Az EU betiltaná a „zöldre mosást”, és új fogyasztói jogokat javasol
Az Európai Bizottság szerdán közzétett javaslata betiltaná az EU-ban a „zöldre mosás” (greenwashing) gyakorlatát, és új jogokat vezetne be a fogyasztók számára annak érdekében, hogy a termékvásárlás során környezetbarát döntéseket hozzanak.
A brüsszeli testület sajtóközleménye szerint a javasolt szabályok megerősítenék a fogyasztók védelmét a hiteltelen vagy hamis környezetvédelmi állításokkal szemben. Betiltanák a „zöldre mosást”, azaz olyan marketing- vagy PR-stratégia alkalmazását, amellyel egy vállalkozás környezetbarátként, a környezetvédelemért felelősséget vállalóként tünteti fel magát, miközben ez nem mutatkozik meg működésében, vagy a termékére, szolgáltatására vonatkozó, ilyesfajta állítások nem igazolhatók.
A bizottság a fogyasztói jogokról szóló irányelv módosítását javasolja továbbá, aminek értelmében, a kereskedők kötelesek lennének tájékoztatni a fogyasztókat a termékek tartósságáról és javíthatóságáról.
Az EU végrehajtó testülete a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv több módosítását is javasolja. A termékjellemzők listája kibővülne a környezeti vagy társadalmi hatásokkal, valamint a tartóssággal és a javíthatósággal. A tiltott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistája továbbá magába foglalná a termék élettartamát korlátozó tulajdonságok közlésének elmulasztását, valamint a termék környezetbarát voltára vonatkozó általános és félreérthető állításokat.
A bizottság javaslatait az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács és az Európai Parlament megvitatja. Elfogadását és a tagállamok nemzeti jogába átültetését követően a fogyasztók jogsértések esetén jogorvoslatra lesznek jogosultak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >Lengyel kormányfőhelyettes: az EU-Mercosur együttműködési szerződés veszélyezteti a lengyel mezőgazdaságot
Az Európai Unió és a dél-amerikai Mercosur szabadkereskedelmi övezet tagállamai…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >