Az ESG harmadik lába fontosabb, mint gondolnánk
A fenntartható fejlődést célzó ESG, azaz környezeti, társadalmi és irányítási szempontok közül az első kettő nagy figyelmet kap, míg a G-ről gyakran megfeledkezünk. Holott az, hogy a vállalat milyen fenntarthatósági célokat fogalmaz meg és azokból mi és hogyan valósul meg, nagyrészt azon múlik, hogy a vállalat hogyan működik, mennyire átlátható és szabályozott, a döntéshozásban és a végrehajtásban hogyan vesznek részt a cég vezetői és munkatársai. A G tehát nem egy elhagyható elem, hanem az E és S szemlélet sikeres teljesülésének feltétele – vallja Végh József, a K&H HR vezetője.
Az ESG alapelvek E és S oldaláról rendszeresen hallunk, a cégek egyre több környezetvédelmi és társadalmi vállalást tesznek. A G-ről, azaz az irányítás szerepéről és jelentőségéről viszont szinte alig esik szó. Holott a fenntarthatósági célkitűzések kijelölése és azok megvalósítása ezen múlik. „Az ESG harmadik összetevője, az irányítási oldal azt jelenti, hogy a vállalat szabályozottan, törvényszerűen, átlátható módon működik. Ez pedig a fenntarthatósági célkitűzések megvalósulása szempontjából döntő fontosságú, ettől lesznek ugyanis a vállalások és a végrehajtásukra vonatkozó lépések reálisak és valósak. A gyakorlatban ez úgy tud megvalósulni, ha a szervezet minden szintje és érdekcsoportja bekapcsolódik a fenntarthatósági célok megvalósításába: az alapelvek lefektetésétől a felelősök kijelölésén át a megvalósulásig és visszamérésig” – fejti ki Végh József, a K&H HR igazgatója. „Fontos tehát, hogy a kollégákat is bevonjuk a környezetvédelmi és társadalmi aktivitások kidolgozásába és kivitelezésébe, mégpedig a női-férfi esélyegyenlőséget és a különböző szociális és kulturális csoportok súlyát is figyelembe véve.”
A dolgozók ne csak végrehajtók legyenek
Odáig már a cégek jelentős része eljutott, hogy felelősségvállalási programjaikba bekapcsolják a dolgozókat – legyen az egy óvodafestés, egy játszótér felújítása. Ez ráadásul a munkatársak motiválása szempontjából is fontos, hiszen ha a cég nevében tesznek egy jó ügyért, az motiváltabbá és elkötelezettebbé teszi őket. Itt azonban nem lehet megállni, érdemes kikérni a munkatársak véleményét, és a visszajelzéseket riportálni a menedzsment felé. Így a munkavállalók azt érzik, hogy meglátásaik fontosak, beépülnek a cég programjaiba, ami még inkább fokozza az elhivatottságukat.
„A K&H-nál a fenntarthatósági tevékenységeket összefogó Fenntarthatósági Programiroda egyik munkacsoportja kiemelt figyelmet fordít a kollégák bevonására. Így a munkatársak felelős magatartásának ösztönzésére maguk a munkavállalók adhatnak javaslatokat, és dolgozhatják ki a megvalósítás lépéseit” – avat be Végh József. A kollégák véleményét számos formában kikérheti a cég vezetése, amik alapján finomíthatja a fenntarthatósági kezdeményezéseket és segítheti azok sikeres megvalósítását. A kérdőívek, a dolgozói vitafórumok mindenki számára nyitottak, de a téma iránt leginkább érdeklődők számára érdemes létrehozni akár egy „zöld csapatot” is, akik javaslataikkal és észrevételeikkel aktívan részt vehetnek a célkitűzések meghatározásában, a megvalósításnál pedig egyfajta véleményvezérként segíthetik további kollégák bekapcsolását a programokba.
Kapcsolódó cikkeink
A laboratóriumban előállított műhús: a fenntartható élelmiszertermelés jövője vagy zsákutca?
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a laboratóriumban előállított…
Tovább olvasom >Indul az Európai Unió Innovációs Alapjának újabb pályázati köre
Novemberben várhatóan több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik meg…
Tovább olvasom >ESG: miért mindenki csak a nagyvállalatokról beszél?
Az ESG szempontok a fenntarthatóság kulcsfontosságú mérőeszközei. Mégis, amikor ESG-megfelelésről…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >