Az ingyenes bolti készpénzfelvétel: egy kormányzati ötlet, ami nem talált értő fülekre
A kormány nyolc hónapja dobta be a javaslatot, hogy lehetőséget kellene teremteni a boltokban a minimális vásárlás esetén is készpénzfelvételre. Az elképzelés szerint ez segítene a kisebb településeken élőknek, akiknek nem kellene a nagyobb városokba vagy falvakba utazniuk csak azért, hogy pénzt vegyenek fel az ATM-eknél. Emellett a boltosoknak is költségeket takaríthatnának meg azzal, ha a vevőik hoznák magukkal a készpénzt. Azonban a javaslat nem talált végül értő fülekre, és a rendszert még egyetlen kisbolt sem vezette be, egyedül a PENNY-nél működik a szolgáltatás.
A kormány eredeti terve az volt, hogy a bankoknak biztosítaniuk kell összesen 40 ezer forintnyi ingyenes készpénzfelvételt havonta betéti kártyás ügyfeleik számára a boltokban. Ezt a cash-back szolgáltatást nyújtó kereskedőknél és szolgáltatóknál lehetett volna igénybe venni. Azonban a rendszer bevezetése óta egyetlen újabb kereskedő sem lépett be a programba, és a bankok sem kínálnak olyan terminált, amelyik kezelni tudná ezt a funkciót.
A kormány azzal számolt, hogy a cash-back szolgáltatás révén a kereskedők növelhetik forgalmukat és vevőkörüket. A vidéki területeken élők számára pedig ez lehetett volna egy segítség, ahol kevesebb banki infrastruktúra és ATM található. Azonban a tervezett intézkedés gyakorlatban üres maradt.
A bankok szempontjából a helyzet az, hogy jelenleg nincs jelentős kereslet a bolti készpénzfelvételre, és emiatt nem kínálnak olyan terminálokat, amelyek alkalmasak lennének erre a szolgáltatásra. A kiskereskedők között pedig megoszlanak a vélemények: van, aki attól tart, hogy kirabolhatják őket, ha bevezetik a készpénzfelvételt, míg mások nem értik, miért adjanak készpénzt, ami végül a konkurenciánál landolhat.
Bár a kormány eredeti elképzelése szerint a bolti készpénzfelvétel segíthetne a vidéki területeken élőknek, a bankok és a kereskedők válasza szerint egyelőre nincs igény a szolgáltatásra. Az intézkedés bevezetése ugyan hírértékű volt, de a gyakorlatban egyáltalán nem talált megvalósításra. A kérdés most az, hogy a kormány beletörődik-e, hogy az ötlete nem vált valóra, vagy további szigorításokkal próbálja életre kelteni azt. Ebben a tyúk-tojás helyzetben pedig egyelőre nincs egyértelmű válasz arra, hogy az emberek nem keresik a szolgáltatást, mert nincs, vagy nincs, mert az emberek nem keresik.
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nagyobb a különbség: drámaian romlik a nyugdíjak vásárlóértéke
2025-ben újabb jelentős visszaesést szenvedett el a nyugdíjak vásárlóereje a…
Tovább olvasom >A skandinávok az érintésmentes fizetést szeretik, a németek viszont a készpénzhez ragaszkodnak
Míg Németországban és Ausztriában továbbra is a készpénzes fizetés a…
Tovább olvasom >Nyitottak a német vásárlók a biometrikus azonosítással történő fizetésre
Egy friss Mastercard-felmérés szerint a német fogyasztók 43%-a nyitott arra,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Trónfosztás a luxusvilágban: az Hermès megelőzte az LVMH-t
A luxusiparban új korszak kezdődhet: az Hermès átvette a világ…
Tovább olvasom >Több mint 10 ezer tonna élelmiszert mentett meg az Élelmiszerbank 2024-ben
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület 2024-ben összesen 10 359 tonna lejáratközeli…
Tovább olvasom >Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >