőröregedést lassító ital, amelyet dedikáltan egészségmegőrzési céllal fogyaszthatunk hamarosan.
Okos tervezéssel így válhatnak a legkárosabb élelmiszerek a testünk „többfunkciós gyógyszereivé”.
Most éri meg a változások élére állni
Elemzői várakozások szerint az okosélelmiszerekbe való befektetés az egyik legmegtérülőbb invesztíció lehet a következő két évtizedben. A szektor legnagyobb szereplői már most dollármilliókat öntenek humán klinikai vizsgálatokba és termékfejlesztési projektekbe, hogy funkcionális ételekkel és italokkal egészítsék ki a portfóliójukat.
A magyar élelmiszeripari szereplőknek elemi érdekük felismerni a változóban lévő fogyasztói elvárásokat, piaci trendeket és már a termékfejlesztés korai fázisában bevonni az okosélelmiszerek megtervezésére képes szakembereket.
Az Expedit Nodumhoz hasonló cégek segítségével, amelyek humán klinikai vizsgálatokkal támogatják az ötlet születésétől a termék sorozatgyártásig tartó folyamatot, a korai belépők nemcsak az élelmiszeripari forradalom, hanem a tőzsdei jegyzések élén is találhatják magukat. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Lengyel kormányfőhelyettes: az EU-Mercosur együttműködési szerződés veszélyezteti a lengyel mezőgazdaságot
Az Európai Unió és a dél-amerikai Mercosur szabadkereskedelmi övezet tagállamai…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 7,2 százalékkal csökkent szeptemberben
2024 szeptemberében az ipari termelés volumene 7,2, munkanaphatástól megtisztítva 5,4…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >