Az év legsikeresebb promóciója 2010 – szakmai nap és díjátadó
Harmadik alkalommal hirdette meg a Trade magazin „Az év legsikeresebb promóciója” versenyt. A díjátadót idén szakmai nap keretében, a promóció témaköréhez kapcsolódó előadások előzték meg. A Novotel Budapest Congress Bartók termében közel száz érdeklődő gyűlt össze április 14-én, hogy részt vegyen az immár hagyományosnak számító rendezvényen.
fagyos áprilistól didergő résztvevők hamar felmelegedtek a zsongó kavalkádban, ahol egyszerre lehetett reggelizni, a kiállítók standjait nézni, rég látott ismerősöket üdvözölni, beszélgetni, vagy éppen új ismeretségeket kötni.
Az OSG Form munkatársai húsvéti hajtogatásra hívták a vállalkozó szelleműeket. A művelet közben alkalom nyílt a displaygyártó cég tevékenységének alaposabb megismerésére is. Az érdeklődőktől névjegyet kértek, amelyekből a nap végén 2 bikácsi hétvége nyertese került kisorsolásra. A szemközti Metro Fine Food standon különböző finomságok sorakoztak, a gumicukortól a chipseken át a mézes puszedliig, mindenki ízlésének megfelelően válogathatott. Az SZ-Variáns asztalánál a cég által kínált csomagolástechnikai megoldásokkal ismerkedhettek a résztvevők. A MekkoraPrint valódi bútorszövetre hozott kreatív nyomtatási példákat, amivel például szezonhelyek vagy fesztiválok hangulatát lehet feldobni. A POS Media Célcsoport Hungary háromdimenziós megállítóiból, vertikális polcjelzőiből hozott ötletes ízelítőt. A Branaldi automatikusan nyíló displayeit és az STI Petőfi Nyomda változatos csomagolóanyagait a kiállítóasztalok mellett és előadás keretében is megismerhette a közönség.
Trendek és trendetlenségek
Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin általános menedzser–főszerkesztője köszöntőjében a 2010-es évet jellemző tarkabarka, olykor egymásnak ellentmondó trendeket összegezte, kiemelve a promóciók és az instore média szerepének nemzetközi és hazai felértékelődését, alátámasztva így is a verseny aktualitását.
Vágyi Erik, a Nielsen fogyasztói kutatások osztályának vezetője Instore trendek 2011 című előadásában többek közt kiemelte, hogy a gyakoribb, kisebb volumenű vásárlások súlya növekedett a havi nagybevásárlások rovására. A nap témájához szorosan kapcsolódott az új kutatási eredmény, miszerint hazánkban az 5 legfontosabb boltválasztási szempontba, a tavalyi 11. helyről 5. helyre futott be a „vonzó és érdekes akciók” kiválasztási szempontja. A vevők negyede boltot is váltogat az akciók kedvéért.
A Nielsen, múltbéli adatokra alapozva, modellezési lehetőséget is kínál, amivel előre szimulálható egyes akciók eredményessége, így a lehetőségek közül a leghatékonyabbnak ígérkező kerülhet kiválasztásra.
Gálik Ildikó, a Dunn-humby Hungary senior client directora a vásárlóközpontú elemzések fontosságát emelte ki. A kutatócég 1995 óta dolgozik a Tescóval nemzetközi szinten. Három évvel ezelőtt Budaörsön is elindult az együttműködés a Tesco, a gyártók és a dunnhumby között. A kasszaadatokat vizsgálva a választék, a kosárméret és a vásárlói összetétel jellemzőit értékelik, meghatározzák a növekedés tényezőit. Elemzik a promóciók hatékonyságát, a gyenge, „poor” minősítésű aktivitásokat kiszűrik, átalakításra javasolják. Céljuk, hogy egyre nagyobb arányban olyan akciók valósuljanak meg, amelyek a vevők körében népszerűek, a beszállítónak és a kereskedőnek pedig megfelelő forgalmi növekményt biztosítanak.
Megoldások itthon és külföldön
A szín, fény, dinamizmus vonzza a vásárlók tekintetét, így nagyban hozzájárulhat egy promóció észleléséhez, a vevők figyelmének megragadásához. Tóth Zoltán, az STI Petőfi Nyomda termékfejlesztési csoportvezetője a fenti állításhoz kapcsolódó, világújdonságnak számító elektronikus papír, az EL Sign elnevezésű megoldásukat mutatta be.
A rendkívül vékony, rugalmas fólia szinte minden felületre felhúzható, így az árjelzőktől a polcéleken át a displayekig, poszterekig látványos, színes animációt jeleníthet meg, energiatakarékos módon, hőtermelés nélkül. Németországban már csoki-display, italkínáló és raklapsziget-dekoráció részeként is sikerrel bemutatkozott a látványos technológia.
Új konstrukciók és új típusú szolgáltatások címmel Varga Ádám, a Branaldi key account managere rávilágított, hogy az instore területen egyre jellemzőbb a régiós integráció és a környezettudatosság, ennek szellemében a kreatív megoldások mellett nagy figyelmet szentelnek a költséghatékonyságra is. A tudatos vásárlók megjelenésével egyre inkább előtérbe kerül a jól fókuszált, és ezen vásárlási szokásokra reagáló másodlagos kihelyezések szerepe. A cég specialitása, hogy alapanyagok kombinálásával permanens és egyszer használatos eszközöket is kínálnak nagy választékban. Újdonságként többféle automatikus konstrukciót is láthattunk, amelyek akár egy mozdulattal összeállíthatók. Céljuk, hogy komplex szolgáltatás nyújtásával minél több feladatot levegyenek a megrendelők válláról. A teljes, beszállítóktól független gyártási folyamat megvalósításához már csak a hullámkarton gyártása hiányzik, amit idén nyártól kezdenek, teljessé téve a technológiai hátteret.
Amszterdamtól Düsseldorfig
Molnár Judit független instore szakértő 2011 februárjában előadást tartott az amszterdami 5. instore marketing konferencián, ahonnan két anyagot hozott. Az első a HP nyomtatók vásárlói szempontból lefolytatott kategóriamenedzsment-esettanulmánya volt. A másik pedig a csomagolási és jelölési komplexitás csökkentésével realizálható forgalomnövekedést taglalta. Olykor meghökkentő példákat mutatott, így az izraeli–palesztin koprodukcióban készülő PeaceOil olivaolajat, vagy a LemonAid elnevezésű üdítőitalt, amelynek árából a harmadik világ szociális programjait támogatják.
Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország főtitkára az EuroShopon látottakról számolt be. Volt szó mobil alkalmazásról, mely engedélyezi vagy tiltja a vásárlást – energiatartalom vagy allergén összetevők figyelésével –, intelligens és reality próbafülkékről, mozgó, beszélő próbababákról, interaktív csemegepultról, önkiszolgáló kasszákról, önmagától kinyíló displayről, magyar megjelenésekről és sikerekről. A Düsseldorfban rendezett kiállításon idén először hirdették meg a POPAI Global Awards versenyt, amelynek 23 díjazottja közül egy magyar lett; az elismerést a Béflex Solutions Kft. kapta.
ICO tanító nénik
és Delikát8 játszóterek
A februárban kiosztott „Év Trade Marketingese 2010” verseny egyéni és csapatgyőztese mutatkozott be ezután. Sztankovicsné Kiss Tünde, az ICO értékesítési igazgatója, a „Ms Trade Marketing 2010” cím nyertese a nagy múltú, magyar tulajdonú író- és irodaszergyártó vállalat mindennapjaiba engedett betekintést. A válság éveiben is növekedni tudtak, és piacrészük is emelkedett, jól szervezett, gondosan előkészített és kivitelezett iskolai „back to school” aktivitásaiknak köszönhetően, amelyben a displaykihelyezés és a „Tanító néni” program jelentős szerepet kapott.
A „Trade Marketing Team 2010” cím nyertese az Unilever Customer Marketing csapata lett, amelynek tevékenységét és néhány kiemelkedő aktivitását Szabó Péter, a csapat jelenlegi vezetője mutatta be. A méltán népszerű „Segíts okosan” programnak köszönhetően az idei év végére minden mentőautóba kerül életmentő defibrillátor. A „Főzzünk játszóteret” aktivitás eredményeképp már 36 településen örülhetnek a gyerekek a Delikát8 EU-konform játszóterének. A dm üzletekben lebonyolított Happy Hour kuponos akciójuknak pedig világhíre ment, és számos országban sikerrel lemásolták.
Győztesek
A díjátadó ünnepség során külön izgalmat jelent, hogy mindenkitől előre bekérik a benevezett promócióról szóló prezentációt, de csak az első helyezettek mutatják be azt.
Így élelmiszer-kategóriában az aranyérmes Friesland-Campina Hungária Zrt. „Pöttyös Guru piaci bevezetése” kulisszatitkaiba engedett bepillantást Károlyi Beatrix Senior Channel & Category specialista. Ezután az italkategória győztese, a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. „Soproni nagy felhajtás” aktivitását mutatta be Tóth Gergely, a Soproni márka vezető menedzsere. A non-food kategóriát a Trilak Festékgyártó Kft. faölelési világrekordot is tartalmazó „Lazurán” nyereményakciója nyerte. A promóciót Vesmás Zsuzsa termékmenedzser ismertette.
A Metro Kereskedelmi Kft. idén tarolt, hiszen a kereskedelmi kategóriában „Fine Food” promóciójával, a Horeca-kategóriában „I Love” kampányaival vitte el a pálmát. Az előbbit Morovics Viktor Head of CRM, az utóbbit Haász Ákos, a Horeca-célcsoport vezetője prezentálta. A díjazottak Herendi emlékplakettet, Trade magazin engedménykártyát és wellness-csomagokat kaptak.
A POPAI különdíját, az íjat és nyílvesszőt a Maresi Foodbroker Kft. „Twinings tea” promóciója érdemelte ki, amit Kuti Krisztina brand menedzser vett át Csiby Ágnestől, a POPAI Magyarország Egyesület elnökétől. A Trade Marketing Klub különdíját a Maspex Olympos Kft. „Kubu Titkok Könyve” nyereményjátéka kapta. Az 50 szeletes Szamos marcipán desszerttortát a TMK alapítói nevében Kátai Ildikó adta át Ottó Ildikó trade marketing menedzsernek.
– Találkozzunk 2012. április 12-én, a jövő évi szakmai napunkon és díjátadó ünnepségünkön! – mondta Hermann Zsuzsanna a koktélbüfében pezsgős koccintásra invitáló zárszavában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >