Az EU és Kína megállapodást írt alá az európai földrajzi árujelzők védelméről
Megállapodást írt alá az Európai Unió és Kína azzal a céllal, hogy száz európai földrajzi árujelzőnek (a termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés) Kínában, illetve száz kínai földrajzi árujelzőnek az unióban védelmet biztosítson azok jogtalan használatával és a termékutánzatokkal szemben – közölte az Európai Bizottság hétfőn.
Janusz Wojciechowski mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős biztos azt mondta, a megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.
A Kínában oltalom alá helyezett földrajzi árujelzők uniós jegyzéke olyan termékeket tartalmaz, mint az olasz cava, a francia champagne, a görög feta, vagy az ír viszki, a müncheni sör, az ouzo, a lengyel vodka, a porto, a pármai sonka és a spanyol manchego birkasajt. A földrajzi árujelzővel védett kínai termékek között pedig egyebek mellett a pihszieni babpép, az ancsi fehér tea, a pancsin rizs és az ancsiui gyömbér szerepel – közölte.
Az uniós bizottság tájékoztatása szerint az elmúlt években az uniós agrár-élelmiszeripari termékek exportját vizsgálva Kína volt a harmadik legjelentősebb célország. A kivitel értéke elérte a 14,5 milliárd eurót (mintegy 5000 milliárd forint). A földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek, köztük borok, számos mezőgazdasági termék és szeszes italok értéküket tekintve a teljes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.
A megállapodás aláírását az Európai Parlament, majd pedig az Európai Unió Tanácsa jóváhagyása követi. A megállapodás várhatóan 2021 elején lép hatályba. A hatálybalépést követő négy év elteltével a megállapodás mindkét fél részéről további 175 földrajzi árujelzővel bővül.
A minőségbiztosítási politika keretében ez idáig több mint 3300 uniós földrajzi árujelző van bejegyezve. Az uniós földrajzi árujelzővel ellátott termékek piacának értéke mintegy 74,8 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italpiac értékének 6,8 százalékát teszi ki. E termékek exportja 16,9 milliárd eurót tesz ki, ami a teljes uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százalékának felel meg. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az AI-ban látják az értékesítés növelésének jövőjét a kínai kereskedők
A kínai e-kereskedelmi szektor egyre nagyobb mértékben alkalmazza a mesterséges…
Tovább olvasom >AM: a méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán
A méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán, mézet lehet importálni, beporzást…
Tovább olvasom >A méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán
Mézet lehet importálni, beporzást viszont nem – jelentette ki Nagy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >