Magazin: Az FMCG-szektor kilátásai 2012-re
Az amerikai gazdaság stagnálása és az eurózóna megfeneklése sötét felhőkbe burkolja a világgazdasági kilátásokat. A gazdasági és pénzügyi bizonytalanság várhatóan az FMCG-szektorra is rányomja bélyegét idén. Az előrejelzések egy kérdésben azonban egyértelműek – mondja Mekler Anita, a PwC Magyarország Kft. igazgatója. A kiskereskedelmi szektor szereplői kivétel nélkül elsősorban Ázsiában számítanak növekedésre.
A PwC Magyarorország Kft. által közzétett, Ázsiára, Észak-Amerikára, Európára és a közép-kelet-európai régióra is vonatkozó előrejelzéseiből kiderül, az idei esztendőben továbbra is a folyamatos innováció és megújulás lehet a növekedés záloga. A régiókon belül megfigyelhető egyfajta hangsúlyosabb átrendeződés a fejlődő piacok irányába, azon belül is Kínára és Indiára összpontosul a figyelem. Ázsiában a szektor legnagyobb szereplői közé aligha sikerül újaknak betörniük, a Tesco, Metro, Wal-Mart és Carrefour négyese határozza meg a piacot.Az innováció fogalma azonban mára átalakul(t) – magyarázta Almási Levente, a PwC Magyarország Kft. Corporate Finance (M&A) szakértője –, már nem a klasszikus értelemben vett „egyszerű” termékfejlesztést, hanem a logisztika–elosztási lánc erőteljesebb átalakítását jelenti. Az elmúlt év statisztikái szerint bármelyik földrészt is vizsgáljuk, egyértelmű növekedést az e-commerce és az m-commerce, vagyis az internetes és mobiltelefonos alkalmazásokra épülő (okostelefonokkal történő) vásárlások mutattak. Egy, a PwC által készített tanulmány többek között azt vizsgálta, hogy Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Svájcban és Nagy-Britanniában milyen gyakran vásároltak online 2011-ben. A kiválasztott országokban a megkérdezettek több mint 60 százaléka legalább egyszer egy hónapban online vásárol (ugyanez a szám Amerikában 74 százalék). A felmérésből az is kiderült, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, ami elsősorban az ár-érték arány iránti érzékenységük növekedését jelenti, az m-commerce pedig rendkívül hatékonyan szolgálja ki ezeket az igényeket, hiszen néhány kattintással válaszol arra a kérdése, hogy hol, mit és mennyiért lehet vásárolni.
Bizonytalanabb piaci környezet, csökkenő jövedelmek
Egyértelmű a tudatos vásárlók előretörése globális szinten, de megfigyelhetőek erőteljes különbségek az egyes régiók között. Az észak-amerikai földrészen tartják magukat a luxusmárkák, miközben megerősödtek – az elmúlt 3 évben 19 százalékos növekedéssel – az alsóbb árkategóriát képviselő kereskedelmi láncok, mint a Family Dollar vagy a Dollar General. Ugyanakkor a közép-árkategóriába sorolt áruházláncok (Wall-Mart, JC Penney, Kohl’s és Sears) forgalmi eredménye erőteljesen lelassult (elmúlt 3 évi „csak” 6 százalékos növekedéssel), és a korai árleszállítások és a nagy kiárusítások sem hozták meg a kívánt eredményeket. Az észak-amerikai, sőt a leginkább stagnáló nyugat-európai piacokon azonban a forgalom növekedését a profit csökkenése kíséri.
Közép-Kelet-Európában (is) nőttek az élelmiszerárak, ugyanakkor csökkent az elkölthető jövedelmek vásárlóértéke, és a vevőknek kevesebb idejük maradt vásárolni; vagyis összességében bizonytalanabb piaci környezettel szembesülnek a fogyasztók, mint egy évvel korábban, így inkább helyben vásárolnak, és előnyben részesítik a hazai élelmiszereket.
Az e-kereskedelem a siker titka
Közép-Kelet-Európában a viszonylag magas, 4,6 százalékos forgalomnövekedést prognosztizáló gazdaságok közé tartozik Oroszország. Lengyelország idén a kiskereskedelmi forgalom 3,3 százalékos emelkedését várja, míg a harmadik helyen Szlovákia áll közel 2,0 százalékos növekedési előrejelzéssel.
Magyarországon mintegy 1,8 százalékos bevételnövekedéssel számolnak a piaci elemzők 2012-re, de, mivel egyelőre még nem egyértelműek, korai lenne megbecsülni a közelmúltban elfogadott, a kiskereskedelmi szektort érintő adótörvények hatásait.
Az innováció hazai fontosságát mutatja, hogy 2011-ben Magyarországon csak az internetes kereskedelem tudott jelentős növekedést felmutatni (17-20 százalékos növekedéssel), 155 milliárd Ft-os forgalommal, így a kereskedelem számára az e-commerce jelentheti a kitörési pontot.
A PwC Magyarország Kft. szakértői szerint a jelenlegi helyzetben egyértelműen az a kereskedelmi lánc lehet sikeresebb, amelyik elsőként meri meglépni az ellátási lánc minden elemét érintő, teljes körű e-kereskedelem bevezetését.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Üzleti tervezéshez egy kis segítség
A CEONET Klub és az Egyensúly Intézet újabb közös eseményre…
Tovább olvasom >Európai küldöttséget látott vendégül az NFFT és a BCSDH
Milyen európai szintű együttműködések segíthetik az európai és a hazai…
Tovább olvasom >Egyre sikeresebb a Modern gyárak éjszakája rendezvénysorozat
A Modern gyárak éjszakája országos online és élő rendezvénysorozat egyre…
Tovább olvasom >