Az idősebbek megszokták, a fiatalabbak felfedezik a gyorsfagyasztott zöldségeket
Időt spórolnak meg, de ugyanakkor a kreativitásnak is hagynak helyet a fagyasztott zöldségek. Az alaptermékek mellett ma már a mixek egyre szélesedő választéka várja a kísérletezőbb kedvűeket. Az eladáshelyi ösztönzés lehetőségei is bővülnek – a kategória fejlődésének egyetlen komoly gátja lehet: a friss zöldségek árelőnye, amely a vásárlóerő gyengülése miatt felértékelődhet.A fagyasztott zöldség és gyümölcs eladásait mindenekelőtt az árualapot biztosító év időjárása befolyásolja. A közelmúltban az aszály miatt beszerzési problémák adódtak bizonyos zöldségekből, ami ellátási nehézségeket okozott fagyasztott termékekből is.
Kivédeni az időjárást
– A mi általunk gyártott és forgalmazott termékek közül az Iglo sóskát és parajt érintette a 2007. őszi terméskiesés. Az áruhiány elkerülése érdekében vevőinket importtermékekkel szolgáltuk ki – idézi fel Csanádi Zita, a Globus Konzervipari Zrt. országos értékesítési és marketingkommunikációs vezetője. – Sajnos, a természet 2008 őszén ismételte önmagát, és ismét kiesett az őszi termés. Mi-után az előző időszakban szembesültünk már a problémával, így az idei szezonra a tavasszal termeltetett árualapot megnöveltük. Ezzel kiküszöbölhetővé vált számunkra az importbehozatal. Az egész piacot tekintve a 2008–2009. év vonatkozásában az aszályos időjárás ellenére a mezőgazdasági terméshozamok elfogadható mértékűek voltak.
A piac másik meghatározó szereplője, a Bonduelle, a világ 75 országában van jelen, világelső a zöldségfeldolgozásban. Szoros partneri kapcsolatot tart a mezőgazdasági szereplőkkel, beszállítókkal, közel 5000 termelőegységgel dolgozik 110 000 hektáron.
– Mivel a zöldségtermesztés nagy része öntözött területeken folyik, az aszály nem jelent közvetlen veszélyt számunkra – mondja Bartók Gabriella, a Bonduelle Central Europe Kft. termékmenedzsere. – Általánosságban elmondható, hogy az alapanyag áremelkedése magával vonta a késztermék áremelkedését is. Magyarországon az elmúlt időszakban a fagyasztott zöldségeladások értékben több mint 10 százalékkal növekedtek, miközben a mennyiségi eladások 5 százalékkal csökkentek.
A friss zöldségek nem csupán árualapként gyakorolnak hatást a fagyasztott kategóriára, hanem valamennyire – inkább a tavaszi–nyári időszakban, és főként az alapzöldségek vonatkozásában – az árakra is.
– A fagyasztott zöldségek, zöldségkeverékek viszont egész évben jelen vannak a boltok hűtőiben. Ráadásul ma már olyan zöldségkeverékeket kínálunk a vásárlóközönségnek, melyeket nem biztos, hogy akár nyári időszakban is „megéri” összeválogatni, ha egyáltalán lehetséges – hívja fel a figyelmet Bartók Gabriella. – Itt az olyan különlegesebb zöldségkeverékekre gondolok, mint például a borsó-bébirépa keverék, kínai zöldségkeverék, különféle serpenyős keverékek.
Burgonyából kiegyensúlyozott, jó termés volt tavaly, tudtuk meg Pauer Tibortól, az Aviko márkát forgalmazó Pannon Frost Kft. értékesítési vezetőjétől.
A csökkenő vásárlóerő miatt Pauer Tibor a friss termék arányának növekedését valószínűsíti azokon a területeken, ahol a friss árelőnye jelentős a fagyasztott variánshoz képest.
Gyorsan, kényelmesen, egészségeset
A fiatalok szeretnének minél gyorsabban és kényelmesebben ételt készíteni, a fagyasztott zöldségek előtt ez jó piaci lehetőségeket teremthet. Ráadásul az egészségtudatos táplálkozásba is kiválóan illenek. Így ez most az egyik fő innovációs irány. Ilyenek például a Bonduelle esetében a Franciaországban már bevezetett mikrózható kész zöldségköretek.
Ezeket a szempontokat vette figyelembe az Iglo termékeket forgalmazó Globus is, amikor 2008 során megújította és bővítette a szortimentet. Magasabb feldolgozottságú, krémes és pirított zöldségkeverékkel jelent meg a piacon. Ezek a termékek a csomagolásból kibontva, 5-8 perc alatt késszé varázsolhatók a felhasználási javaslatok segítségével, mind köretként, mind főételként.
– Ezen kívül 2008 őszén ismét bevezettük a régi kedvencet, az Iglo Captain halrudacskákat, és a fogyasztóknak bemutattunk sok-sok új halterméket – fűzi hozzá Csanádi Zita. – A fiatalok kedvelik a teljesen kész, úgynevezett convenience termékeket. A legfontosabb fejlesztésekre vonatkozó célkitűzésünk: minél természetesebb, minél egészségesebb, minél könnyebben elkészíthető, igazán finom termékek létrehozása!
Most már tehát az Iglo márka alá két termékkategória tartozik: a klasszikus Iglo zöldségek köre, és a convenience irányzat, amelynek tagjai a tavaly bevezetett dobozos zöldségkeverékek és az Iglo Captain haltermékek.
A jövő egyik kérdése, hogy a convenience készételek vajon kannibalizálják-e, és ha igen, milyen mértékben a fagyasztott zöldségek piacát. Hiszen komplettebb megoldást jelentenek a gyors és kényelmes étkezésre.
– Ez egyelőre inkább a fejlettebb piacok problémája – jelzi Pauer Tibor. – A gyorsfagyasztott készételeknek egyébként bőven van még hova növekedniük. Jelenleg az ágazat problémája az, hogy a kategória korábbi vásárlói közül egyre többen a világítás és fűtés mellett inkább alapélelmiszerekre kénytelenek költeni a pénzüket.
– Valóban, ezt a fajta „kényelmet” meg is kell fizetni – állapítja meg Bartók Gabriella is. – Nagyon jó dolog előkapni valami finom készételt a mélyhűtőből, ha semmi egyéb nincs otthon, vagy már az evésre is alig jut időnk, de ez a termékkategória képviseli a legmagasabb árszínvonalat.
A Bonduelle termékmenedzsere inkább a keverékek előretörésére számít a mono zöldségekkel szemben hosszabb távon. Hiszen, mint mondta, annyi idő egyre ritkábban van, hogy egyenként megvásárolt mono zöldségekből a fogyasztók zöldségkeveréket készítsenek.
Szélesedő célcsoport
A gyorsfagyasztott zöldségek, gyümölcsök pozícióit más tényezők is elősegítik. A fagyasztott termékek vitamin-, ásványianyag-tartalma – a gyors és gondos fagyasztási eljárásnak köszönhetően – magasabb, mint az egész éven át kapható „friss zöldségek” esetében, hisz az áru bolti polcra kerüléséig nem ritka a 4-6 napos szállítási idő a termőhelytől a végleges eladási helyig. Ezzel a háziasszonyok is tisztában vannak. A termékek azonnal felhasználhatók, nem kell időt fordítani az előzetes tisztításra, és gyorsabban elkészíthetők, mint friss társaik.
– A szezonon kívül kapható friss termékek ára általában jóval magasabb, mint a gyorsfagyasztott, magyar megfelelőiké – mond egy másik ide kapcsolódó érvet Csanádi Zita a Globus részéről. – Az Iglo márka kiváló minőségében pedig kifejezetten bíznak a tradicionális, friss zöldséggel főző háziasszonyok is, akik már régóta ismerik és szeretik termékeinket. A korábbi időket jellemző szezonalitásból adódóan ők már régebben hozzászoktak a gyorsfagyasztott termékek használatához. A fiatalok pedig már ebbe születtek bele, így számukra sem okoz gondot a gyorsfagyasztott termékek étrendjükbe való beillesztése.
A cég tapasztalatai szerint a készre vágyó fiatalok között is egyre többen vannak, akik az egészségtudatosabb táplálkozás miatt jobban preferálják a kisebb feldolgozottsági fokú, félkész termékeket, zöldségeket, melyek segítségével az ember könnyedén és kreatívan „összedobhat” valami ételt, ami hamar kész van, mégis megmarad az illúziója, hogy házilag készítettem.
Újdonságok a bolti reklámozásban
Bár a sajátmárka részaránya lassan növekszik (már a nagyobb hozzáadott értéket képviselő szegmensekben is), mindig vannak piaci rések a gyártói márkák előtt, és az alapkategóriákban is van lehetőség a márka kiterjesztésére.
– Év elején kétféle „value added” terméket vezetünk be Magyarországra, a 400 grammos wok Siam és wok Indonesia zöldségkeveréket – számol be az aktualitásokról a Bonduelle termékmenedzsere. – Jelenleg a két termék listázása folyik, a nagyobb láncokban már megtalálhatóak a termékek.
Idén az Iglo portfóliója is számos termékkel bővül. A márka emellett a gyorsfagyasztott burgonya- és az édestészta-kategóriákban is megjelenik.
– Az Iglo márka folyamatosan bővülő termékvonalát természetesen mindig erős médiakampánnyal és instore megjelenésekkel is támogatjuk – mondja Csanádi Zita. – A médiakampány során tv- és rádióreklámokat alkalmazunk, amelyet magazinokban, a szaksajtóban és más kedvelt lapokban is megjelentetett hirdetésekkel is erősítünk.
A termékbevezető kampányok során a cég évek óta használ bolti eladáshelyi eszközöket és kóstoltatásokat is szervez. Régóta tervezik például plexi hűtőelválasztók kihelyezését a hűtőpultokba, ez tavaly végre realizálódhatott. Így most már több száz színes iglós plexi található az üzletekben, amelyek, azon felül, hogy könnyebben odavezetik a vásárlókat a keresett termékekhez, sokkal rendezettebbé és áttekinthetőbbé teszik a hűtők tartalmát.
– Ma már csak az eladáshelyi kommunikáció tűnik reálisan vállalható megoldásnak – mondja Pauer Tibor a Pannon Frost részéről. – Kevesebb, de jól átgondolt termékújdonsággal és a márka nyújtotta megbízhatósággal lehet boldogulni.
A cég Aviko márkájának erősítésére színes, márkázott elválasztókat helyez ki a hűtőbe. Korlátozott számban POS-anyagokat is használ, valamint egyedileg a hipermarketekben kóstolókat is tart.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Idén 11 milliárd forintra nőtt az agrárbiztosítási díjtámogatások keretösszege
Tavaly ötmilliárd forintról hétmilliárdra, idén pedig további négy milliárddal nőtt…
Tovább olvasom >Várakozáson felül javult a németországi fogyasztói hangulat
Várakozáson felüli mértékben javult a GfK gazdaságkutató intézet márciusra vonatkozó…
Tovább olvasom >Jelentés a Board roomból (1. rész) – Interjú Rózsai Rezsővel, a KPMG Magyarország vezérigazgatójával
Új cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judit a Boyden Executive Search partnere…
Tovább olvasom >