Az EU és Kína megállapodást írt alá az európai földrajzi árujelzők védelméről
Megállapodást írt alá az Európai Unió és Kína azzal a céllal, hogy száz európai földrajzi árujelzőnek (a termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés) Kínában, illetve száz kínai földrajzi árujelzőnek az unióban védelmet biztosítson azok jogtalan használatával és a termékutánzatokkal szemben – közölte az Európai Bizottság hétfőn.
Janusz Wojciechowski mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős biztos azt mondta, a megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.
A Kínában oltalom alá helyezett földrajzi árujelzők uniós jegyzéke olyan termékeket tartalmaz, mint az olasz cava, a francia champagne, a görög feta, vagy az ír viszki, a müncheni sör, az ouzo, a lengyel vodka, a porto, a pármai sonka és a spanyol manchego birkasajt. A földrajzi árujelzővel védett kínai termékek között pedig egyebek mellett a pihszieni babpép, az ancsi fehér tea, a pancsin rizs és az ancsiui gyömbér szerepel – közölte.
Az uniós bizottság tájékoztatása szerint az elmúlt években az uniós agrár-élelmiszeripari termékek exportját vizsgálva Kína volt a harmadik legjelentősebb célország. A kivitel értéke elérte a 14,5 milliárd eurót (mintegy 5000 milliárd forint). A földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek, köztük borok, számos mezőgazdasági termék és szeszes italok értéküket tekintve a teljes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.
A megállapodás aláírását az Európai Parlament, majd pedig az Európai Unió Tanácsa jóváhagyása követi. A megállapodás várhatóan 2021 elején lép hatályba. A hatálybalépést követő négy év elteltével a megállapodás mindkét fél részéről további 175 földrajzi árujelzővel bővül.
A minőségbiztosítási politika keretében ez idáig több mint 3300 uniós földrajzi árujelző van bejegyezve. Az uniós földrajzi árujelzővel ellátott termékek piacának értéke mintegy 74,8 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italpiac értékének 6,8 százalékát teszi ki. E termékek exportja 16,9 milliárd eurót tesz ki, ami a teljes uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százalékának felel meg. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fulfilment szolgáltatást vezet be Európában az AliExpress
Új logisztikai szolgáltatást indít Európában az AliExpress Local+ néven, amely…
Tovább olvasom >Brüsszel eljárást indított Magyarország ellen az árréskorlátozások miatt
Két kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az Európai Bizottság,…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >Kereskedők akaszthatják meg a Kellanova Mars általi felvásárlását Európában
Versenyjogi vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság a Mars közel 36…
Tovább olvasom >