Az Év Terméke Díj: a világ legrangosabb innovációs termékdíjazási rendszere

Dátum: 2013. 05. 12. 02:42

A 26 évvel ezelőtt alapított Év Terméke Díjat (Product of the Year) ma már a világ több mint 30 országában adják át és közel hárommillió vásárlóhoz ér el. A legnépszerűbb magyarországi termékeket a fogyasztók döntését elemző GfK Hungária által végzett reprezentatív, 2000 fős kutatás alapján választják. Az innovatív termékeket egy szakmai zsűri pontozza, majd a fogyasztók értékelik őket kategóriánként.

Fekete Zoltán, az Év Terméke Díj zsűrijének elnöke szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben kulcskérdés a márkatulajdonosak számára a fogyasztói bizalom megőrzése és növelése:

– A gazdasági válságban egyszerűen nem működik a korábbi márkavezetési koncepció, a „jó termék plusz minél több reklám” modellje, így az egyoldalú, monológszerű márkakommunikáció sem. Ma már nem az a fontos, hogy mit mond magáról egy márka, hanem az, hogy mit mondanak róla az emberek. Ezért is tartom jó kezdeményezésnek az Év Terméke programot, melyben közvetlenül a fogyasztók mondanak véleményt az új és valóban innovatív termékekről.

– Akár egy kisebb innováció is komoly versenyelőnyt jelenthet – mutatott rá Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. – A márkaismertség mindig segíti az új termékek kipróbálását, mert kevesebb a gát a fogyasztóban.

Magyarországon jellemzően kisebb léptékű innovációkkal találkozunk, számolt be a tapasztalatokról Dörnyei Otília. Mint mondja, kis piac vagyunk, ezért jellemzően a hazai cégek azok, amelyek „nagyobbat tudnak dobni”, egy-egy komolyabb innovációval tudnak megjelenni. A multinacionális vállalkozások jellemzően a nagy piacaikon fejlesztenek.

Persze az apróbb innovációk is mindig előrelépést jeleznek, amelyeket értékelnek többek között a Product of the Year (POY – Az év terméke) kezdeményezésben is. Egy kisebb előny is sokat számíthat a piacon, ha új ízvariánst, új palackot, új szolgáltatási módszert alakított ki egy vállalkozás, mondta el Dörnyei Otília.

A GfK a POY kapcsán egy kétezer fős mintán vizsgálta, hogy a fogyasztók mit gondolnak az innovatív termékekről, milyen szempontok alapján és hogyan értékelik azokat.

– A kutatás alapján jól látszik, hogy a márkaépítés rendkívül fontos abból a szempontból, hogy milyen termékeket próbálnak ki a vásárlók. Minél ismertebb egy anyamárka, annál kevesebb gátat kell áttörnie az újdonságnak a fogyasztóban. A nagyon új, innovatív termékekkel sokkal nehezebb dolguk van a gyártóknak, több marketing és pr kell az ismertséghez – állapította meg a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A napi cikk kategóriában például el kell magyarázni, hogy mire jó. De élelmiszer, vagy FMCG-termékek esetén is nagyon fontos a bizalom, hiszen olyan dolgokról van szó, amelyekkel a családot táplálják a fogyasztók, vagy amelyeket saját magukra kennek.

– Az innovációs fejlesztésnél több szempontot érdemes végigelemezni, és azok alapján eldönteni, hogy belevágjon-e a vállalat az újításba. Az első, hogy adottak-e azok a „hajtóerők”, amelyek lehetővé teszik a fejlesztést: az egészség, a szabadság (választás, idő), az elismertség és a biztonságra való törekvés. Élelmiszerek esetében például az egészség nagyon fontos, mobilkommunikációban a szabadság. A biztonság a pénzügyi, biztosítói szolgáltatásoknál játszik kiemelkedő szerepet. Meg kell vizsgálni azt is, hogy ezzel a négy hajtóerővel egyenként mennyire elégedettek a fogyasztók. Ezt követően fel kell mérni, hogy a versenytársak hol tartanak ezen tényezőknél – vázolta a folyamatot a szakember.

A fogyasztók a következő termékeket választották a 2013-as év újítóinak: Batz Betty női klumpa, Bonduelle Prémium üveges gombakonzervcsalád, Duracell Turbo Max Powercheck elem négyes kiszerelésben, HIMG S.H.E. módszerrel és S.H.E. tűvel történő hajbeültetési szolgáltatás, Márka szénsavas üdítőcsalád, Mizse 1 literes szénsavmentes ásványvíz, NESTEA zöld tea sztíviával, Ooops! 3 rétegű 100 db-os papírzsebkendő-család, Peridot ásványvíz, SELFISH konyhakész haltermékcsalád, Trinát Decor fémfesték és Wellnut diópótló keverék termékcsalád.