Az eurózóna inflációja 9,1%-ra emelkedett, a növekvő energia- és élelmiszerárak miatt

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2022. 09. 18. 02:38

Az eurózóna inflációja augusztusban újabb rekordot döntött, 9,1%-ot ért el – erősítette meg pénteken az Eurostat, az EU statisztikai hivatala -, amit az energia- és élelmiszerárak meredek emelkedése okozott, és valószínűleg a kétszámjegyű értékek felé tart.

Éves szinten pedig 9,1%-ra emelkedett az eurózóna inflációja, ami a legmagasabb érték az euró 1999-es bevezetése óta

Az eurót használó 19 országban a fogyasztói árak inflációja havi szinten 0,6%-kal, éves szinten pedig 9,1%-ra emelkedett, ami a legmagasabb érték az euró 1999-es bevezetése óta. Augusztus végi gyorsbecslésében az Eurostat 0,5%-os havi változást adott meg. A 9,1%-os éves adatot nem módosították.

Az Eurostat szerint az éves szintű változás 3,95 százalékpontját a drágább energia – amelynek költségei Oroszország ukrajnai inváziója miatt ugrottak meg –, 2,25 százalékpontját pedig az élelmiszerek, az alkohol és a dohánytermékek okozták. De még az ingadozó energia és a feldolgozatlan élelmiszerek nélkül számolva – amit az Európai Központi Bank maginflációnak nevez –is 5,5%-kal voltak magasabbak az árak, mint egy évvel korábban, a júliusi 5,1%-ról. Az ipari termékek 5,1%-kal voltak drágábbak, mint 12 hónappal korábban, a szolgáltatások árai pedig 3,8%-kal emelkedtek.

Az EKB, amelynek a központi inflációs célja 2%, a múlt héten példátlanul magas, 75 bázispontos kamatemelést hajtott végre, és további emeléseket ígért, az infláció elleni küzdelmet helyezve előtérbe, még akkor is, amikor a blokk a téli recesszió és a gázadagolás felé tart. Máshol a dán Dagrofa üdvözölte a dán kormány javaslatát, hogy tárgyaljanak az energiaárak befagyasztásának lehetőségéről, hogy segítsék a kiszolgáltatott, az energiaköltségek meredek emelkedését tapasztaló vállalkozásokat. A Kantar új adatai szerint augusztusban az élelmiszerár-infláció az Egyesült Királyságban 12,4%-ot ért el, ami új rekordot jelent a brit piacon.

European Supermarket Magazine

Kapcsolódó cikkeink