Az Ital Magyarország új prémium boros koncepciója
Nem kevesebbet vár ambiciózus prémium boros koncepciójától az Ital Magyarország Kft., mint a prémium borok hazai piacának átalakulását két éven belül. A kreatív kezdeményezés az ún. 360O-os marketingszolgáltatásra épül, azaz a partnerborászatok teljes körű kiszolgálására. A magyar italpiac egyik meghatározó nagykereskedelmi vállalkozásának új üzletágáról az ötletgazdával, Szabó Ádám marketingigazgatóval beszélgettünk.
– Miért döntöttek tevékenységi körük ilyen irányú bővítése mellett?
– Az Ital Magyarország üzletfilozófiájának része a sokoldalúság és a tevékenységi körök változatossága – a bormarketing pedig igazán 21. századi útja a fejlesztésnek.
Úgy éreztük, meg kell változtatnunk a rólunk rögzült „klasszikus nagykereskedő” képet, bővíteni és árnyaltabbá kell tenni a borászokkal kiépített kapcsolatrendszerünket, különösen, hogy termékeiket eddig leginkább csak a hipermarketekben értékesítettük.
A projekttel többek között kereskedő és borász partnereinket szeretnénk több szálon összekötni. Új értékesítési csatornákat vonunk be a kereskedelmi munkába.
– Mit jelent ez a gyakorlatban?
– A projekt összefogja a résztvevő borászatok marketingaktivitásait, amivel hatékonyabban kommunikáljuk a beszerzők és fogyasztók felé a márkák értékeit, hozzáadott értéknövekedést realizálva mind a borászatok, mind a fogyasztók, mind a kiskereskedők számára.
A legfontosabb lépés az új apparátus kiépítése volt a horeca szegmensre, ami értelemszerűen nemcsak versenyképességünket növeli, de a piaci súlyunk növekedésével partnereink érdekeinek hatékonyabb képviseletét is.
A közösségi márka a képviselt partnerek számára vállalkozási formában lát el hatékonyan marketingfeladatokat, például olyanokat, amelyeket az egyes borvidékek a különféle érdekellentétek miatt nem, vagy csak korlátozottan tudnak elvégezni. Gondolok itt a rendezvényeken való közös megjelenésre, az egységes arculati elemek kialakítására és alkalmazására, a fogyasztó megszólítására.
Ennél persze lényegesen tovább megyünk: terveink szerint működtetünk majd borboltokat, borbárokat, szervezünk rendezvényeket, de ami még ennél is fontosabb, 2019-ben kezdi meg működését borklubunk, amely angolszász mintára csomagban havonta kínál tagjainak különleges tételeket előnyös feltételekkel, melléjük pedig kiegészítő információkat; elképzeléseink szerint egyebek mellett – komoly többletekként – videókat is, amelyeken szakemberek vagy maguk a borászok mutatják be és elemzik az adott termékeket.
– Ki a célközönségük?
– A kereskedelem oldaláról a borbeszerzők, akikre a piacon otthonosan mozgó, ezért az innovációt és minőséget fel- és elismerő kollégákként tekintünk. Aztán természetesen a borászok, akikről tudjuk, hogy legtöbbjük évtizedes értékesítési tapasztalattal rendelkezik, de a piac nem kínál nekik olyan rájuk szabott kereskedelmi és marketingeszközöket integráló szolgáltatásokat, ami ár- és volumennövelést hozna.
A fogyasztók közül elsősorban azokhoz szólunk, akik nem naprakészek a borkínálat minőségét illetően, és nem érzékelik jól az ár-érték arányokat, lehet, hogy nincs is kedvenc borászatuk. Ezért, akár a hétköznapok, akár az ünnepnapok borát keresik, tanácstalanok, és magukra vannak hagyva döntésükben.
– Mit jelent ez az Ital Magyarország életében?
– Úgy tekintünk a folyamatra, mint a több tízéves szakmai tapasztalatunk teljes körű ügynökséggé formálására, folyamatosan fejlődő értékesítési rendszerünk támogatására. A projekt olyan egységet alkot, ahol egy kézből adunk ár-, termékcsatorna-elemzéseket, piaci, marketing-, kommunikációs, promóciós stratégiát, arculatot, csomagolást, kreatív produkciós tartalmakat, folyamatos trade-, brandmarketing kontrollt. Mindezt integrálva a kereskedelmi rendszerünkbe, amivel a nemzetközi és hazai hálózatok, a független boltok, a vendéglátóegységek, valamint rendezvények ellátása mellett az egyre fejlődő e-kereskedelem felé is nyitunk.
Küldetésünknek tekintjük, hogy a borok már a megszületésüktől gondos szakmai kezek között nevelkedjenek addig, amíg az üzletekbe, a polcokra, és végül a fogyasztók poharába kerülnek. A bor első számú feladata megszólítani a fogyasztót, formálva annak ízlését, fejlesztve borfogyasztási kultúráját. Szerintünk a bornak mindig is a legmagasabb szintű megfelelésről kell szólnia.
– Hogyan reagáltak meglévő borász partnereik?
– Nem kellett őket meggyőzni, hiszen feladatuk nem volt a változások kapcsán; ők csak nyerhetnek ezzel a rendszerrel. 12 millió palackos forgalmat bonyolítunk le, amelynek fele a saját Bognár Pincészetünk terméke, másik fele a képviselt borászoké – ilyen mennyiség mellett aligha kell bizonygatnunk, hogy pontosan látjuk, melyek azok a borok, amelyeket el tudunk adni a piacon, és melyeket nem.
A cégcsoport része, a Bognár Pincészet, egyfajta referenciamunkának is tekinthető: az alföldi központú borászat portfóliója és brandingje az utóbbi években jelentősen átalakult, immár Villányban is rendelkezünk saját területtel, ahonnan több szinten tudunk magasabb minőségi kategóriába tartozó borokat készíteni, amelyek szintén a prémium boros projekt keretében kerülnek forgalomba a partnerborászatok tételeivel együtt (Villányból például többek között a Polgár, Maczkó, Vinatus, Gere és Bock pincészetek borait forgalmazzuk, utóbbiakét nem kizárólagosan).
Nyilvánvalóan vannak borászok, akiket sosem fogjuk meggyőzni arról, hogy ez egy jó koncepció. Mások, elsősorban a fiatal borászok viszont sokkal nyitottabbak arra, amit képviselünk, mert ők tudják, hogy a borok népszerűsítésére szánt összeget sokféleképpen el lehet költeni, és azt szeretnék, hogy az valóban jól legyen felhasználva.
– Milyen eredményekre számítanak már rövid távon?
– Ez a fajta marketingtámogatás teljesen egyedinek számít a piacon, komoly előnyt jelent a konkurenseinkkel folytatott versenyben. A magyar borpiacon jelenleg a kereskedők alig tesznek többet a borászokért, a fogyasztókért és a kiszolgált üzletekért, mint hogy eljuttatják a terméket, ezért a valóban kiemelkedő borászatok és kereskedőik nem tudják érvényesíteni árban a magasabb értéket. Arra számítunk, hogy erőfeszítéseink két éven belül meghozzák gyümölcsüket; ami, úgy vélem, a piac átalakulását is magával hozhatja.
A közeljövőre tervezett lépéseink is közvetlenül vagy közvetve hozzájárulhatnak a várt sikerekhez: tervezzük B2B partnereink bevonását is a projektbe, export üzletágunkra is kiterjeszteni az új brandet, és próbálunk részt vállalni a vendéglátósok edukációjában is. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Magyar siker a világ legjobb borászatainak rangsorában: a Szepsy Pince a 43. helyen
2024-ben is közzétették a World’s Best Vineyards rangsorát, amely az…
Tovább olvasom >Piacismeret, kapcsolatépítés, marketing
Nem feltétlenül egyforma tapasztalatokkal a hátuk mögött, de egyformán meghatározó…
Tovább olvasom >Hullámvölgyből kifelé
Idén az extrém meleg időjárásnak köszönhetően a megszokottnál jóval korábban kezdődött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >