Az IFÁnál is lomhább lehet a csúcsmodell

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 05. 21. 08:00

A hamarosan életbe lépő Euro V-ös előírásoknak kétféleképpen tudnak megfelelni a haszongépjárművek. Az egyik megoldás a kipufogógáz-visszavezetés (EGR). Ilyenkor részleges motorterhelésnél a kipufogógáz egy részét visszavezetik és a beszívott levegőhöz adagolják, így csökkentik a környezetbe kijutó káros anyagok mennyiségét. A másik a szelektív katalitikus redukción (SCR) alapuló megoldás, amelynél egy AdBlue nevű, minden töltőállomásnál kapható folyadékot kell tölteni az erre kiképzett tartályba. Az adalék kifejezetten környezetvédelmi célokat szolgál. A rendszer működéséből a sofőr semmit nem érzékel, csak az AdBlue mennyiségét mutatja neki egy kijelző a műszerfalon. Persze így nagy a csábítás az adalék anyag árának megspórolására, esetleg meg is feledkezhet a sofőr az utántöltésről. Kivéve, ha járművén olyan fedélzeti diagnosztika (ODB2) működik, amely nem csak figyelmeztet, de büntet is.
– SCR-es rendszerű járműveken az ODB2 kötelező bevezetése az emissziós normát kijátszani akarót – vagy hanyagul AdBlue-t nem tankolót – a teljesítmény és nyomaték korlátozásával bünteti. Így az ötszáz lóerős szerelvény az érdi emelkedőn az IFA után ér fel – szemlélteti működését Zákány Zoltán, a Delta-Truck Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az Euro V szabvány egyébként SCR-es motorokkal könnyen teljesíthető. Ezért több márka kis felár fizetése mellett a Heavy kategóriában már az Euro IV bevezetésekor rendelkezésre bocsátotta a környezetet jobban kímélő változatot is. Ennek használatát a tagállamok különböző formában honorálják, többségében kedvezőbb útdíjakkal és adókkal.

Kapcsolódó cikkeink