Magazin: Az interaktív kiskereskedelem ajtót nyit a piaci növekedéshez

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 10. 25. 08:04

Az internet segítségével összekapcsolt és egymással kommunikáló technológiai fejlesztések mint a virtuális valóság (VR) és a viselhető technikai eszközök olyan egyedülálló lehetőségeket kínálnak a kiskereskedők számára, melyek megnyitják a piac növekedésének kapuit. Az okosotthon-szolgáltatások értékesítése például várhatóan több mint 490 milliárd dollár bevételt fog elérni 2019-ig. A növekedés várhatóan sokkal gyorsabb lesz, mint az okostelefonok vagy a tabletek 67%-os éves növekedési aránya az elkövetkező öt évben.

Az intelligens technológiákat jelenleg már számos területen alkalmazzák, például az üzleti életben, az egészségügyben, az építőiparban vagy az oktatásban. Az orvosok intelligens szemüveget használnak például arra, hogy betekintést nyerjenek a betegek vénáiba, míg az építőmunkások arra használják ugyanezt, hogy belenézzenek a falakban futó csővezetékekbe. Ezek a fejlett VR (virtual reality) eszközök képesek a sebészeket, a bűnüldözésben dolgozókat vagy a hadsereget felkészíteni valós élethelyzetekre. Segítségükkel főiskolai/egyetemi hallgatók valódi forgatókönyveket, szcenáriókat szimulálhatnak tanulmányaik, kutatásaik során. Annak ellenére, hogy egyre több kiskereskedő kínál egyedülálló interakciót kínáló VR- és egyéb viselhető és internettel összekapcsolt termékeket, a terület ma még szinte kihasználatlan.

Az intelligens display segítségével a fogyasztók kipróbálhatják a biztonsági üveg mögött elhelyezett napszemüvegeket

– A lehetőségek pedig teljesen korlátlanok, a potenciál végtelen. A vállalatok felhasználhatják minden képzelőerejüket értékesítésük és forgalmuk további ösztönzésének érdekében – mondja David Anzia, a Frank Mayer és Associates Inc. ügyvezető alelnöke.

A hagyományos marketing eszközeitől eltérnek ezek az új technológiák. A fogyasztói elkötelezettség terjesztésével párhuzamosan összegyűjtik az adatokat, és emellett tovább generálják az üzletben lévő forgalmat. Például olyan viselhető eszközökkel, mint a Facebook tulajdonában lévő Oculus Rift, fejre szerelhető VR-kijelző, melynek használatával a fogyasztók első kézből kapnak segítséget, termékinformációkat az általuk kiválasztott árukkal, termékekkel kapcsolatban.

– A viselhető eszközök és a „tárgyak internete” (IoT) jelentős változást jelentenek a személyes számítástechnikai élményekben, tapasztalatokban. A vásárlóközönség lenyűgözésében rejlő potenciált az értékesítés helyén lehet kihasználni, és szórakoztatva, örömet szerezve lehet forgalmat növelni – erősíti meg Thomas Fowler, a Recon Instruments marketingvezetője.

Az akadályok megtörése

Széles körben elterjedt az a nézet, hogy a viselhető eszközök magas árfekvésűek, amihez a fogyasztói ismertség hiánya is hozzákapcsolódott. Mindezek ellenére az interaktív kiskereskedelem képes a változásra, és áttörheti ezeket az akadályokat.

– A legtöbb fogyasztó korlátozott tapasztalattal rendelkezik az IoT (Internet of Things) és az egyéb viselhető és VR-eszközökkel kapcsolatban. Ezért a bemutatás „mágikus erejének” még nagyobb szerepe van. Az egymással kommunikáló eszközök kombinációjából megfelelő kivitelezéssel olyan élmények hozhatók létre, melyek lehetővé teszik a fogyasztók bevonását a kiskereskedelembe. Ezeken keresztül a fogyasztók olyan élményeket szerezhetnek, amelyek meghaladják a korábbi hagyományos kereskedelmi tranzakciós tapasztalataikat – teszi hozzá Thomas Fowler.

A Recon Instruments, okos szemüveg-gyártó vállalat egyedülálló módon lépett be a sportruházat arénájába a Recon Jet napszemüvegek inter-
aktív megjelenítésével mind a pulton elhelyezett, mind pedig a szabadon álló display-­konfigurációkat tekintve
. Az intelligens display segítségével a fogyasztók kipróbálhatják a biztonsági üveg mögött elhelyezett napszemüvegeket.

A ROBO 3D nyomtatók dizájnja és marketingje is áttörte az akadályokat interaktív display-k használatával a Best Buy üzletekben. Példákon keresztül mutatta be a 3D nyomtató működését, miközben a fogyasztók egy oktatási videón keresztül kapcsolódhattak be a nyomtatási folyamatba.

– Azonban az interaktív display-k költségeit folyamatosan ellenőrizni kell – hívja fel a figyelmet David Anzia.

A kiskereskedőknek az alábbi kulcskérdéseket is figyelembe kell venniük:

• Hogyan hozhatnak létre fogyasztói VR-élményt, és annak milyen lesz a megtérülése?

• Hogyan fogják rögzíteni a VR-hordozókat a display-hez oly módon, hogy a fő hangsúly a fogyasztói felhasználáson maradjon?

• Hogyan töltik fel és frissítik majd a tartalmakat? Hogyan fogják megfigyelni, hogy mi az, amit a fogyasztók megtekintettek a VR-fejhallgatón keresztül?

David Anzia szerint a VR-nek lehetősége van megváltoztatni a kereskedelmi élményeket. Pontosan ez a technológia lehet az, amelyre szükség van ahhoz, hogy a fogyasztókat az üzletekbe tereljék, és tovább növeljék a forgalmat.

– A kiskereskedelemnek szembe kell néznie más kihívásokkal is, mint a személyzet képzése, a folyamatosan változó technológia ismerete és a szakértelem ahhoz, hogy megfelelően mutassuk be a termékeinket. Olyan önkiszolgáló lehetőségeket is meg kell teremteniük a fogyasztók számára, melyek a személyzettől függetlenek. Kulcsfontosságú tényező annak biztosítása, hogy a technológia gyorsan és könnyen érthető legyen a fogyasztók számára is. Elengedhetetlen, hogy megértsék, mi a demo, hogyan aktiválják, és hogyan használják a saját eszközeiket. Az a követelmény, hogy ez minden fogyasztó számára megismételhető, stabil tapasztalat legyen, és amellyel minden alkalommal nagy gonddal kell foglalkozni – hangsúlyozza Thomas Fowler.

A Toys „R” Us bevezetett egy interaktív kioszkot, melyen keresztül meg lehet rendelni egy terméket, ha az nem érhető el, és felvenni egy későbbi időpontban

Interakciók az üzletben

Manapság már számos lehetőség kínálkozik, melyek a fogyasztók javát szolgálják. A szakemberek információt tudnak szerezni arról, hogy a fogyasztók az üzletben lévő forgalmat hogyan tudják növelni. Kényelmes fizetési módszereket nyújthatnak a hagyományos értékesítési helyeken, véget vetve a pénztárgép mögötti hosszú sorok várakozásának. A PayPal a közelmúltban elindított egy alkalmazást, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára a Samsung Gear 2 Smartwatchon keresztül a helyi bejelentkezést és fizetést.

A Toys „R” Us bevezetett egy interaktív kioszkot, melyen keresztül meg lehet rendelni egy terméket, ha az nem érhető el, és felvenni egy későbbi időpontban. A VR ezt egy lépéssel tovább tudja vinni. Ha a fogyasztó egy pár cipőt szeretne egy olyan színben, ami nem található jelenleg az üzletben, a VR használatával virtuálisan kipróbálhatja a kívánt színt, anélkül, hogy el kellene hagynia a boltot. Ezek a technológiák fantasztikus és egyedülálló termékbemutatókat tesznek lehetővé. A VR használatával, valósághűen lehet megtekinteni egy új autó belsejét, vagy megtapasztalni, hogy milyen lenne a nappali frissen festett narancssárga falakkal szemben a jelenlegi fehérrel.

A VR és a viselhető, egymással kommunikáló technológiák piacára történő belépés naponta növekszik. Thomas Fowler szerint a kiskereskedők és a fogyasztók számíthatnak a további hatékonyságot javító, intelligens, csuklón elhelyezett termékekkel kapcsolatos fejlesztésekre is.A legismertebb az Apple Watch, de a kategóriában részt vesznek a hagyományos óramárkák is, mint a Tag Heurer, a Fossil és mások.

A VR kínálta végtelen lehetőségek közül David Anzia megnevezett néhányat a kiemelkedő felhasználási területek közül, beleértve a konyhai szekrények és a festékek kiválasztását, a világítást, a ruházatot és a cipőket, sportszereket és az oktatási módszereket.

– A VR lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy sokféleképpen megtapasztalhassák az adott terméket, és elmondhatjuk, hogy az élvonalában vagyunk ennek a nagyszerű kísérletnek – emeli ki David Anzia.

Szeredi A.

 

Kapcsolódó cikkeink