Az EU betiltaná a „zöldre mosást”, és új fogyasztói jogokat javasol
Az Európai Bizottság szerdán közzétett javaslata betiltaná az EU-ban a „zöldre mosás” (greenwashing) gyakorlatát, és új jogokat vezetne be a fogyasztók számára annak érdekében, hogy a termékvásárlás során környezetbarát döntéseket hozzanak.

Környezetbarát fogyasztói jogok bevezetését tervezi az EU
A brüsszeli testület sajtóközleménye szerint a javasolt szabályok megerősítenék a fogyasztók védelmét a hiteltelen vagy hamis környezetvédelmi állításokkal szemben. Betiltanák a „zöldre mosást”, azaz olyan marketing- vagy PR-stratégia alkalmazását, amellyel egy vállalkozás környezetbarátként, a környezetvédelemért felelősséget vállalóként tünteti fel magát, miközben ez nem mutatkozik meg működésében, vagy a termékére, szolgáltatására vonatkozó, ilyesfajta állítások nem igazolhatók.
A bizottság a fogyasztói jogokról szóló irányelv módosítását javasolja továbbá, aminek értelmében, a kereskedők kötelesek lennének tájékoztatni a fogyasztókat a termékek tartósságáról és javíthatóságáról.
Az EU végrehajtó testülete a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv több módosítását is javasolja. A termékjellemzők listája kibővülne a környezeti vagy társadalmi hatásokkal, valamint a tartóssággal és a javíthatósággal. A tiltott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistája továbbá magába foglalná a termék élettartamát korlátozó tulajdonságok közlésének elmulasztását, valamint a termék környezetbarát voltára vonatkozó általános és félreérthető állításokat.
A bizottság javaslatait az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács és az Európai Parlament megvitatja. Elfogadását és a tagállamok nemzeti jogába átültetését követően a fogyasztók jogsértések esetén jogorvoslatra lesznek jogosultak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fulladásveszélyes cumik és mérgező esőkabátok: uniós vizsgálat alatt a Temu és a Shein termékáradata
Babacumik, amelyek fulladást okozhatnak, UV-szűrő nélküli napszemüvegek, tiltott vegyi anyagokat…
Tovább olvasom >EU: Újra napirenden az „húsnevek” tiltása a növényi alapú termékeknél
Nem tágít az Európai Bizottság a húsra utaló kifejezések –…
Tovább olvasom >Új felmérés: a vásárlók nem kérnek a mérgező vegyszerekből
Egy új, öt országot érintő felmérés komoly aggodalmakat tárt fel…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >