Az idősebbek megszokták, a fiatalabbak felfedezik a gyorsfagyasztott zöldségeket

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 02. 05. 08:00

Időt spórolnak meg, de ugyanakkor a kreativitásnak is hagynak helyet a fagyasztott zöldségek. Az alaptermékek mellett ma már a mixek egyre szélesedő választéka várja a kísérletezőbb kedvűeket. Az eladáshelyi ösztönzés lehetőségei is bővülnek – a kategória fejlődésének egyetlen komoly gátja lehet: a friss zöldségek árelőnye, amely a vásárlóerő gyengülése miatt felértékelődhet.A fagyasztott zöldség és gyümölcs eladásait mindenekelőtt az árualapot biztosító év időjárása befolyásolja. A közelmúltban az aszály miatt beszerzési problémák adódtak bizonyos zöldségekből, ami ellátási nehézségeket okozott fagyasztott termékekből is.

Kivédeni az időjárást
– A mi általunk gyártott és forgalmazott termékek közül az Iglo sóskát és parajt érintette a 2007. őszi terméskiesés. Az áruhiány elkerülése érdekében vevőinket importtermékekkel szolgáltuk ki – idézi fel Csanádi Zita, a Globus Konzervipari Zrt. országos értékesítési és marketingkommunikációs vezetője. – Sajnos, a természet 2008 őszén ismételte önmagát, és ismét kiesett az őszi termés. Mi-után az előző időszakban szembesültünk már a problémával, így az idei szezonra a tavasszal termeltetett árualapot megnöveltük. Ezzel kiküszöbölhetővé vált számunkra az importbehozatal. Az egész piacot tekintve a 2008–2009. év vonatkozásában az aszályos időjárás ellenére a mezőgazdasági terméshozamok elfogadható mértékűek voltak.
A piac másik meghatározó szereplője, a Bonduelle, a világ 75 országában van jelen, világelső a zöldségfeldolgozásban. Szoros partneri kapcsolatot tart a mezőgazdasági szereplőkkel, beszállítókkal, közel 5000 termelőegységgel dolgozik 110 000 hektáron.
– Mivel a zöldségtermesztés nagy része öntözött területeken folyik, az aszály nem jelent közvetlen veszélyt számunkra – mondja Bartók Gabriella, a Bonduelle Central Europe Kft. termékmenedzsere. – Általánosságban elmondható, hogy az alapanyag áremelkedése magával vonta a késztermék áremelkedését is. Magyarországon az elmúlt időszakban a fagyasztott zöldségeladások értékben több mint 10 százalékkal növekedtek, miközben a mennyiségi eladások 5 százalékkal csökkentek.
A friss zöldségek nem csupán árualapként gyakorolnak hatást a fagyasztott kategóriára, hanem valamennyire – inkább a tavaszi–nyári időszakban, és főként az alapzöldségek vonatkozásában – az árakra is.
– A fagyasztott zöldségek, zöldségkeverékek viszont egész évben jelen vannak a boltok hűtőiben. Ráadásul ma már olyan zöldségkeverékeket kínálunk a vásárlóközönségnek, melyeket nem biztos, hogy akár nyári időszakban is „megéri” összeválogatni, ha egyáltalán lehetséges – hívja fel a figyelmet Bartók Gabriella. – Itt az olyan különlegesebb zöldségkeverékekre gondolok, mint például a borsó-bébirépa keverék, kínai zöldségkeverék, különféle serpenyős keverékek.
Burgonyából kiegyensúlyozott, jó termés volt tavaly, tudtuk meg Pauer Tibortól, az Aviko márkát forgalmazó Pannon Frost Kft. értékesítési vezetőjétől.
A csökkenő vásárlóerő miatt Pauer Tibor a friss termék arányának növekedését valószínűsíti azokon a területeken, ahol a friss árelőnye jelentős a fagyasztott variánshoz képest.

Gyorsan, kényelmesen, egészségeset
A fiatalok szeretnének minél gyorsabban és kényelmesebben ételt készíteni, a fagyasztott zöldségek előtt ez jó piaci lehetőségeket teremthet. Ráadásul az egészségtudatos táplálkozásba is kiválóan illenek. Így ez most az egyik fő innovációs irány. Ilyenek például a Bonduelle esetében a Franciaországban már bevezetett mikrózható kész zöldségköretek.
Ezeket a szempontokat vette figyelembe az Iglo termékeket forgalmazó Globus is, amikor 2008 során megújította és bővítette a szortimentet. Magasabb feldolgozottságú, krémes és pirított zöldségkeverékkel jelent meg a piacon. Ezek a termékek a csomagolásból kibontva, 5-8 perc alatt késszé varázsolhatók a felhasználási javaslatok segítségével, mind köretként, mind főételként.
– Ezen kívül 2008 őszén ismét bevezettük a régi kedvencet, az Iglo Captain halrudacskákat, és a fogyasztóknak bemutattunk sok-sok új halterméket – fűzi hozzá Csanádi Zita. – A fiatalok kedvelik a teljesen kész, úgynevezett convenience termékeket. A legfontosabb fejlesztésekre vonatkozó célkitűzésünk: minél természetesebb, minél egészségesebb, minél könnyebben elkészíthető, igazán finom termékek létrehozása!
Most már tehát az Iglo márka alá két termékkategória tartozik: a klasszikus Iglo zöldségek köre, és a convenience irányzat, amelynek tagjai a tavaly bevezetett dobozos zöldségkeverékek és az Iglo Captain haltermékek.
A jövő egyik kérdése, hogy a convenience készételek vajon kannibalizálják-e, és ha igen, milyen mértékben a fagyasztott zöldségek piacát. Hiszen komplettebb megoldást jelentenek a gyors és kényelmes étkezésre.
– Ez egyelőre inkább a fejlettebb piacok problémája – jelzi Pauer Tibor. – A gyorsfagyasztott készételeknek egyébként bőven van még hova növekedniük. Jelenleg az ágazat problémája az, hogy a kategória korábbi vásárlói közül egyre többen a világítás és fűtés mellett inkább alapélelmiszerekre kénytelenek költeni a pénzüket.
– Valóban, ezt a fajta „kényelmet” meg is kell fizetni – állapítja meg Bartók Gabriella is. – Nagyon jó dolog előkapni valami finom készételt a mélyhűtőből, ha semmi egyéb nincs otthon, vagy már az evésre is alig jut időnk, de ez a termékkategória képviseli a legmagasabb árszínvonalat.
A Bonduelle termékmenedzsere inkább a keverékek előretörésére számít a mono zöldségekkel szemben hosszabb távon. Hiszen, mint mondta, annyi idő egyre ritkábban van, hogy egyenként megvásárolt mono zöldségekből a fogyasztók zöldségkeveréket készítsenek.

Szélesedő célcsoport
A gyorsfagyasztott zöldségek, gyümölcsök pozícióit más tényezők is elősegítik. A fagyasztott termékek vitamin-, ásványianyag-tartalma – a gyors és gondos fagyasztási eljárásnak köszönhetően – magasabb, mint az egész éven át kapható „friss zöldségek” esetében, hisz az áru bolti polcra kerüléséig nem ritka a 4-6 napos szállítási idő a termőhelytől a végleges eladási helyig. Ezzel a háziasszonyok is tisztában vannak. A termékek azonnal felhasználhatók, nem kell időt fordítani az előzetes tisztításra, és gyorsabban elkészíthetők, mint friss társaik.
– A szezonon kívül kapható friss termékek ára általában jóval magasabb, mint a gyorsfagyasztott, magyar megfelelőiké – mond egy másik ide kapcsolódó érvet Csanádi Zita a Globus részéről. – Az Iglo márka kiváló minőségében pedig kifejezetten bíznak a tradicionális, friss zöldséggel főző háziasszonyok is, akik már régóta ismerik és szeretik termékeinket. A korábbi időket jellemző szezonalitásból adódóan ők már régebben hozzászoktak a gyorsfagyasztott termékek használatához. A fiatalok pedig már ebbe születtek bele, így számukra sem okoz gondot a gyorsfagyasztott termékek étrendjükbe való beillesztése.
A cég tapasztalatai szerint a készre vágyó fiatalok között is egyre többen vannak, akik az egészségtudatosabb táplálkozás miatt jobban preferálják a kisebb feldolgozottsági fokú, félkész termékeket, zöldségeket, melyek segítségével az ember könnyedén és kreatívan „összedobhat” valami ételt, ami hamar kész van, mégis megmarad az illúziója, hogy házilag készítettem.

Újdonságok a bolti reklámozásban
Bár a sajátmárka részaránya lassan növekszik (már a nagyobb hozzáadott értéket képviselő szegmensekben is), mindig vannak piaci rések a gyártói márkák előtt, és az alapkategóriákban is van lehetőség a márka kiterjesztésére.
– Év elején kétféle „value added” terméket vezetünk be Magyarországra, a 400 grammos wok Siam és wok Indonesia zöldségkeveréket – számol be az aktualitásokról a Bonduelle termékmenedzsere. – Jelenleg a két termék listázása folyik, a nagyobb láncokban már megtalálhatóak a termékek.
Idén az Iglo portfóliója is számos termékkel bővül. A márka emellett a gyorsfagyasztott burgonya- és az édestészta-kategóriákban is megjelenik.
– Az Iglo márka folyamatosan bővülő termékvonalát természetesen mindig erős médiakampánnyal és instore megjelenésekkel is támogatjuk – mondja Csanádi Zita. – A médiakampány során tv- és rádióreklámokat alkalmazunk, amelyet magazinokban, a szaksajtóban és más kedvelt lapokban is megjelentetett hirdetésekkel is erősítünk.
A termékbevezető kampányok során a cég évek óta használ bolti eladáshelyi eszközöket és kóstoltatásokat is szervez. Régóta tervezik például plexi hűtőelválasztók kihelyezését a hűtőpultokba, ez tavaly végre realizálódhatott. Így most már több száz színes iglós plexi található az üzletekben, amelyek, azon felül, hogy könnyebben odavezetik a vásárlókat a keresett termékekhez, sokkal rendezettebbé és áttekinthetőbbé teszik a hűtők tartalmát.
– Ma már csak az eladáshelyi kommunikáció tűnik reálisan vállalható megoldásnak – mondja Pauer Tibor a Pannon Frost részéről. – Kevesebb, de jól átgondolt termékújdonsággal és a márka nyújtotta megbízhatósággal lehet boldogulni.
A cég Aviko márkájának erősítésére színes, márkázott elválasztókat helyez ki a hűtőbe. Korlátozott számban POS-anyagokat is használ, valamint egyedileg a hipermarketekben kóstolókat is tart.
Szalai László

Kapcsolódó cikkeink